کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

مشخصات بلاگ
کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

این وبلاگ متعلق به کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)می باشد، که اخبار و موضوعات وابسته به آن، در این وبلاگ درج میگردد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ساختن هر چه بهتر این وبلاگ یاری نمایید.
آدرس: صومعه سرا، خ. جعفری، داخل پارک کودک.
تلفن:44322161-013

بایگانی

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است


سه شنبه 28/5/93 اولین جلسه انجمن کتابخانه عمومی گوراب زرمیخ، با حضور بخشدار، رییس اداره ارشاد اسلامی و رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و سایر اعضاء در بخشداری گوراب زرمیخ برگزار شد.

در ابتدا آقای حقیقت، رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، گزارش جامعی از وضعیت کتابخانه ها ارائه نمود و در ادامه ،آقای مهدی زاده،مسئول کتابخانه میرزا کوچک نیز ازمسائل و مشکلات موجود و نیازهای مربوطه جهت افزایش و ارتقا سطح مطالعه در شهر، گزارشی ارائه نمودند.

سپس هریک از اعضاء به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات مربوطه پرداخته و در پایان آقای علیزاده، بخشدار محترم گوراب زرمیخ نیز ضمن ارائه مطالبی در خصوص مطالعه و افزایش سرانه آن، همکاری همه جانبه سازمانهای مربوطه در شهر را خواستار شدند.

لازم به ذکر است مصوبات این جلسه به شرح زیر اعلام می گردد:

 

1.       مصوب گردید جلسات انجمن شهر گوراب زرمیخ در سال 93 در تاریخ های مقرر، برگزار گردد.

2.       مصوب گردید با همکاری شهرداری گوراب زرمیخ نسبت به انجام تبلیغات دیواری با محوریت کتاب و کتابخوانی، در مکانهای پرتردد شهر اقدام لازم صورت گیرد.

3.       مصوب گردید با توجه به درآمد شهرداری، ماهیانه تا یک درصد از این درآمد به حساب انجمن کتابخانه واریز گردد.

4.       مصوب گردید شورای شهر و شهرداری گوراب زرمیخ بررسی های لازم در خصوص نامگذاری یک خیابان به نام خیابان کتابرا انجام داده و گزارش آن در جلسه بعدی انجمن گوراب زرمیخ توسط رییس شورای شهر و شهردار گوراب زرمیخ ارایه گردد.

5.       مصوب گردید به منظور گسترش فضای کتابخانه ای شهر گوراب زرمیخ، ارشاد اسلامی اتاقهاو کلاسهای خود را در اختیار کتابخانه قرار دهد.

 


دکتر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای و سرپرست ISC و مسئول رتبه بندی دانشگاه های ایران و کشورهای جهان اعلام کرد: این رتبه بندی که از سال 2003 میلادی آغاز شده است 500 دانشگاه تراز اول جهان را بر اساس معیار های روشن و داده های قابل اعتماد رتبه بندی می کند.

 استاد علم اطلاعات و دانش شناسی کشور گفت: این رتبه بندی اعتبار بین المللی دارد و دانشگاه های جهان از این رتبه بندی برای جذب دانشجویان برتر و بورسیه کردن دانشجویان ممتاز و نیز برای جذب اعضای هیات علمی برجسته استفاده می کنند.

 سرپرست ISC بیان داشت: دانشگاه هاروارد رتبه اول جهان را به مدت 12 سال به خود اختصاص داده است. سایر ده دانشگاه برتر این رتبه بندی عبارت است : استنفورد،MIT، برکلی، کمبریج، پرینستون، کالتک، کلمبیا، شیکاگو و آکسفورد.

 به طوری که مشاهده می­کنیم در بین ده دانشگاه ممتاز جهان تنها دو دانشگاه یعنی آکسفورد و کمبریج به انگلستان تعلق دارد.

 وی افزود: در قاره اروپا ETH  در زوریخ(سوئیس) نخستین دانشگاهی است که در بین 500 دانشگاه جهان رتبه 19 را به خود اختصاص داده است. بعد از آن، دانشگاه پیر و ماری کوری (رتبه 35)، دانشگاه کپنهاک (رتبه 39)، دانشگاه paris-sud (رتبه 42) سه دانشگاه برتر جهان در قاره اروپا محسوب می­شوند.

 دکتر مهراد افزود: در بین 20 دانشگاه ممتاز جهان، ایالات متحده 16 دانشگاه، در بین 100 دانشگاه برتر 52 دانشگاه و در بین 500 دانشگاه ممتاز 146 دانشگاه برتر دارد.

 سرپرست ISC اظهار داشت: انگلستان در بین 20 دانشگاه ممتاز 3 دانشگاه را به خود اختصاص داده است: کمبریج رتبه 5، آکسفورد رتبه 9 و دانشگاه کالج لندن رتبه 20. کشور انگلستان در مجموع 38 دانشگاه ممتاز در بین 500 دانشگاه جهان دارد.

 رئیس مرکز منطقه ­ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: چین با 44 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جهان رشد قابل توجهی را از خود نشان داده است، این کشور در بین 200 دانشگاه ممتاز دارای 9 دانشگاه برجسته است.

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: در آسیا دانشگاه توکیو دارای رتبه 21 و کیوتو دارای رتبه 26 است. در قاره  اقیانوسه دانشگاه ملبورن رتبه 44 دانشگاه های ممتاز جهان را به خود اختصاص داده است.

 دکتر مهراد افزود: بر روی هم 16 کشور حداقل دارای یک دانشگاه برتر در بین 100 دانشگاه ممتاز جهان است در حالی که 42 کشور نیز در مجموع 500 دانشگاه ممتاز جهان حضور دارند. امسال با احتساب  دانشگاه های کیپ تاون، ویت واترسند، کوازولو- ناتال و استلن بوش در آفریقای جنوبی و دانشگاه قاهره در مصر این دو کشور در رتبه بندی شانگهای قاره آفریقا را نمایندگی می کنند.

 مسئول رتبه بندی دانشگاه های کشور و جهان اسلام ادامه داد: در خاورمیانه چنانچه دانشگاه قاهره را هم در نظر بگیریم با احتساب مصر دانشگاه­های 5 کشور جزو 500 دانشگاه برتر جهان هستند.

 وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه تهران رتبه­ای در دامنه ای بین 301 تا 400 دارد. همینطور از ترکیه تنها یک دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارد و آن دانشگاه استانبول است که رتبه این دانشگاه در دامنه ای بین 401 تا 500 قرار دارد. به گفته دکتر مهراد: به آسانی می توان مشاهده کرد که رتبه دانشگاه استانبول نسبت به دانشگاه تهران بسیار پایین تر است.

 دکتر مهراد ادامه داد: اخیرا خبری را در مورد نویسندگان پر استناد عربستان سعودی ارائه کرده و نشان داده بودم که عربستان از راه های ناصواب نسبت به ارتقاء علمی خود اقدام می کند و از آنجا که نظام های رتبه بندی  داده های خود را عمدتا از نظام های استنادی دریافت می کنند. روی رتبه دانشگاه های عربستان نمی توان زیاد حساب باز کرد. این کشور دارای 4 دانشگاه در رتبه بندی شانگهای است.

 وی گفت: رژیم اشغالگر قدس در رتبه بندی شانگهای دارای 6 دانشگاه است.  دانشگاه عبری اورشلیم و صنعتی آن به ترتیب رتبه های 70 و 78، موسسه عالی علوم وایزرمن رتبه ای در دامنه ای بین 101 تا 150، دانشگاه تلاویو رتبه ای در دامنه بین 151 تا 200 و دانشگاه های با رایلان و بن گوریون هر کدام رتبه ای در دامنه ای بین 401 تا 500 دارند.

 دکتر مهراد بیان کرد: از کشور هندوستان موسسه علوم هند با رتبه ای در دامنه ای بین 301 تا 400 تنها دانشگاه این کشور است که نام آن در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

منبع خبر: لیزنا

 

«ابر داده های پیوندی در سرعنوان موضوعی فارسی» و «برنامه راهبردی مدیریت حفاظت دیجیتالی اسناد دولتی کشور» به قلم، میترا صمیعی، و کوهیار دوالو، از مقالات پذیرفته شده در هشتادمین کنگره بین المللی ایفلا است، که توسط دکتر غلامرضا امیرخانی، عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در ایفلا  2014 ارائه خواهد شد.

 

در ادامه صحبت های دکتر میترا صمیعی، مدیر کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از نگاهتان می گذرد.

 

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

میترا صمیعی متولد 1350 هستم. من دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دارم و فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران در سال 1389 هستم. از سال 1377 در معاونت پژوهشی کتابخانه ملی ایران مشغول به کار شدم و از همان سال افتخار همکاری با تیم تخصصی دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی در جلد اول و دوم را داشتم. 4 سال افتخار همکاری با مرحوم استاد دکتر عباس حری را داشتم که هرچه می دانم از اوست. روحش شاد باد. همچنین در جلد دوم دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی نیز به مدت 4 سال افتخار همکاری با دکتر فریبرز خسروی و دکتر ابراهیم افشار زنجانی را داشتم که از این بزرگواران نیز خیلی آموختم. تا سال 1391 در بخش پژوهش کتابخانه ملی ایران بودم و در حال حاضر هم مدیر کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستم.

 

حضور پژوهشگران ایرانی را در مهم ترین رویداد جهانی حوزه کتابداری، چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر من چند سالی است که حضور پژوهشگران ایرانی در ایفلا به نسبت خوب است. البته امسال 5 مقاله برای ارائه شفاهی در جلسات تخصصی ایفلا و 3 پوستر نیز پذیرفته شده است. قابل ذکر است که از این تعداد 4 مقاله و 1 پوستر از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است و از این 5 مقاله، 4 مقاله آن از اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران است، و تمام مقالات مطرح شده از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مسأله محور و کاربردی بوده است. در همین جا من به تمام همکاران بخش خودم آفرین می گویم و همچنین به خانم مهندس اسلامی که با وجود اینکه کنگره ایفلا در حوزه تحصیلی ایشان نیست ولی به خوبی موضوعات جدید فناوری اطلاعات که مرتبط با کتابداری و اطلاع رسانی هست را شناسایی و مطالعه می کنند و 2 سال متوالی مقاله ایشان در ایفلا پذیرفته می شود. این را هم می دانیم که رشته کتابداری و اطلاع رسانی الان مدت زمانی است که با مسائل فناورانه آنقدر پیوند خورده که ما کتابداران برای اینکه از جهان عقب نمانیم باید وارد این مباحث جدید بشویم و چقدر خوب است که این با همکاری کتابداران و متخصصان فناوری و مهندسان رایانه باشد. من به جرات می گویم که اگر پشتیبانی  و حمایت مناسب و بیشتری از پژوهشگران سازمان انجام گیرد سال آینده، کارکنان سازمان، حضورشان از این هم پررنگ تر خواهد بود.

 

در این کنگره بین المللی 2 اثر از جنابعالی پذیرفته شد، در خصوص عناوین این آثار و ضرورت پرداختن به موضوعات توضیح بفرمایید.

بله 2 مقاله در دوبخش مجزا از من پذیرفته شده است. عنوان مقاله اول که قرار است در روز 18 اگوست در بخش کنترل جهانی کتابشناختی در عصر دیجیتال و یونی مارک ارائه شود:

Linked data cloud in” Farsi subject headings : case study  at the NLAI

«ابرِ داده های پیوندی در سرعنوان موضوعی فارسی : مطالعه موردی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران»

اصطلاح داده‌های پیوندی به مجموعه‌ای از بهترین شیوه های مربوط به انتشار و ارتباط داده‌های ساختیافته در شبکه اشاره می‌کند. در این رویکرد، داده‌ها با استفاده از چارچوب توصیف منابع (آر دی اف) به صورت عبارات ساده‌ای بیان می‌شوند و با استفاده از ترکیبات یو آر. ال ها به یکدیگر متصل می‌شوند. نظام سازماندهی دانش (اسکاس) نیز نوعی از واژگان RDF است که برای ارائه­ی نظام­های سازماندهی دانش مانند اصطلاح نامه­ها، تاکسونومی­ها، طرح­های رده­بندی و سر­عنوان­های موضوعی استفاده می­شود. اسکاس بر اساس چارچوب توصیف منابع (rdf)، است که توسط دستگاه قابل خواندن است و می­تواند بین نرم­افزارهای کاربردی مبادله شده و در شبکه­ی جهانی وب منتشر شود.

 

 در همایش ملی کتابخانه های دیجیتالی که در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد مقاله خانم دکتر شریف در خصوص بخشی از اشکالات احتمالی تبدیل رکوردهای مستند موضوع فارسی به داده های پیوندی باروش پیمایش  شناسایی و بررسی شده بود. در سال گذشته هم خانم مهندس اسلامی نیز مسأله داده های پیوندی را طرح کرده بودند. با توجه به اینکه الان تقریبا یک سال است که سرعنوان موضوعی فارسی در حال ویرایش است و بسیاری از اشکالاتی که خانم دکتر شریف اشاره کرده بودند، بر طرف شده است و همچنین بانک مستندات کتابخانه ملی نیز ویرایش می شود و نیز داده های پیوندی در این بانک مستندات یکی از مسائلی است که با کمک متخصصان فناوری اطلاعات سازمان در حال مطالعه و بررسی است من خواستم طرح مسأله کنم و این مسأله را در همایش ایفلا مطرح کنم. اگر چه متاسفانه خودم نتوانستم در این همایش حاضر شوم ولی فکر می کنم طرح آن در ایفلا بتواند در پیشبرد اهداف سازمانی مفید و موثر باشد. با توجه به اینکه فهرست سرعنوان های موضوعی کنگره در قالب اسکاس در فضای ابرِ داده ها منتشر شده است، فکر می کنم این امکان برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران فراهم است که به این مهم دست یابد.

 

The strategic programme for the management of digital preservation of governmental records

دومین مقاله من  که در روز 21 اوت در بخش  The Government  Information and Official Publications session ارئه خواهد شد عنوان آن « برنامه راهبردی مدیریت حفاظت دیجیتالی اسناد دولتی کشور » است .

 

در این مقاله من به طور ویژه به اسناد دولتی کشور پرداختم و با توجه به اینکه هم پایان نامه دکتری من با راهنمایی دکتر فریبرز خسروی و مشاوره دکتر سعید رضایی شریف آبادی، درباره بحث "حفاظت دیجیتالی" است و الان تقریبا 8 سال است که  من به طور تخصصی و ویژه در این خصوص مطالعه کردم و می کنم و چندین مقاله از من در همایش های بین المللی در حوزه حفاظت دیجیتالی پذیرفته شده است و با توجه به جایگاه اسناد دولتی به عنوان بخشی از یادواره‌های مشترک مردم جهان که نقش مهمی در حفظ هویت دینی، ملی و فرهنگی گذشته، حال و آینده دارند، باید مسأله حفظ آن ها را جدی بگیرم و من با طرح این مسأله خواستم فعالیت های سازمان را در این خصوص طرح کنم.اسناد دولتی بسیار ارزشمند هستند و از طرف دیگر بسیار آسیب پذیرند. بسیاری از این اسناد با ارزش و منحصر بفرد و حتی مجموعه‌های کامل آرشیوی در طول تاریخ بر اثر حوادث طبیعی و یا فجایع انسانی بویژه جنگها، از میان رفته‌اند و یا به دلیل غفلت و فراموشی دولتها و صاحبانشان، پاره یا فرسوده شده‌اند بنابراین فقط در سایه اقدامات پیشگیرانه می‌توان در مقابل  این گونه حوادث ،اسناد را می توان سالم نگهداشت. یکی از این اقدامات پیشگیرانه در عصر نوین اطلاعاتی، حفاظت رقمی است. طبق تعریف ائتلاف حفاظت رقمی (Digital Preservation Coalition)، "حفاظت رقمی به مجموعه ای از فعالیت های مدیریت شده لازم برای تضمین دستیابی مستمر به مواد رقمی اطلاق می شود. این مواد رقمی ممکن است اسنادی باشند که در خلال کار روزمره یک سازمان شکل گرفته اند یا مواد تولید رقمی که برای یک هدف خاص ایجاد شده اند و یا تولیدات طرح های تحقیقاتی رقمی سازی، باشد. حفاظت رقمی به تمامی اقدامات لازم برای حفظ دستیابی به مواد رقمی صرفنظر از اضمحلال رسانه‌‌ها یا تغییرات فناورانه اطلاق می شود. در این مقاله به طور خاص این مسأله مورد بررسی قرار گرفته است و مقایسه ای هم با کتابخانه و آرشیو ملی کانادا شده است و نیز این که سازمان در جهان در چه جایگاهی است.

 

چندمین باری است که مقاله ای از شما در مجامع بین المللی پذیرفته می شود؟

هفتمین بار است که مقاله من در همایش بین المللی پذیرفته شده است. البته در ایفلا، دومین بار است که من مقاله برای ایفلا ارسال کردم که پارسال در بخش اقماری آن در بانکوک تایلند پذیرفته شد و من به دلیل شرکت در ایفلا در کشور سنگاپور نتوانستم در بانکوک حضور یابم. و امسال دو مقاله برای ارائه شفاهی  پذیرفته شد که قبلا توضیح دادم.

 

آیا شخصا برای ارائه مقاله در ایفلا حضور می یابید؟

متاسفانه نه، شخصا نمی توانم امسال در ایفلا حاضر شوم. امیدوارم بتوانم در سال های آینده در این اجلاس بین المللی حضور داشته باشم. البته جناب آقای دکتر امیرخانی معاون محترم کتابخانه ملی قبول زحمت کردند و قرار است  مقالات من را ارئه دهند.

 

به نظر شما، کاستی ها و نقاط قوت کتابداری ایرانی، چیست و چگونه می توان حضور پررنگ تر کتابدار ایرانی را در مجامع بین المللی شاهد بود؟

به نظر من چند سالی است که ایرانیان حضور نسبتا خوبی دارند. به ویژه امسال، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با 4 مقاله برای ارائه شفاهی و یک پوستر نقش  بسیار پر رنگی داشته است. یکی از مسائلی که اکثر کتابداران با آن روبرو هستند عدم پشتیبانی سازمان ها و دانشگاه ها از انها برای حضور در ایفلا است . چون در حال حاضر هم بحث ویزا برای کشورهای اروپایی معظلی است و هم هزینه های مالی بسیار که فرد باید برای سفر به اروپا متحمل شود. لذا در بسیاری از موارد نمی تواند در اجلاس حاضر شوند. نکته دیگر کتابداران باید با مسائل جدید و استانداردهای نوین در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی آشنا باشند و  همیشه روز آمد باشند و بتواند در مباحث جدیدی که در دنیا مطرح است، پیشرو باشند. لازم است کتابداران ایرانی عضو کمیته های تخصصی ایفلا شوند. شاید در زمان های گذشته اساتیدی چون سرکار خانم پوری سلطانی و.... عضو اصلی کمیته های فهرستنویسی، کتابشناسی و... بودند، در صورتی که در حال حاضر از ایران هیچ کس عضو کمیته های تخصصی نیست. دلیل آن هم سستی کتابداران و هم نداشتن رزومه تخصصی و هم عدم پشتیبانی سازمان ها برای پرداخت حق عضویت در بخش های مختلف ایفلا است. پارسال که من ایفلا بودم حضور کتابداران هندی خیلی پر رنگ بود. می شود گفت در اکثر بخش ها یک نفر از هندوستان حضور داشت یا ارائه شفاهی ( سخنرانی) داشت، یا عضو هیات رئیسه جلسه بود و یا در بخش پوستر، مقاله داشت. شاید بهتر باشد ما ایرانیان هم یک حرکتی بکنیم و در کمیته های تخصصی و خود ایفلا حضور پررنگ تری داشته باشیم. این مستلزم ازاده خودمان و پشتیبانی سازمان ها، دانشگاه ها و کتابخانه هاست.

منبع خبر:لیزنا 



 

سینیکا سیپیلا، رئیس ایفلا، در آیین افتتاحیه هشتادمین کنگره بین المللی ایفلا، بیان کرد: ایفلا به عنوان صدای جهانی بخش کتابداری و اطلاع رسانی، فعالیت های خود را بر روی ایجاد فرصت هایی برای تمامی اعضای جامعه، متمرکز کرده است، باشد که، افراد برای مشارکت فعالانه در جامعه دانش محور توانمند شوند.

 متن کامل سخنرانی وی به شرح ذیل است:

 "مهمانان محترم، همکاران عزیز، خانم ها و آقایان

سلام

 خوشامدگویی به شما برای حضورتان در شهر لیون و هشتادمین کنفرانس و مجمع بین المللی ایفلا، لذت بسیار بزرگی است. مایلم از یکایک شما برای شرکت در این رویداد بزرگ که امسال در لیون فرانسه برگزار شده است،  تشکر کنم.

 ایفلا در این کشور، سابقه طولانی دارد. جامعه کتابدار فرانسه، همواره یکی از حامیان اصلی ایفلا بوده است. همکاران فرانسوی ما در شمار بنیانگذاران فدراسیون، که در سال 1927 در ادینبورگ گرد هم آمدند، قرار می گیرند. کریستین دشامپ، از سال 2003-1997 به عنوان رئیس ایفلا، خدمت کرده است، دومین بانویی که در عمر 70 ساله ایفلا، رئیس این کنگره بوده است. این کنگره، ششمین کنگره ایفلاست که در فرانسه برگزار می شود. کنگره های قبلی، 1933 در آوینیون، 1937 و 1957 در پاریس، 1973 در گرنوبل، و بار دیگر در پاریس سال 1989، برگزار شده است. کتابخانه ملی فرانسه، برای سالها میزبان برنامه استراتژیک حفاظت و نگهداری بوده است. همکاران فرانسوی ما همواره در کمیته ها و کنگره های ایفلا، مشارکتی فعال داشته اند و با شور به ترویج پرداخته اند.

 همانگونه که میزبان ما در نامه خوشامدگویی خود ذکر کرده اند، لیون شهری سرشار از نوآوری هاست. لیون استراتژی شهری هوشمند را توسعه داده است، و بنابراین میزبانی ایده آل برای کنگره ای دانش محور است. این شهر در بخش فرهنگ سرمایه گذاری کرده است و بخش عمده ای از بودجه فرهنگی آن به کتابخانه ها سرازیر شده است، و در این زمینه نمونه ای برجسته و الهام بخش برای سایر شهرهاست. این مسأله در کاربری کتابخانه های این شهر، که رتبه بالایی در مقیاس ملی دارد، به خوبی دیده می شود.

 بیانیه فرانسوی حقوق بشر و شهروند، که در دوران انقلاب تدوین شد، به نوبه خود محتوای بیانیه جهانی سازمان ملل را در خصوص حقوق بشر، تحت تأثیر قرار داده است. ماده 19 این بیانیه، در خصوص آزادی عقیده و بیان، یکی از ارزشمندترین اصول ایفلا و بخش کتابخانه است. امروز در ایفلا، آزادی ما در دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان برنامه استراتژیک، ابتکار عملی است برای دفاع و ترویج حق اساسی بشر که در ماده 19تعریف شده است.

 من مایلم، به سبب اختصاص این کنگره به موضوع «کتابخانه ها، شهروندان، جوامع: محل تلاقی دانش» از کمیته ملی قدردانی کنم. بسیار خرسند و مفتخرم که این موضوع، در تکمیل موضوع اصلی مورد نظر بنده بوده، و به پیاده سازی و اجرای هسته اصلی ایده، یعنی « کتابخانه ها، شهروندان و جوامع را توانمند می سازند» می پردازد.

 چراکه، این چیزی است که من به واقع به آن معتقدم، و بنابراین به عنوان موضوع اصلی به آن فکر می کنم «کتابخانه های توانمند، جوامع توانمند». من قویا معتقدم که کتابخانه ها با ایجاد فرصت های برابر و تسهیل دسترسی عادلانه به آموزش مادام العمر، پژوهش، تفریح و سرگرمی برای تمامی اقشار جامعه، تأثیر قابل توجهی بر جوامع می گذارد. به این ترتیب، کتابخانه ها می توانند به ایجاد جوامعی توانمندتر کمک کنند. کتابخانه های توانمند، کتابخانه هایی هستند که با داشتن منابع کافی و مناسب به رفع نیاز مراجعین خود می پردازند. اعتقاد من این است که، جوامع توانمند از شهروندانی آگاه تشکیل شده است که نقش به سزایی در سرنوشت جوامع خود ایفا می کنند.

 این موضوع، در اولین جلسه مدیریتی من در ماه مه سال جاری، در هلسینکی فندلاند مورد بحث قرار گرفت. ما این بحث را در دومین جلسه مدیریتی، که 5-3 ژوئن 2015 در استامبول ترکیه برگزار می شود، ادامه خواهیم داد.

 به واسطه طراحی های جدید کتابخانه ها و خدمات خلاقانه ای که ارائه می شود، به وضوح مشخص شده است که، چگونه یک فضای عمومی در دسترس می تواند به بهبود سطح رفاه و آسایش یک جامعه و خلاقیت و ظرفیت شهروندان یک شهر، بیانجامد. کتابخانه محیطی فراهم می کند که در آن فعالیت ها و فرهنگ جدید شکل می گیرد. محیطی است که می تواند به بهره برداری از محرک های موجود بپردازد، جایی که مردم دوستان خود را می بینند و آشنایی های جدید رقم می خورد، و از طریق تلاقی دانش به اشتراک گذاشته شده، ایده های جدید شکل می گیرد. کتابخانه ها و فضاهای یادگیری الهام بخش، به عنوان مکانی که مردم را از تمامی طبقات اجتماعی برای شرکت در فضایی سرشار از همکاری و الهام، دعوت می کند، در حال تأسیس است.

 ایفلا به عنوان صدای جهانی بخش کتابداری و اطلاع رسانی، فعالیت های خود را بر روی ایجاد فرصت هایی برای تمامی اعضای جامعه، متمرکز کرده است، به طوریکه افراد برای مشارکت فعالانه در جامعه دانش محور توانمند شوند.

 بعلاوه، به اعتقاد من موضوع  این کنگره با مکان برگزاری نیز مناسبت دارد، جایی که بیانیه لیون را در خصوص دسترسی به اطلاعات و توسعه، عرضه خواهیم کرد. این بیانیه ابتکار عمل ایفلا، و یک سند حمایتی است که برنامه های توسعه سازمان ملل را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این بیانیه به وضوح اظهار می دارد که، دسترسی به اطلاعات با توانمند ساختن مردم برای استفاده از حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌شان، یادگیری و کاربرد مهارت های جدید، تصمیم سازی و مشارکت در یک جامعه مدنی فعال، توسعه را به دنبال خواهد داشت.

مایلم تبریک و قدردانی خود را از کمیته ملی و جامعه کتابداری فرانسه، به سبب‏‌ برگزاری چنین کنگره ای، ابزار دارم. همه ما می دانیم که برای برگزاری چنین کنگره ای، چه میزان بار کاری وجود دارد. قبل از اینکه همه چیز برای خوشامدگویی به شما شرکت کنندگان آماده باشد، این امر نیازمند، دو سال برنامه ریزی مستمر، و یکسال آماده سازی فشرده است.

 اکنون ما اینجا هستیم! به تمامی شما شرکت کنندگان هشتادمین کنگره ایفلا در شهر لیون، شهر تلاقی دانش و نوآوری، به گرمی خوشامد می گویم. همه ما منتظر برنامه های جالب این کنفرانس، شرکت در جلسات مختلف، بحث و یادگیری در خصوص موضوعات جدید، برقراری آشنایی های جدید و تقویت دوستی های دیرین هستیم. لیون، مکانی ایده آل برای تعاملات اجتماعی است. این منطقه در زمینه طبخ غذاهای لذیذ شهرت جهانی دارد، بنابراین در حالی که از مهمان نوزای و غذاهای لذیذ لیون لذت می بریم، می توانیم سایر جنبه های مهم از سبک زندگی همکاران فرانسویمان را نیز، به همراه تورهای جالب و بازدیدهایی از کتابخانه های شهر، منطقه و یا سایر نقاط فرانسه، تجربه کنیم.

 با خوشحالی فراوان اعلام می کنم که هشتادمین کنفرانس ایفلا آغاز شد!

 سینیکا سیپیلا

رئیس ایفلا"

 

 هشتادمین  کنفرانس و مجمع عمومی فدراسیون بین المللی انجمن ها موسسات کتابداری (ایفلا) از بیست و پنجم مرداد آغاز و تا سی و یکم مرداد 1393 ادامه خواهد داشت.

منبع خبر: لیزنا

 


فرماندار صومعه‌سرا خواستار نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه شد.

 

غلامحسین رجبی عصر امروز در جریان بازدید از کتابخانه‌های عمومی این شهرستان از نزدیک با مشکلات این کتابخانه‌ها آشنا شد.

وی با بیان اینکه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید در جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: شرایط بهتری باید برای افراد اهل مطالعه جامعه فراهم شود.

فرماندار صومعه‌سرا از سرمایه‌گذاران و خیران شهرستان خواست با تجهیز و تکمیل کتابخانه‌ها، یاور مسئولان این بخش باشند تا شرایط لازم برای علاقه‌مندان مطالعه فراهم شود.

تقی حقیقت، رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه‌سرا نیز اظهار کرد: کتابخانه باقرالعلوم (ع)صومعه‌سرا ۱۲ هزار نسخه انواع کتاب‌های علمی، فرهنگی، هنری و غیره دارد که روزانه به طور متوسط 40 نفر برای مطالعه کتاب‌ها به این کتابخانه مراجعه می‌کنند.

مسئول کتابخانه میرزا کوچک گوراب‌زرمیخ نیز در این بازدید اظهار کرد: کتابخانه میرزا کوچک گوراب زرمیخ که در مرکز این بخش قرار دارد دارای ۵۵۰ عضو فعال است که روزانه ۳۰ نفر برای مطالعه کتاب‌های مختلف به این مرکز مراجعه می‌کنند.

به گفته بهزاد مهدی‌زاده، ۱۲ هزار جلد کتاب در کتابخانه میرزا کوچک نگه‌داری می‌شود.

مسئول کتابخانه جواد ائمه (ع) طاهرگوراب صومعه‌سرا نیز در نشست مذکور گفت: در این کتابخانه ۸۰0۰ جلد کتاب وجود دارد که به طور متوسط ۱۰ نفردر روز البته پس از پایان آزمون سراسری و در فصل تعطیلی مدارس، برای مطالعه کتاب‌های مختلف به این مرکز مراجعه می‌کنند.

مینا سادات گسگری، به تعداد اعضای فعال این کتابخانه اشاره کرد و یادآور شد: کتابخانه جواد‌الائمه دهستان طاهرگوراب   ۲۵۶ نفر عضو فعال دارد.

فرماندار صومعه‌سرا از کتابخانه میرزا کوچک جنگلی در گوراب‌زرمیخ به همراه معاون فرماندار، بخشدار گوراب‌زرمیخ و رییس اداره  کتابخانه‌های عمومی شهرستان بازدید کرد.