کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

مشخصات بلاگ
کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

این وبلاگ متعلق به کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)می باشد، که اخبار و موضوعات وابسته به آن، در این وبلاگ درج میگردد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ساختن هر چه بهتر این وبلاگ یاری نمایید.
آدرس: صومعه سرا، خ. جعفری، داخل پارک کودک.
تلفن:44322161-013

بایگانی

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

بسیاری از دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی با برخی از سوالات و دغدغه ها مواجه اند که شاید تا مدتها پاسخ آن را نیابند.از آن جمله : جایگاه و ارزش این حرفه ای که وارد آن شده اند چیست؟
دغدغه ذهنی دانشجویان نه تنها یافتن پاسخ شخصی برای چنین پرسشهایی است بلکه آنها طالب دانشی هستند که به کمک آن بتوانند به پرسشهای خویشان و اطرافیان درباره رشته تحصیلیشان پاسخ دهند.ناخرسندانه باید گفت که تاکنون در داخل کشور کمتر به این مقوله به شکل جدی پرداخته شده و نوشته ای به شکل مستقیم درباره آن منتشر نشده است.بدون تردید ، شناسایی و تبیین مجموعه ایی از اصول، مفاهیم و عناصری که ارزشهای این رشته بر آنها استوار است تا حد قابل قبول می تواند ابهامهای فکری دانشجویان را در مورد حرفه شان برطرف وآنها را به ادامه راه و تلاش بیشتر تشویق و ثابت قدم تر کند.

در این نوشتار تلاش داریم سلسله مطالبی درباره ارزشها و جذابیتهای کتابداری، تحت همین نام تقدیم دغدغه مندان این حرفه محجوب نماییم. 

مارا همراهی بفرمایید.

سامانه هوشمند اشتراک منابع راهکاری است که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برای ایجاد دسترسی کاربران به منابع کتابخانه‌های دانشگاهی و تخصصی و براساس تجربیات حاصل از طرح‌های کتابخانه دیجتال ملی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، فهرست مشترک، کنسرسیوم خرید منابع علمی الکترونیکی، غدیر و امین طراحی کرده است. این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که امکان استفاده از منابع موجود در کتابخانه‌های عضو را با رعایت شرایط مندرج در اساسنامه خود برای کاربران هریک از مؤسسات عضو از طریق اشتراک منابع به یکی از روش‌های تشکیل کنسرسیوم، تحویل مدرک، پذیرش عضو فراگیر و یا امانت بین کتابخانه‌ای میسر می‌سازد.

سهام علاوه بر به اشتراک گذاری منابع چاپی، با تکیه بر امکانات و قابلیتهای کتابخانه های دیجیتالی، امکان اشتراک و مبادله فراداده و محتوای الکترونیکی کتابخانه های عضو را نیز فراهم می سازد.

دفتر اشتراک منابع پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران متولی ومجری طرح است و برنامه ریزی و هماهنگی و اجرا و توسعه طرح را زیر نظر کمسیون بر عهده دارد.

این طرح با هدف تامین کلیه نیازهای پژوهشگران برای دسترسی به منابع علمی مورد نظر خود به کامل ترین نحو ممکن و با استفاده از روش های مختلف اشتراک منابع و تنها از طریق درگاه واحد طراحی شده است. جستجوی جامع منابع از طریق درگاه کتابخانه های دیجیتالی و دسترسی پژوهشگران به کلیه اطلاعات علمی اعم از چاپی و دیجیتالی از قابلیت های این سامانه است.

غدیر 2 به عنوان فاز نخست این سامانه، در چهاردهمین سال راه اندازی طرح غدیر به عنوان پیشگام طرح های اشتراک منابع در کشور به بهره برداری رسیده است.

نحوه عضویت در طرح بر حسب ملاکهای زیر تعیین می شود:

الف: وابستگی یا عدم وابستگی موسسه به وزارت علوم

ب: امکانات کتابخانه دیجیتالی موسسه.

عضویت در طرح نیز شامل موارد زیر می باشد:

الف: عضویت در خدمات سنتی طرح

ب: عضویت در خدمات دیجیتالی طرح

کنسرسیوم محتوی ملی

کنسرسیوم محتوی ملی ، با تعامل و همکاری تعدادی از صاحبان منابع اطلاعاتی کشور وزیرمجموعه تبیان شکل گرفته است.مجموعه ای از کتابخانه ها، سازمان ها و نهادهای تولید کننده،‌صاحب و یا ارائه دهنده محتوی با هدف تامین دسترسی پژوهشگران و شهروندان ایرانی به محتوی مورد نظرشان،‌ازپایان سال 1387 عضو این کنسرسیوم شده اند.هدف کنسرسیوم مزبور،

اهداف کنسرسیوم :

1-      تولید شی دیجیتال.

2-      با تغییر وبه روز شدن محتوی کاربران سریعا" متوجه این تغییرات شوندتا از محتوای به روز شده آن استفاده نمایند.

3-      برقراری ارتباط بین درگاه کنسرسیوم و درگاه مالک محتوا تا کاربر اینترنت هر وقت شی دیجیتال را خواست از طریق درگاه کنسرسیوم به درگاه مالک متصل شود و محتوا را دریافت نماید.

4-      اتصال همه کتابخانه های کشور به یکدیگر است .اگر کاربری به دنبال محتوی خاصی است به او راهنمایی شود در کدام کتابخانه ها ی کشور می تواند به آن محتوی دست یابد.

5-      تامین دسترسی یکپارچه به محتوی موجود در کشور است.

 

مراکز عضو کنسرسیوم محتوی ملی :

16 موسسه عضو این کنسرسیوم هستند که اکثر آنها دولتی هستند. بارزترین این مراکز شامل: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ،‌کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ،کتابخانه مجلس شورای اسلامی ،کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه آستان قدس رضوی و غیره می باشند.

کنسرسیوم محتوی دیجیتال با دو متغیر شی دیجیتال و فراداده سروکار دارد.شی دیجیتال شامل محتوایی است که به صورت نرم افزاری وجود دارد و می توان آن را روی اینتر نت قرار داد .هر داده و اطلاعاتی را که به صورت الکترونیکی تولید شده باشدمی توان نوعی شی دیجیتال دانست و لزومی ندارد که فقط متن باشدحتی می توان مجموعه ای از صوت و تصویر را به عنوان شی دیجیتال در نظر گرفت.

 


 

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار، طی مراسمی که از سوی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار گردید، از کلیه کتابداران و خادمان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد. در این مراسم که در سالن فارابی اداره ارشاد برگزار گردید، صبح شعری تحت عنوان " شعر عاشورایی" نیز به طور هم زمان برگزار گردید.