کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

مشخصات بلاگ
کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

این وبلاگ متعلق به کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)می باشد، که اخبار و موضوعات وابسته به آن، در این وبلاگ درج میگردد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ساختن هر چه بهتر این وبلاگ یاری نمایید.
آدرس: صومعه سرا، خ. جعفری، داخل پارک کودک.
تلفن:44322161-013

بایگانی

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

 مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی امروز یکشنبه (27مرداد) با حضور سیدجلال سیدمحمدی، فرماندار شهرستان صومعه سرا؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، تقی حقیقت، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی صومعه سرا، مسئولین و کتابداران، اصحاب رسانه و چهره های فرهنگی این شهرستان در سالن فارابی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه سرا برگزار شد.

فرماندار صومعه سرا: لازمه توسعه فرهنگی هر جامعه ای کتابخوانی است

فرماندار شهرستان صومعه سرا در این مراسم با بیان اینکه برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی اتفاق خوبی برای شهرستان است، اظهار کرد: لازمه توسعه فرهنگی هر جامعه ای کتابخوانی است.

سیدجلال سیدمحمدی با بیان اینکه متاسفانه ما از این یار مهربان غافل هستیم، خاطرنشان کرد: ضروری است فرهنگ کتابخوانی در جامعه ترویج یابد.

وی با بیان اینکه لازم است فرهنگ کتابخوانی در جامعه گسترش یابد، خاطرنشان کرد: این مهم میسر نخواهد شد جز اینکه فعالین حوزه فرهنگ، برنامه ریزان و مسئولین و اقشار فرهنگی جامعه پا به میدان بگذارند.

سید محمدی بر فرهنگسازی کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه از دوران ابتدایی و دانش آموزی تاکید کرد و گفت: خانواده ها دارای نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه هستند.

فرماندار صومعه سرا در خاتمه با بیان اینکه امروز  فضای مجازی رقیب کتاب شده است، اظهار کرد: رقیب پر جهش فضای مجازی گوی سبقت را از کتاب ربوده است و موجب شده تیتروار و خلاصه وار به مطالب توجه شود و از پی بردن به عمق مسائل و مطالب باز بمانیم.

بدن آرا: رشد آمار مشارکت مردم صومعه سرا در جشنواره کتابخوانی رضوی

زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیر در ادامه این مراسم ضمن ارائه گزارشی در خصوص برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان گیلان و مشارکت مردم شهرستان صومعه سرا در این رویداد فرهنگی، از رشد11درصدی مشارکت کنندگان در جشنواره نهم نسبت به دوره قبلی آن در شهرستان صومعه سرا خبرداد.

حقیقت: خوشنودی اهالی فرهنگ و ادب شهرستان صومعه سرا از حمایت های مسئولین

تقی حقیقت، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا نیز در این مراسم ضمن قدردانی از مشارکت مردمی گسترده در رویدادهای کتابخوانی در این شهرستان، حمایت های مسئولین شهرستانی از فعالیت های کتاب محور را موجب خوشنودی اهالی فرهنگ و ادب دانست.

گفتنی است هنرمندی عباس پسندیده و اصغر پور ابراهیمی، دو تن از هنرمندان مطرح گیلان در زمینه موسیقی و آوازهای آیینی و داستان خوانی رضا احمدپور، عضو خردسال کتابخانه های شهرستان صومعه سرا و برگزیده نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از بخش های ویژه این مراسم بود.

در این مراسم همچنین از امیر رضا احمدپور در بخش پویش کتاب خوان کودک، امیرمحمد مسرور، ابوالفضل باقری، نازنین سلحشور، سیده الناز مقدم در بخش چهارگزینه ای نوجوان و سحر امیدی، کیانا مهدی زاده، لیلا متقی، خیرنساء قربانپور، شادیسا حجتی، محدثه بالازاده، الهه سادات امامدوست، امیرحسین ابراهیمی و زهرا امانی در بخش چهارگزینه ای بزرگسال تقدیر شد.

همچنین تجلیل از فاطمه اسماعیل نژاد، سمانه علی زاده، معصومه ابراهیمی، فاطمه رنجکش، فاطمه اجلالی، سید محمد شهابی، کبری گل پور و مبینا سعیدی از مشارکت کنندگان در این جشنواره ملی پایان از دیگر بخش های مراسم بود.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پوستر این چند کتاب با عنوان «اهل بیت النبوه» همزمان با فرارسیدن مناسبت‌های مذهبی ایام ذی الحجه و به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت ترویج، توسعه و افزایش آگاهی از کتاب‌های معرفی شده در ایام پیش رو، همچون گذشته در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی، اشاعه محتوای منابع و همچنین افزایش برنامه‌های متنوع و خلاقانه مرتبط با موضوع کتاب‌ها، با استفاده از نظرات کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها برای ترویج سبک زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام منتشر شد.

پوستر «اهل بیت النبوه» که همزمان با ایام شهادت حضرت امام محمد باقر(علیه‌السلام) و در آستانه ولادت امام علی النقی(علیه‌السلام) و ولادت حضرت امام موسی کاظم (علیه‌السلام) در مرداد ماه سال جاری منتشر شده، شامل معرفی هشت کتاب است.

از این مجموعه کتاب های «شکافنده دانش»، «چهارده خورشید و یک آفتاب» و «زندگی و زمان معصومین علیهم السلام»به زندگی امام محمدباقر (ع)؛ کتاب «زندانی بی حصار» به زندگی امام کاظم(ع) و کتاب های «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» و «حبل متین» به زندگی امام هادی (ع) می پردازد.

همچنین کتاب های «حکمت‌های کاظمی، حکمت‌های باقری و حکمت‌های نقوی» و «داستان‌هایی از زندگانی معصومین علیهم السلام (جلدهای هفتم و نهم و یازدهم)» به بیان داستان هایی کوتاه از زندگی و زمانه امام محمد باقر(علیه‌السلام)، امام علی النقی(علیه‌السلام) و امام موسی کاظم (علیه‌السلام) می پردازد.


«شکافنده‌ی دانش امام محمدباقرعلیه‌السلام»

 پدیدآور: رسول جزینی

 ناشر: کانون اندیشه جوان

تعداد صفحات: ۱۸۴

امام باقر علیه‌السلام را باید نجات‌دهنده اعتقادات و فقه اسلامی از انحرافات عمیق و گسترده‌ای که پس از رحلت پیامبر صلوات‌الله‌علیه‌وآله و به ویژه توسط حکومت بنی‌امیه به وجود آمد، دانست. 

ایشان با احیای قرآن به عنوان مهم‌ترین منبع استنباط احکام و عقاید و نیز با ترویج اجتهاد در دین و آموزش مبانی فقهی در تکامل مذهب تشیع و شکل‌گیری آن به عنوان یک مذهب مستقل از اهل سنت، نقشی بی‌بدیل و مؤثر داشتند. همچنین علم الهی ایشان باعث می‌شد به طور مستقیم و بدون نیاز به واسطه، از رسول خدا صلوات الله علیه و آله سیره و سخن ایشان را نقل کنند. این موضوع باعث شد تا حتی اهل سنت که با توجه به فرمان خلیفه اول و دوم مبنی بر منع نقل و کتابت حدیث پیامبر صلوات الله علیه و آله دچار خلأ و مشکلات عظیم علمی و حدیثی شده بودند نیز به احادیث ایشان استناد کرده و بسیاری از علمای برجسته ایشان نزد امام باقر علیه السلام تلمّذ کنند.

موضوعات فصول سه‌گانه این کتاب عبارتست از: نگاهی اجمالی به زندگی امام محمدباقر علیه‌السلام و اوضاع سیاسی و علمی عصر ایشان؛ دیدگاه‌های امام محمد باقر علیه‌السلام در تبیین علوم اسلامی و اقدام‌های آموزشی و عملی امام علیه السلام در گسترش علوم اسلامی. نویسنده در طی مباحث این کتاب، در حقیقت به توصیف حیات علمی ایشان پرداخته است.

 


«مجموعه چهارده خورشید و یک آفتاب»

پدیدآوران: بهزاد دانشگر، مرثا صامتی، زهرا مرتضوی

 ناشر: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان

«چهارده خورشید و یک آفتاب» گنجینه‌ای از نکات و مطالب نغز و خواندنی از حیات پُربرکت معصومین علیهم السلام است. جلدهای هفتم، نهم و یازدهم به ترتیب با عناوین «آفتاب دانش»، «آفتاب در محاق» و «آفتاب در حصار» روایت‌هایی بسیار کوتاه از ابعاد گوناگون زندگی و امامت امام باقر، امام کاظم و امام هادی علیهم السلام است.

شیوه‌ متفاوت نگارش داستانک‌های این مجموعه، همراه با طراحی جلد جذاب و صحفه‌آرایی کم‌نظیر، اثری به یادماندنی و هنری خلق کرده است. در هر جلد حدود ۱۰۰ داستان بسیارکوتاه، جذاب و آموزنده به خوبی گزینش و بازنویسی شده و منابع دینی و تاریخی هر داستان نیز در پایان کتاب ذکر شده است.
این مجموعه پیشنهاد خوبی برای معرفی بهتر ۱۴ معصوم علیهم السلام به نوجوانان و جوانان امروز است که کمتر حوصله خواندن متن‌های طولانی را دارند و به خصوص آن‌ها که ظاهر کتاب نیز برایشان مهم است.

در فرازی از جلد هفتم «آفتاب دانش»‌ آمده است: «از خاندان بنی‌امیه بود. گریه می‌کرد مثل زن فرزند مرده؛ امام پرسید: برای چه گریه می‌کنی؟ گفت:‌ چرا گریه نکنم وقتی قرآن خانواده‌ام را شجره ملعونه نامیده؟

امام دلداریش داد:  تو از آنها نیستی، تو از خاندان پیامبری، مگر نشنیده‌ای در قرآن خدا از قول ابراهیم می‌گوید:‌«فمن تبعنی فإنه منّی(ابراهیم - ۳۶)» هر کس پیرو ما باشد از ما است.»


«زندگی و زمان معصومین علیهم السلام» (جلدهای هفتم و نهم و یازدهم)

 پدیدآور: کمال السید؛ مترجم: حسین سیّدی

 ناشر: دفتر نشر معارف

متن‌های کوتاه و مختصرِ مستقل در این مجموعه که با استناد به منابع روایی و تاریخی، هنرمندانه بازنویسی شده است باعث می‌شود تا با صرف زمانی اندک بتوان اطلاعات مفیدی را از مهم‌ترین فرازهای تاریخ اهل بیت علیهم السلام در قالب روایتی داستانی و جذاب کسب کرد.

جلدهای هفتم و نهم و یازدهم از مجموعه زندگی و زمانه‌ی معصومین علیهم السلام فرازهایی از تاریخ و سیره امام باقر، امام کاظم و امام هادی علیهم السلام هست که با عناوین «باران و کویر»، «هفتمین فصل شکفتن» و «سوار سبزپوش آرزوها» به نگارش درآمده است.

دقت در گزینش داستان‌ها باعث شده، تا مخاطب با مطالعۀ کتابی کم‌حجم با برخی از مهم‌ترین فرازهای زندگی معصومین علیهم السلام که اغلب کمتر شنیده شده، آشنا شود. در این میان ترجمه دقیق و روان حسین سیّدی بر جذابیت کار می‌افزاید.

به عنوان نمونه در کتاب «باران و کویر» عناوین مهمی چون خاطرات تب‌زده عاشورا، آذین نیایشگران و شکافنده دانش‌ها، ضرب سکه سرافرازی، پی‌ریزی شالوده فکری شیعیان در روزگار طوفان مسلک‌ها و... وجود دارد که هر یک فرازهایی آموزنده، پُرنکته و جذاب از زندگی حضرت امام محمد باقر علیه السلام است.


«زندانی بی‌حصار: زندگی‌نامه امام موسی کاظم علیه السلام»

پدیدآور: غلامرضا آبروی

ناشر: مدرسه

تعداد صفحات: 100

زندگی امام موسی کاظم علیه السلام با سختی‌ها و مشقت‌های زیادی همراه بود. سبک زندگی و شیوۀ خاصِ رفتار آن حضرت در آن دوران سخت می‌تواند الگو و سرمشق مفیدی برای تمامی انسان‌های آزاده قرار بگیرد.

مؤلف کتاب با استفاده از منابع معتبر تاریخی در سه بخش زندگی نامه، سال شمار زندگی و چهل سخن و در قالب ۲۳ حکایت از امام موسی کاظم علیه السلام با موضوعات تولد و کودکی، امامت، معجزات و کرامات به منظور شناخت و معرفی شیوه رفتاری وی، به زندگی و سیره‌ی ایشان اهتمام ورزیده است. این کتاب از مجموعه چهارده آفتاب، با تصاویر طراحی شده برای گروه سنی نوجوان جمع‌آوری شده است.

در بخشی از کتاب آمده است:

امام کاظم علیه السلام در صبر و بردباری نیز در زمان خود همتایی نداشت. عده‌ای از دشمنان امام نقشه‌ای طرح کردند. ابن هیاج یکی از سرسخت‌ترین مخالفان امام بود، یک نفر را واداشت در کوچه افسار اسب امام را بگیرد و ادعا کند که آن اسب مال او است. یک روز برای انجام نقشه، سر راه امام کاظم علیه السلام قرار گرفتند. یکی از آن‌ها جلو رفت و دودستی افسار اسب امام را چسبید و فریاد زد: «این اسب مال من است، باید آن را به من برگردانی.» ابن هیاج و دوستانش آن طرف ایستاده بودند و منتظر بودند، امام با آن مرد درگیر شود. ولی با تعجب دیدند، امام از اسب پیاده شد، افسار را به دست او داد و راهش را ادامه داد.


«پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی، دفتر پنجاه و سوم، امام هادی علیه السلام»

 پدیدآور: محمدهادی یدالله‌پور

 ناشر: دفتر نشر معارف

تعداد صفحات: 136

دفتر پنجاه و سوم از مجموعۀ پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی کتابی است کم‌حجم که توانسته با طرح پرسش‌هایی مهم، پیرامون ابعاد گوناگون زندگی امام هادی علیه السلام و پاسخ‌های منطقی به آن، مسیری نو و هموار برای معرفی آن حضرت به مخاطب نشان دهد.
برخی از این پرسش‌ها عبارتند از:
آیا مردم پذیرای امامی در سن کودکی بودند؟
امام هادی علیه السلام در برابر حکومت عباسیان بیشتر از چه روشی استفاده می‌کردند و چگونه از نهضت علویان پشیتبانی می‌کردند؟
شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوران امامت امام هادی علیه السلام چگونه بود؟
موضع امام هادی علیه السلام در مباحث مهمی چون تحریف قرآن و قدیم یا حادث بودن آن، جبر و اختیار و... چه بوده؟
شیوه مواجهه امام با منحرفینی چون غلات و صوفیه و مجسمیه چگونه بود؟
دلیل و بهانه اصلی فراخوانی امام هادی علیه السلام از مدینه به سامرا چه بود؟
سازمان وکالت چیست و با وجود سختگیری‌های شدید دستگاه خلافت در عصر امام هادی علیه السلام چگونه اداره می‌شد؟
همچنین ضمن بررسی ویژگی‌های برجسته‌ترین شاگردان حضرت، به تحلیل زیارت جامعه کبیره پرداخته و به پرسش‌هایی در مورد صحتِ صدور این زیارت از امام هادی علیه السلام، سازگاری و انطباق آن با قرآن و ... پاسخ داده شده است.

 


«حبل متین (شناخت ارکان دین و شرح زیارت جامعه کبیره)»

پدیدآور: سیدمحمد ضیاءآبادی

ناشر: بنیاد خیریه الزهراء(ع)

دوره دو جلدی

 

زیارت جامعه کبیره از سوی امام هادی علیه السلام صادر شده و معرّف مقام ائمه علیهم السلام است؛ به تعبیر علامه مجلسی (ره) از نظر سند و محتوا از صحیح‌ترین و  قوی‌ترین زیارات ائمه علیهم السلام است.
مجموعه حاضر در دو جلد، سلسله گفتارهای جلساتی است که به صورت مکتوب جمع‌آوری و با بیانی ساده و قابل فهم برای عموم و در عین حال از حیث علمی قوی، مستند و مستدل، تنظیم شده است. برای شرح نیز پس از  توضیح کلمات خاص هر فراز با استناد به آیات، روایات و وقایع تاریخی، مباحث تفسیر و توضیح داده شده است.
 به عنوان نمونه در شرح فراز «خزّان علم» حدیثی درباره علم امام از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت، خطاب به سدیر صیرفی می‌فرمایند: آیا آیه 40 سوره نمل را خوانده‌ای که بیان می‌دارد: «آصف بن برخیا وزیر جناب سلیمان علیهما السلام که علمی از کتاب به او داده شده بود در کمتر از چشم بر هم زدنی تخت ملکه سبا را به کاخ جناب سلیمان آورد (نمل – 40)» گفتم: بله خوانده‌ام. فرمود: آن شخص که این کار عجیب را انجام داد اندکی از علم کتاب داشت. اما در آیه 43 سوره رعد خدا می‌فرماید: «ای پیامبر بگو شاهد نبوت من یکی خدا و دیگری آن کسی است که تمام علم کتاب پیش اوست.» مقصود از آن شخص علی بن ابی‌طالب علیهم السلام است که تمام علم کتاب نزد اوست.


«حکمت‌های کاظمی، حکمت‌های باقری و حکمت‌های نقوی»

پدیدآورنده: جواد محدثی

ناشر: به نشر

تعداد صفحات: 92


مجموعه «حکمت‌های کاظمی، حکمت‌های باقری و حکمت‌های نقوی علیهم السلام» هر یک ترجمه و توضیح چهل حدیث از امامان معصوم است که هر کدام درس چگونه زیستن را در زمینه‌ای به دنبال دارند.
در این سه مجموعه ابتدا به طور خلاصه زندگی‌نامه امامان و وضعیت زمانه حیات ایشان بیان شده و در ادامه احادیث با متن عربی و ترجمه روان و توضیح در موضوعات مختلفی چون اعتقادات، اخلاق، سبک‌زندگی و نگرش توحیدی آمده است.
قلم روان و همه فهم، کاربردی و راهنما بودن برای زندگی امروز، از ویژگی‌های احادیث گزینش شده در این مجموعه است.
به عنوان نمونه:
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام نقل شده است:  با مردم چنان سخن بگویید که دوست دارید با شما همان‌گونه سخن بگویند.
از حضرت امام کاظم علیه السلام نیز نقل شده است: در نهان‌های خود از خدا شرم کنید، همچنان که در آشکار خود از مردم خجالت می‌کشید.
از امام هادی علیه السلام نیز نقل شده است: نیکوکاران به نیکی‌کردن محتاج‌ترند از نیازمندان! چرا که پاداش و افتخار و آوازه آن برای نیکوکاران است، پس هر گاه شخصی کار نیکی کرد باید بداند که قبل از شخص محتاج، به خودش نیکی کرده و منّتی بر آن شخص محتاج ندارد!


«داستان‌هایی از زندگانی معصومین علیهم السلام (جلدهای هفتم و نهم و یازدهم)»

پدیدآور: مجید ملامحمدی

ناشر: مسجد مقدس جمکران

 

مجموعه داستان‌هایی از زندگانی معصومین علیهم السلام، قصه‌هایی کوتاه و جذاب برگرفته از تاریخ زندگی ائمه معصومین (ع) است، داستان‌هایی واقعی که به شناخت بهتر کودکان از ائمه علیهم السلام کمک می‌کند. جلدهای هفتم و نهم و یازدهم این مجموعه به ترتیب داستان‌هایی از زندگانی امام باقر و امام کاظم و امام هادی علیهم السلام را نقل کرده است. مخاطب از لطافت طبع کلمات و متن‌ زیبا و شاعرانۀ آن بر سر ذوق می‌آید و در دام گیرایی زبان و کلام آن می‌افتد.
«باد هوهو کرد، کوکو کرد. به دشت آمد. روی سبزه‌ها غَلت خورد. لب چشمه نشست. به موهای چشمه شانه کشید. خندید و گفت: آهای پیرمرد دنبال چه می‌گردی؟»، این قطعه‌ای کوتاه از یکی از داستان‌ها به نام «دفعه‌ی بعد نامه بنویس» از همین مجموعه است.
داستان‌های این مجموعه سرشار از نکات آموزنده، به ویژه در حوزه اخلاق و سبک‌زندگی است، ضمن آن‌که کودک را از برخی از مهم‌ترین اتفاق‌های تاریخ زندگی امامان علیهم السلام آشنا می‌کند. تصاویر رنگی این کتاب به ویژه برای مخاطب کودک بسیار جذاب است.
به عنوان نمونه در جلد نهم که درباره زندگی امام کاظم علیه السلام است داستان‌هایی با پیام‌های اخلاقی در موضوعاتی چون تواضع مسئولان حکومتی با مردم، صله رحم، احترام به سالخوردگان و داستان‌هایی در موضوع تاریخ زندگی امام کاظم علیه السلام، علم امام، سیره عبادی حضرت و چگونگی شهادت ایشان روایت شده است.
 


علاقه‌مندان می‌توانند پوستر این چند کتاب با عنوان «اهل بیت النبوه» را از (اینجــــــا) دریافت کنند.

گفتنی است، مجموعه پوسترهای «این چند کتاب» از جمله قالب‌های ترویجی خواندن است که به ابتکار اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی طراحی، تولید می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان صبح امروز سه شنبه (22مرداد) و در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره، با اعلام استقبال گسترده گیلانیان در نهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی از مشارکت40هزار نفر در این رویداد مهم کتابخوانی در گیلان خبرداد. تشکیل کمیته برگزاری نهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با تشریح اقدامات اولیه برگزاری این جشنواره ملی همزمان با سراسر کشور در استان گیلان اظهار داشت: پس از اعلام آغاز نهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی از سوی دبیرخانه مرکزی این جشنواره در نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کمیته ای ویژه متشکل از معاونین، روسا و مسئولین ستادی و روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستانها در جهت برگزاری هرچه بهتر این رویداد مهم فرهنگی برگزار و در در مراحل اولیه با تفکیک وظایف هر یک از اعضا، برنامه زمانبندی مشخص و مدون تنظیم و در اختیار ادارات شهرستانی قرار گرفت. جلب مشارکت نهادها، دستگاه ها و سازمان ها پریسا کرمی در بخش دیگری از صحبت های خود از همکاری سازنده دستگاه ها و نهاد های استانی در دوره گذشته جشنواره یاد کرد و افزود: اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی نیز با برگزاری نشست های متعدد با مدیران، مسئولین و صاحبنظران در خصوص همکاری سازنده ایشان در جشنواره اقدامات مهمی به انجام رساند. وی به انجام تبلیغات محیطی گسترده جشنواره با همکاری سپاه قدس گیلان و شهرداری های استان و برنامه های مشترک با شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی استان گیلان اشاره کرد و آن را از مهمترین اقدامات در جهت معرفی هرچه بهتر جشنواره به مردم دانست. کرمی همچنین تعامل سازنده صدا و سیمای مرکز گیلان در معرفی این رویداد مهم را یادآور شد و با بیان اینکه در طول مدت برگزاری جشنواره گزارش ها، برنامه های مناسبتی و اطلاع رسانی خوبی از سوی این سازمان انجام شد از عوامل اجرایی این دستگاه قدردانی کرد. اجرای برنامه های متنوع فرهنگی با موضوع جشنواره رضوی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه به برگزاری برنامه های فرهنگی ویژه جشنواره رضوی و با محوریت معرفی منابع این جشنواره در کتابخانه های عمومی گیلان خبرداد و گفت: در مدت برگزاری جشنواره کتابخانه های عمومی استان گیلان برنامه های متنوعی چون برگزاری ویژه برنامه قصه گویی از منابع بخش کودک و نوجوان، نشست های کتاب خوان، محافل کتابخوانی، حضور کتابداران در مهدهای کودک و برگزاری برنامه های فرهنگی با موضوع جشنواره و نیز حضور علاقمندان به کتاب در کتابخانه ها انجام و منجر به تاثیرات مثبت در مشارکت گسترده مردم شد. پریسا کرمی همچنین به تولید بیش از 50عنوان خبر اختصاصی مربوط به جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در روابط عمومی کتابخانه های استان اشاره و از همراهی اصحاب رسانه در پوشش مناسب رویدادهای مرتبط با جشنواره رضوی و اطلاع رسانی به مردم کتابخوان گیلان قدردانی کرد. مشارکت40هزار گیلانی در نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در بخش اعلام آمار مشارکت کنندگان در هشتمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، مشارکت مردم کتابخوان گیلان در دوره نهم جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در مقایسه با دوره های گذشته را چشمگیر عنوان و با ارائه آماری از میزان مشارکت مردم در این جشنواره، تصریح کرد: در دوره نهم جشنواره کتابخوانی رضوی که به همت تمامی همکاران و لطف و عنایت امام رئوف حضرت امام رضا(ع) مشارکت 40 هزار نفر در بخش های مکتوب و الکترونیک، نقاشی، پویش و چکیده نویسی جشنواره را بهمراه داشته است که از این میزان11 هزارو 500نفر از بخش مکتوب و28هزارو 500 نفر آنان از بخش الکترونیک استقبال کرده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش 31درصدی شرکت کنندگان را نشان می دهد. پریسا کرمی همچنین اضافه کرد: از مجموع 16 شهرستان،‌ شهروندان همه شهرستان ها در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده‌اند. در مجموع میزان مشارکت در این جشنواره نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. تجلیل از185 برگزیده جشنواره همزمان با دهه امامت و ولایت کرمی در پایان ضمن قدردانی از همه دست اندرکاران نهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در استان بویژه معاونت فرهنگی و هنری سپاه قدس گیلان، خاطرنشان کرد با برنامه ریزی های انجام شده، اختتامیه این جشنواره ملی در استان گیلان همزمان با دهه مبارک امامت و ولایت با حضور 185 برگزیده این رویداد مهم فرهنگی در بخش کودک، نوجوان، بزرگسال و خانوادگی، مسئولین، چهره های فرهنگی، مذهبی و عموم علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت در4 شهرستان رودسر، آستارا، صومعه سرا و رشت به ترتیب در روزهای چهارشنبه(23مرداد) ساعت10، سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید جاوید محمدیان رحیم آباد، پنجشنبه(24مرداد) ساعت9، سالن اجتماعات شهرداری آستارا، شنبه(26مرداد) ساعت10، سالن اجتماعات فارابی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه سرا و دوشنبه (28مرداد) ساعت18:30 در بقعه متبرکه حضرت خواهر امام رضا(ع) رشت برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با اعلام دبیرخانه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۱ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۱۰۴ نفر از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند. این میزان مشارکت نسبت به هشتمین دوره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، ۵۹ درصد رشد داشته است. مشارکت ۸۹ هزار و ۹۱۳ نفر در بخش پویش نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش پویش نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، در گروه سنی کودک ۶ هزار و ۷۳۴ نفر به معرفی کتاب «فاطمه و فاطمه»، ۱۱ هزار و ۳۳۱ نفر به معرفی کتاب «کبوترها و آهوها»، ۲۱ هزار و ۲۱۰ نفر به معرفی کتاب «امام رضا علیه اسلام» و ۱۴ هزار و ۸۷۷ نفر به معرفی کتاب «هشت قصه از امام جواد علیه اسلام» پرداختند. در گروه سنی نوجوان ۵ هزار و ۳۴۷ نفر به معرفی کتاب «درختی که بال درآورد»، ۴ هزار و ۵۸۲ نفر به معرفی کتاب «راز آن بوی شگفت» و ۶ هزار و ۱۷۲ نفر به معرفی کتاب «با کبوترهای گنبد» پرداختند. در رده سنی جوان و بزرگسال نیز ۲ هزار و ۷۳۱ نفر به معرفی کتاب «سیره تقوی»، ۴ هزار و ۸۶ نفر به معرفی کتاب «مهارت ارتباط موثر در کلام و رفتار امام رضا (ع)»، ۲ هزار و ۹۹۷ نفر به معرفی کتاب «فصل فیروزه»، ۲ هزار و ۳۱۴ نفر به معرفی کتاب «در عصمت» و ۲ هزار و ۱۱۸ نفر به معرفی کتاب «ابوالفضل نهضت رضوی (شاهچراغ)» پرداختند. مشارکت ۶۸ هزار و ۸۱۶ نفر در بخش معرفی متنی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش معرفی متنی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، در گروه سنی جوان و بزرگسال ۱۲ هزار و ۲۱۸ نفر به معرفی کتاب «سیره تقوی»، ۱۰ هزار و ۹۹۰ نفر به معرفی کتاب «مهارت ارتباط موثر در کلام و رفتار امام رضا (ع)»، ۱۲ هزار و ۸۵۴ نفر به معرفی کتاب «فصل فیروزه»، ۸ هزار و ۳۸۹ نفر به معرفی کتاب «در عصمت» و ۱۵ هزار و ۲۸۴ نفر به معرفی کتاب «ابوالفضل نهضت رضوی (شاهچراغ)» پرداختند. همچنین در این بخش ۹ هزار و ۸۱ نفر به معرفی متنی کتاب های دلخواه خود پرداختند. مشارکت ۹۷۳هزار و ۱۴۰ نفر در بخش چهارگزینه ای نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش چهارگزینه ای نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به شیوه الکترونیک، در گروه سنی نوجوان ۴۸ هزار و ۲۸۷ نفر و به شیوه مکتوب ۳۱ هزار و ۴۹۷ نفر با محوریت کتاب «درختی که بال درآورد» و همچنین ۳۵ هزار و ۴۰۳ نفر در بخش الکترونیک و ۴۵هزار و ۳۵ نفر در بخش مکتوب با محوریت کتاب «راز آن بوی شگفت» به رقابت پرداختند. در گروه سنی جوان و بزرگسال نیز ۱۲۱ هزار و ۳۵۷ نفر در بخش آنلاین و ۵۲هزار و ۷۴۳ نفر در بخش مکتوب با محوریت کتاب «سیره تقوی»، ۱۰۸ هزار و ۵۶۴ نفر در بخش آنلاین و ۴۹هزار و ۳۷۲ نفر در بخش مکتوب با محوریت کتاب «مهارت ارتباط موثر در کلام و رفتار امام رضا (ع)»، ۱۲۹ هزار و ۶۲ نفر در بخش آنلاین و ۵۰ هزار و ۳۵۸ نفر در بخش مکتوب با محوریت کتاب «فصل فیروزه»، ۱۰۱ هزار و ۷۲۶ نفر در بخش آنلاین و ۴۶هزار و ۵۰۱ نفر در بخش مکتوب با محوریت کتاب «در عصمت» و ۹۶ هزار و ۴۴۹ نفر در بخش آنلاین و ۵۶هزار و ۷۸۶ نفر در بخش مکتوب با محوریت کتاب «ابوالفضل نهضت رضوی(شاهچراغ)» به رقابت پرداختند. مشارکت ۱۸۳ هزار و ۲۵۶ کودک و نوجوان در بخش نقاشی در قالب مکتوب در گروه سنی کودک ۳۶ هزار و ۷۱۶ نفر با محوریت کتاب «فاطمه و فاطمه»، ۳۶ هزار و ۱۳۲ نفر با محوریت کتاب «کبوترها و آهوها»، ۵۵ هزار و ۶۷۵ نفر با محوریت کتاب «امام رضا علیه اسلام» و ۲۹ هزار و ۷۴۹ نفر با محوریت کتاب «هشت قصه از امام جواد علیه اسلام» در بخش نقاشی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند. در گروه سنی نوجوان نیز ۶ هزار و ۲۴۹ نفر با محوریت کتاب «درختی که بال درآورد»، ۱۸۵۵ نفر با محوریت کتاب «راز آن بوی شگفت» و ۱۶ هزار و ۸۸۹ نفر با محوریت کتاب «با کبوترهای گنبد» به رقابت در بخش نقاشی پرداختند. استقبال گسترده شرکت کنندگان گروه سنی کودک از کتاب «امام رضا علیه السلام» همچنین به لحاظ میزان استقبال از منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش کودک ۴۳ هزار و ۴۵۰ نفر کتاب «فاطمه و فاطمه»، ۴۷ هزار و ۴۶۳ نفر کتاب «کبوترها و آهوها»، ۷۶ هزار و ۸۸۷ نفر کتاب «امام رضا علیه اسلام» و ۴۴ هزار و ۶۲۹ نفر کتاب «هشت قصه از امام جواد علیه السلام» را مورد توجه قرار دارند. استقبال گسترده شرکت کنندگان گروه سنی نوجوان از کتاب «درختی که بال درآورد» در بخش نوجوان، «درختی که بال درآورد» مورد توجه ۹۱ هزار ۳۸۱ نفر، «راز آن بوی شگفت» مورد توجه ۸۶ هزار و ۹۱۰ نفر و «با کبوترهای گنبد» مورد توجه ۲۳ هزار و ۶۱ نفر قرار گرفت. استقبال گسترده شرکت کنندگان گروه سنی جوان و بزرگسال از کتاب «فصل فیروزه» همچنین ۱۸۹ هزار و ۴۹ نفر از شرکت کنندگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به مطالعه کتاب «سیره تقوی»، ۱۷۲ هزار و ۹۷۴ نفر به مطالعه کتاب «مهارت ارتباط موثر در کلام و رفتار امام رضا(ع)»، ۱۹۵ هزار و ۲۷۱ نفر به مطالعه کتاب «فصل فیروزه»، ۱۵۸ هزار و ۹۳۰ نفر به مطالعه کتاب «در عصمت» و ۱۷۰ هزار و ۶۳۷ نفر به مطالعه کتاب «ابوالفضل نهضت رضوی(شاهچراغ)» پرداختند. تعداد ۱۴ هزار و ۴۹۵ شرکت کننده نیز به معرفی کتاب های دلخواه خود در بخش های پویش و معرفی متنی پرداختند. گفتنی است، از مجموع آثار ارسالی به دبیرخانه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی قبل از انجام داوری ها، در گروه سنی کودک، ۳۳ هزار و ۹۰۹ اثر؛ در گروه سنی نوجوان، ۸ هزار و ۲۴۸ اثر و در گروه سنی بزرگسال، ۶ هزار و ۸۱۳ اثر به دلیل عدم رعایت استانداردهای مورد نیاز در مرحله داوری حذف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، با اشاره به پیشینه برگزاری این جشنواره، به تشریح روند برگزاری نهین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت و گفت: ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی از جمله موضوعات مهم و پردغدغه مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری مدظله العالی بوده و هست و ایشان هم در عمل و هم در مقام سخنرانی به این نکته اساسی اذعان داشته و دارند. بدون شک یکی از وسایل همگانی کردن مطالعه برگزاری مسابقات کتابخوانی است و وقتی این گونه برنامه‌ها با سایر علقه‌های مردمی بخصوص در حوزه دین و مذهب گره می‌خورد تأثیری شگرف دارد. وی افزود: جشنواره رضوی به همت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در همه اداوار برگزاری، هدفمند حرکت کرده و این هدفمندی به دلیل ارتباط با فرهنگ رضوی ایجاد شده که همیشه خط اصلی و محوری این جشنواره بوده است. جشنواره رضوی که هم اکنون به نماد توجه و اشاعه فرهنگ رضوی در کشور تبدیل شده است، اتفاق مبارکی است که باید از آن مراقبت کرد و در جهت گسترش آن از هیچ تلاشی فرو گذار نکرد. واگذاری یک امر تخصصی به یک نهاد متخصص رمضانی با اشاره به برگزاری چهار دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی از جمله برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام است که حدود ۱۷ سال از قدمت آن می‌گذرد. رشته کتابخوانی که حدود ۹ سال است به این جشنواره اضافه شده، بر اساس یک تقسیم‌بندی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار می‌شد. اما با حضور آقای مختارپور در نهاد، پیگیری‌های ایشان و پیشنهاد بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از چهار سال قبل نهاد کتابخانه‌های عمومی متولی برگزاری کشوری این جشنواره شد. دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی افزود: با توجه به وجود بستر لازم و ظرفیت‌هایی چون حدود ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی و خیل اعضای آن در سراسر کشور، پایه توسعه کتاب و کتابخوانی در نهاد واقع شده است و از این جهت واگذاری جشنواره کتابخوانی رضوی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، واگذاری یک موضوع تخصصی به نهاد متخصص آن موضوع بوده است. گستردگی بی‌نظیر جشنواره کتابخوانی رضوی رمضانی با اشاره به گستردگی و فراگیری جشنواره کتابخوانی رضوی، عنوان کرد: بر اساس مدت زمانی که در حوزه فرهنگ و به خصوص کتاب فعالیت می‌کنم، می‌توانم بگویم که تا کنون هیچ جشنواره کتابخوانی با این ابعاد، گستره، تنوع و تعداد شرکت کننده در کشور نداشته‌ایم و به اذعان کارشناسان و کتابداران، نهمین دوره برگزاری این جشنواره نیز به لحاظ کیفیت آثار ارائه شده در آن، بهتر و قوی‌تر شده است. قاطعانه می‌توانم بگویم که هیچ جشنواره‌ای در سلسله جشنواره امام رضا(ع) به گستره مخاطبان عمومی و همچنین گستره شرکت کنندگان و گستره دسترسی در جشنواره کتابخوانی نمی‌رسد. مشارکت بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد با اشاره به روند روبه رشد این جشنواره به لحاظ محتوا و فرآیندها گفت: پیش‌بینی برگزاری این جشنواره برای گروه های سنی مختلف، به ویژه برای کودکان و به صورت خانوادگی و همچنین تغییر نگاه و ساختار جشنواره از مکتوب به سوی الکترونیک، باعث جذابیت هر چه بیشتر و گسترش شناخت و معرفت مردم به ویژه جوانان، نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام می‌شود. وی با ارائه آماری از افزایش مشارکت در جشنواره طی سال‌های اخیر، ادامه داد: بر این اساس آمار شرکت کنندگان در ششمین دوره جشنواره رضوی در سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۳۸ هزار و ۳۸۲ نفر بود که در هفتمین دوره در سال ۹۷ با افزایش ۲.۵ برابری نسبت به دوره قبل به ۶۴۸ هزار و ۲۲۸ نفر رسید. شرکت‌کنندگان هشتمین دوره این جشنواره نیز با افزایش ۳۲ درصدی نسبت به سال پیشتر ۸۵۸ هزار و ۶۹۵ نفر بودند. دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ادامه داد: اما تعداد شرکت کنندگان در نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سال جاری، بر اساس مهلت اعلام شده در فراخوان و در ادامه تمدید ده روزه آن، با افزایش ۵۹ درصدی به یک میلیون و ۳۶۴ هزار و ۱۰۴ نفر رسید که از این میان ۵۶۴ هزار و ۵۲۷ به صورت مکتوب و ۷۹۹ هزار و ۵۷۷ نفر به صورت الکترونیک ثبت نام و شرکت کرده اند. مشارکت ۶۷ درصدی جوانان و بزرگسالان مهدی رمضانی در ادامه با ارائه آماری از ابعاد مختلف میزان مشارکت در این جشنواره گفت: آمارها نشان می‌دهد در این دوره ۱۸ درصد کودک، ۱۵ درصد نوجوان، ۶۷ درصد جوان و بزرگسال شرکت کرده‌اند که بیشترین میزان مشارکت در مسابقات مربوط به رده سنی بزرگسال (۱۸ سال به بالا) است. معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: همچنین میزان مشارکت بر اساس مقاطع سنی مختلف در هشتمین دوره و امسال حاکی از رشد ۵۹ درصدی است. این میزان رشد به تفکیک در گروه سنی کودک ۵۵ درصد، نوجوان ۲۰ درصد و جوان و بزرگسال ۷۳ درصد است. بر این اساس تعداد ۲۴۶ هزار و ۳۳۳ کودک، ۲۰ هزار و ۹۵۶۴ نوجوان و ۹۰۸ هزار و ۲۰۷ جوان و بزرگسال در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند. حضور فعال بانوان در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به مشارکت فعال بانوان در این دوره از جشنواره گفت: از مجموع شرکت کنندگان تعداد ۷۲۲ هزار نفر زن و ۶۴۱ هزار نفر مرد هستند. در واقع ۵۳ درصد مشارکت را زنان و ۴۷ درصد را مردان تشکیل دادند. همچنین بیشترین تعداد شرکت در مسابقه از رده سنی جوان و بزرگسال (۶۷ درصد) و کمترین مشارکت در رده سنی خردسال( ۸درصد) است. رشد ۶۷ درصدی شرکت در رشته نقاشی وی ادامه داد: در مجموع آمار شرکت کنندگان در مسابقه نقاشی در دو گروه سنی کودک و نوجوان تعداد ۲۲۲ هزار و ۶۵۷ نفر است. از این میان ۸۶ درصد شرکت کنندگان را کودک و ۱۴ درصد را نوجوان تشکیل دادند. مقایسه آمار نقاشی امسال در مجموع با سال گذشته ۶۷ درصد رشد داشته؛ این سرانه در مجموع آمار نقاشی امسال با سال گذشته تقریباً ۱.۵ برابر است؛ به طور میانگین سرانه هر کتابخانه در نقاشی حدود ۶۴ مورد بوده است. رشد حدود ۱۰ درصدی شرکت در رشته پویش رمضانی با اشاره به ایجاد امکان شرکت دو گروه سنی نوجوان و بزرگسال در پویش کتابخوان مجازی و همچنین اضافه شدن معرفی کتاب دلخواه مرتبط با موضوع جشنواره برای سن بزرگسال، عنوان کرد: میزان مشارکت در پویش کتابخوانی در سال جاری ۸۹ هزار و ۹۱۳ نفر است. که از این میان ۶۰ درصد کودک، ۱۸ درصد نوجوان و ۲۲ درصد بزرگسال بودند. مقایسه آمار سال جاری (۸۹ هزار و ۹۱۳ نفر) نسبت به دوره قبل با در نظر گرفتن تمامی شرکت کنندگان فارغ از گروه سنی، رشد بیش از ۹.۵ برابری داشته است. در مقایسه با شرکت کنندگان کودک میزان رشد ۶ برابر شده است. وی یادآور شد: البته این میزان مشارکت مربوط ۲ هزار و ۵۳۴ باب کتابخانه است که در پویش مشارکت کرده‌اند. به طور میانگین سرانه هر کتابخانه در بخش پویش حدود ۳۵ شرکت‌کننده است. رشد ۴۱ درصدی در رشته چهارگزینه‌ای دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در ادامه به ارائه آمار داوطلبان شرکت در بخش چهارگزینه‌ای این جشنواره پرداخت و گفت: این مسابقه در دو گروه سنی نوجوان و بزرگسال به صورت مکتوب و آنلاین برگزار شد. میزان مشارکت در مجموع ۹۸۲ هزار و ۷۱۸ نفر بود که از این تعداد ۱۶۲هزار و ۹۸۷ نفر در بخش مکتوب ۸۱۹ هزار و ۷۳۱ نفر در بخش آنلاین شرکت کردند. درصد میزان مشارکت امسال در سن نوجوان(دو کتاب) ۱۷ درصد و ۸۳ درصد بزرگسال(پنج کتاب) است. درصد میانگین رشد این رشته نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد است که سرانه هر کتابخانه شامل ۳۸۷ مسابقه است. استقبال از رشته جدید «معرفی متنی کتاب» رمضانی با اشاره به اضافه شدن رشته «معرفی متنی کتاب» به رشته های مسابقه الکترونیک این جشنواره برای اولین بار گفت: این رشته فقط در رده سنی بزرگسال انجام گرفته که علاوه بر ۵ کتاب جشنواره تمامی کتابهای مرتبط با موضوع جشنواره را شامل می‌شد. میزان مشارکت در این رشته ۶۸ هزار و ۸۱۶ نفر بوده است که مشارکت در این مسابقه شامل ۸۷ درصد منابع جشنواره و ۱۳ درصد منابع دلخواه است و میانگین سرانه مشارکت این رشته نیز ۲۷ معرفی در هر کتابخانه است. آماری که نباید به سادگی از کنار آن گذشت دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با تأکید بر پرهیز از هرگونه آمارسازی در روند برگزاری جشنواره گفت: هدف ما صرفا افزایش تعداد شرکت کنندگان نیست. البته باید توجه داشت که برگزاری برنامه‌های اینچنینی بدون مخاطب بی‌معنی است، ولی به دنبال این نیستیم که به هر قیمتی بخواهیم تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره را بالا ببریم، چرا که این اعداد باید مابه ازای واقعی داشته باشد و در نهایت یک اتفاق فرهنگی را رقم بزند. وی تصریح کرد: ما با این آمار نمی‌توانی بگوییم که بیش از یک میلیون نفر کتابخوان شده‌اند و از سوی دیگر نمی‌توانیم به سادگی از کنار آن بگذریم و این رویداد فرهنگی را نادیده بگیریم. هدف از برگزاری این جشنواره توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است و در این میان چه موضوعی بهتر از امام رضا (ع) و ائمه اطهار می‌تواند به مشارکت مردم در این جریان کمک کند. پرهیز و مقابله با هرگونه آمارسازی در میزان مشارکت وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در روند اجرایی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: ما در فرآیند اجرایی ممکن است گاهی با خطاهای احتمالی مواجه شویم مخصوصا در بخش الکترونیک. اما دوستان ما در سامانه جشنواره کتابخوانی رضوی و سایر سامانه‌های مرتبط در حال رصد ثبت نام و فرآیند اجرایی هستند. در رصدی که دوستان داشتند حدود ۵۰ کتابخانه احتمال این بود که دچار خطا شده باشند که از سرجمع آمار کل مشارکت در جشنواره خارج شدند. رمضانی تأکید کرد: ما هرجا احساس کردیم که ممکن استن به ساحت جشنواره خدشه‌ای وارد شود، ابتدا تذکر دادیم و خطا را تصحیح کردیم و در صورت ادامه آمار شرکت کنندگان در آن کتابخانه‌ها را از جمع آمار کلی مشارکت، حذف کردیم. به دلیل اینکه اجر و زحمت عده بسیاری از کارکنان ما که شبانه روز کار می‌کنند از دست نرود، اجازه نخواهیم داد که چنین اتفاقات و خطاهایی رخ دهد. ارائه مدلی موفق از فعالیت‌های فرهنگی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، با مثبت ارزیابی کردن چشم‌انداز برگزاری این جشنواره گفت: چشم‌انداز جشنواره کتابخوانی رضوی حتما چشم انداز روشنی است و حتما می‌تواند یک مدل موفق فعالیت فرهنگی در کشور باشد. به عنوان مثال سامانه ایجاد شده برای برگزاری این جشنواره می‌تواند به عنوان بستر برگزاری کلیه مسابقات کتابخوانی در کشور مورد استفاده قرار گیرد، مدل ترویج آن، افرادی که در آن شرکت کرده‌اند و بخش‌های متنوعی که به آن اضافه شده بخشی از اقدامات صورت گرفته در این جشنواره است. وی افزود: در کنار این اقدامات هنوز کارهای انجام نشده در این حوزه بسیار زیاد است که یک همکاری جمعی را می‌طلبد. به عنوان مثال افزایش همکاری با صدا و سیما، آموزش و پرورش و غیره تأثیر بیشتری در گسترش این حرکت فرهنگی خواهد داشت. استقبال اهل تسنن از جشنواره کتابخوانی رضوی رمضانی در ادامه با اشاره به میزان مشارکت چشمگیر هموطنان اهل تسنن، گفت: نکته جالب توجه مشارکت خوب هموطنان اهل تسنن در استان‌های گلستان، کردستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بوده است. البته ما علاقه‌مند بودیم که در این دوره منبع مستقل برای عزیزان اهل سنت معرفی کنیم؛ کاری که در دوره‌های گذشته انجام شده بود. اما این دوره هرچه جست‌وجو کردیم اثر قوی و متقنی برای ارائه، که بتواند بار این حوزه را بکشد، پیدا نکردیم. ظرفیت بین‌المللی جشنواره کتابخوانی رضوی دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در ادامه درباره ظرفیت بین‌المللی این جشنواره توضیح داد: در دوره‌های قبل با همکاری جامعه‌المصطفی و ترجمه منابع جشنواره به زبان‌های انگلیسی، عربی و اسپانیایی، تجربیاتی در این زمینه و در سطح طلاب این نهاد آموزشی داشتیم. اما صرف اینکه این اتفاق در یک جمع محدودی رخ دهد، نمی‌توان آن را بین‌المللی دانست. اما با همکاری با مراکز مذهبی شیعیان در سراسر جهان یا دست کم کشورهای همسایه و منطقه، می‌توان این بخش را فعال کرد. ترجمه منابع، ارتباط‌گیری با مراکز مربوطه و اطلاع‌رسانی در موضوع جشنواره که با رسانه‌های نوین بسیار آسان شده، می‌تواند این ظرفیت را در ادوار آینده فعال کند. وی درباره امکان معرفی و شرکت زائران شهرهای مشهد و حتی قم در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: طرح‌ها و برنامه‌هایی در این خصوص در دست بررسی است که با توجه به آمار چشمگیر زائران در این دو شهر، در صورت استفاده از این ظرفیت، می‌توان دامنه شرکت در این جشنواره را بیش از پیش گسترش داد. تولید کتاب بریل و گویاسازی منابع برای گروه‌های خاص رمضانی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته برای مشارکت گروه‌های خاص در این دوره از جشنواره گفت: متأسفانه بنیاد رودکی که ذیل مجموعه بهزیستی فعالیت داشت، تقریبا تعطیل شده و اکنون تنها تولید کننده کتاب بریل نابینایان نهاد است که این کار را در مراکز خود قم و تبریز انجام می‌دهد. در راستای بهره‌برداری و خدمت رسانی بهتر و بیشتر گروه های خاص از منابع جشنواره برای روشندلان نظیر سال گذشته اقدام لازم جهت بریل و گویا سازی منابع انجام شد که بر این اساس از ۱۲ عنوان کتاب جشنواره حدود ۱۲۰۰ نسخه بریل تهیه شد و در اختیار کتابخانه‌های دارای این بخش قرار گرفت. وی با اشاره به وجود ۷۴ کتابخانه مخصوص نابینایان در جمع کتابخانه‌های عمومی افزود: همچنین ۴ عنوان کتاب کودک و دو کتاب نوجوان گویاسازی شد و در سایت و نرم افزار موبایلی قرار گرفت و به منظور استفاده ناشنوایان نسخه ویدئویی از "قصه روزی بود و روزی نبود" از کتاب "هشت قصه از امام جواد علیه ااسلام" ساده سازی شده و با زبان اشاره از طریق سایت در اختیار قرار گرفت. مشارکت بیش از ۳۷۰ ارگان و سازمان دبیر نهمین جشناره کتابخوانی رضوی با اشاره به انتخاب «ارتش» مشارکت کننده برتر در سال گذشته گفت: در سال جاری نیز دستگاه‌های زیادی از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان امور زندان‌ها، صدا و سیما، بانک‌های مختلف و شهرداری‌های شهرهای مختلف و ...در جشنواره شرکت کرده‌اند. وی افزود: با توجه به بستری که در سامانة برگزاری مسابقات نهاد پیش‌بینی شده است برای هر یک از این دستگاه‌ها و ارگان‌ها یک کد اختصاصی مشخص شده و هم اکنون میزان مشارکت هر کدام از آن‌ها نیز به تفکیک قابل احصاء است. در مجموع بیش از ۳۷۰ ارگان و سازمان در کشور و استان‌های مختلف در جشنواره مشارکت کرده‌اند. حرکت به سوی تفویض اختیارات به استان‌ها مهدی رمضانی تأکید کرد: همواره مشتاق بوده‌ایم که بخشی از سیاستگذاری و روند اجرای جشنواره را به استان‌ها واگذار کنیم و استان‌های مختلف بتوانند بر اساس اقتضائات خاص هر منطقه، سیاست‌گذاری را تا حدودی در دست بگیرند. در دوره قبل معمولا همه کارها در تهران انجام می‌شد اما در این دوره به ۷ استان اختیار دادیم که در فرآیند اجرایی همراه ما بودند. بر این اساس بخش قابل توجهی از عملیات اجرایی این دوره هم به استان‌ها واگذار شد. اگر در دوره‌های آینده این ظرفیت در استان‌ها تکمیل بشود، می‌توان برخی اختیارات را به صورت منطقه‌ای تفویض کرد. چرا که این موضوع می‌تواند به افزایش ظرفیت جشنواره کمک کند. وی ادامه داد: نکته قوت جشنواره کتابخوانی رضوی، نام مبارک امام رضا(ع) بوده که نامی وحدت آفرین است. جمع کثیری از دوستان ما در نهاد و کتابخانه‌های عمومی، فعالیت در جشنواره کتابخوانی رضوی را از سر ارادت و انگیزه شخصی انجام می‌دهند نه از سر شغل حرفه‌ای خود. همچنین استانداران، فرمانداران، ائمه جمعه، شورای اداری استان‌ها و انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی، همگی به صورت جدی پای کار جشنواره هستند. برگزاری اختتامیه‌ در حدود ۲۶۰ شهرستان معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد درباره برخی تغییرات صورت گرفته در این دوره گفت: ما در دوره‌های گذشته اختتامیه را در سه سطح برگزار می‌کردیم که یکی از این سطوح «اختتامیه ملی» بود که با حضور برگزیده‌های ملی در تهران برگزار می‌شد که این دوره روز ۲۴ مرداد ماه با مشارکت برخی دستگاه‌ها در شهر مشهد برگزار می‌شود. سطح دیگر «اختتامیه استانی» و سطح سوم «اختتامیه‌های کتابخانه‌ای» بود. در این مدل انرژی استان‌ها برای برگزاری اختتامیه در سراسر کشور به مراکز استان‌ها معطوف می‌شد و این باعث کمرنگ شدن اختتامیه‌های کتابخانه‌ای می‌شد. وی با تأکید بر ضرورت تقویت انگیزه‌های فردی و منطقه‌ای برای شرکت در این جشنواره، ادامه داد: با پیشنهاد دوستان ما تصمیم گرفتیم که دیگر اختتامیه استانی نداشته باشیم و به جای آن اختتامیه شهرستانی برگزار کنیم. بر این اساس اینکه چه شهرستان‌هایی با چه کیفیتی می‌توانند اختتامیه برگزار کنند و همچنین بر اساس تعداد کتابخانه و تعداد برگزیدگان به یک فورمولی رسیدیم که از آن ۲۳۰ شهرستان مشمول برگزاری اختتامیه شهرستانی شدند. رمضانی افزود: این موضوع باعث شد تا سایر مسئولین و فرمانداران شهرستان‌های دیگر نیز انگیزه پیدا کنند و برای برگزاری اختتامیه در شهرستان خود اعلام آمادگی کنند. که بر این اساس ۲۷ شهرستان به ۲۳۰ شهرستان قبلی افزوده شد. از این جهت هرچه انگیزه‌های منطقه‌ای را تقویت کنیم، تأثیر کار حتما ماندگارتر و اثرگذارتر می‌شود. صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی درباره بودجه اختصاص یافته به این جشنواره نیز توضیح داد: به لحاظ عدد و رقمی بودجه‌ای که برای برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی درنظر گرفته شده، یک بودجه حداقلی است که بخشی از آن به تأمین منابع جشنواره برای کتابخانه‌ها، بخشی به جوایز و بخشی دیگر به فرآیند اجرایی اختصاص می‌یابد. وی افزود: امسال نیز همچون سال گذشته با قول مساعد معاون محترم امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از هر کتاب ۵ هزار نسخه برای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، اعم از نهادی و مشارکتی و همچنین مراکز و سازمان‌های مشارکت کننده خریداری کردیم. اما به طور کلی بودجه برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با همه بخش‌های خود شامل تهیه کتاب‌ها، روند اجرایی و جوایز به مبلغ ۲ میلیارد تومان نمی‌رسد. این در حالی است که عمده هزینه‌های جشنواره به ترتیب به خرید کتاب، سپس جوایز و بعد از آن فرآیند اجرایی اختصاص می‌یابد. رمضانی تأکید کردک این در حالی است که بودجه این جشنواره نسبت به دوره قبل نه تنها افزاییش پیدا نکرده، بلکه حدود ۲۰ درصد نیز کاهش داشته است. یعنی با وجود افزایش قیمت‌ها طی یکسال اخیر، افزایش حجم اختتامیه‌های امسال نسبت به سال گذشته، توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم. حتی با استان‌ها اعلام کردیم که برای برگزاری اختتامیه این جشنواره در سطح استانی، هزینه را از اعتبارات استانی تأمین کنید. روند انتخاب منابع جشنواره مهدی رمضانی با اشاره به انتشار فراخوان نهمین دوره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، گفت: همانند سه سال گذشته، همکاران ما در اداره کل منابع با رصد و بررسی‌های کارشناسی از میان کتاب‌های موجود در بازار نشر آثاری را با موضوعات مرتبط با جشنواره انتخاب کردند که پس از دسته بندی و ارزیابی اولیه، تک تک این آثار در شورای سیاستگذری جشنواره مورد بررسی نهایی قرار گفت و در نهایت دوازده عنوان کتاب در ۳ سطح کودک، نوجوان، جوان و بزرگ‌سال به عنوان منابع این جشنواره انتخاب و معرفی شد. وی افزود: بر این اساس در رده سنی کودک (۴-۱۲ سال) کتاب‌های «فاطمه و فاطمه»، «کبوترها و آهوها»، «امام رضا علیه‌السلام» و «هشت قصه از امام جواد علیه‌السلام»، در رده سنی نوجوان (۱۳- سال۱۷) کتاب‌های «راز آن بوی شگفت»، «درختی که بال در آورد»، «با کبوترهای گنبد» و در نهایت در رده سنی بزرگ‌سال (۱۸ سال به بالا)، کتاب‌های «مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا علیه‌السلام»، «فصل فیروزه»، «درّ عصمت: نگاهی بر زندگانی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها» و «زندگانی حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام (شاه‌چراغ)»، «زندگانی حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام (شاه‌چراغ)» معرفی شدند. دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در تشریح وظایف شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به منظور برنامه‌ریزی کلان جشنواره تشکیل شده که از دبیرکل، معاونین نهاد، مدیرکل فرهنگی، چند نفر از افراد صاحب نظر در حوزه کتابخوانی چون آقایان علیرضا برازش، محسن پرویز، محمد سرشار تشکیل شده است که اقداماتی چون بررسی و نهایی سازی سطح کیفی و کمی جشنواره، تعیین شاخص‌های انتخاب، ارزیابی و داوری منابع و مسابقات، اخذ گزارش از سطح کیفی اجرای فرآیندها، کاستن نقایص دوره های قبل و ارزیابی و بررسی سئوالات را برعهده دارند. وی ادامه داد: با تصمیم شورای سیاستگذاری مقرر شد هر ساله منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین به کتاب‌های جشنواره اضافه شود که بر این اساس در جشنواره نهم منابع مرتبط با حضرت ابن‌الرضا امام جواد به موضوعات جشنواره شامل حضرت امام رضا (علیه‌السلام)، حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) و حضرت احمدبن موسی (علیهماالسلام)، اضافه شد. اعلام حمایت نهاد از تولید آثاری در موضوع جشنواره رمضانی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درباره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی همواره به آن اشاره کردم، بحث محتوایی جشنواره است. به هرحال منابعی که برای این جشنواره تولید شده و منابعی که در حال تولید است، بسیار محدود هستند. بر این اساس ما با یک ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل با ناشران، عنوان کردیم که ما در این موضوع و این محورها نیاز به محتوای مناسب داریم و هر ناشری که در این زمینه فعالیت کند، ما می‌توانیم در قالب تأمین منابع برای کتابخانه‌ها از این تولید آثار حمایت کنیم. طراحی و تدوین سوالات دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی درباره نحوه طراحی و تدوین سوالات جشنواره نیز گفت: در دوره نهمین جشنواره باتوجه به استانداردهای لازم در طرح سوالات، این قدام با همکاری دانشگاه قرآن و حدیث انجام شد. در این مرحله برای هفت عنوان کتاب (دو کتاب نوجوان و پنج کتاب بزرگسال) حدود ۵۰ فرم سئوال متفاوت ۲۰ تایی طراحی شد. با توجه به پراکندگی سئوالات در کل کتاب و مفهمومی بودن برخی از آنها، شرکت‌کنندگان بایستی حتماً کتاب را کامل مطالعه می‌کردند تا بتوانند به تمام سئوالات پاسخ دهند که این نکته خود سبب مطالعه کامل و بهتر است. وی با تأکید بر پرهیز از طراحی سوالات به صورت شکلی، گفت: تدوین سئوال از کل محتوای کتاب، طراحی چندین سری سئوال اصلی از یک کتاب با همسانی سختی و آسانی، طراحی چندین سری سئوال پشتیبان از یک کتاب با توجه به تغییر چیدمان سئوال و گزینه‌ها و در نهایت تدوین سئوال از هر کتاب در ۴ حوزه مختلف شامل سؤالات صریح متن، استناد مستقیم، تفسیر و تلفیق متن(سؤالات مفهومی)، بررسی و ارزیابی متن، از جمله ویژگی‌های درنظر گرفته شده برای تدوین و طراحی سوالات بودند. ضرورت توجه ویژه به حوزه کودک مهدی رمضانی با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده برای جذب و مشارکت کودکان و نوجوانان در این جشنواره گفت: اگر می‌خواهیم موضوع کتاب و کتابخوانی را در عمل پیش ببریم، هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت تقویت این موضوع در حوزه کودک و نوجوان برویم. در این مقطع سنی بچه‌ها امکان و ظرفیت دریافت فرهنگ مطالعه را دارند و کتابخانه در این مسیر با ایجاد بستر لازم برای دسترسی به کتاب و ایجاد بستری امن‌تر برای ارائه محتوای مناسب، بهترین مکان برای رسیدن به این هدف است.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان دیروز دوشنبه(14مرداد) با حضور در صدا و سیمای مرکز گیلان با محمدباقر باقرزاده، مدیرکل این سازمان دیدار و در خصوص تعامل و همکاری بیشتر دو مجموعه در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گفتگو کرد. کرمی: صدا و سیما همواره به رسالت آگاهی بخشی خود در حوزه کتاب و کتابخوانی توجه داشته است مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این دیدار ضمن تشکر از رویکرد مثبت و سازنده رسانه ملی در حوزه کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در استان گیلان، نقش رسانه را بعنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای آگاهی بخشی به جامعه، مهم دانست و گفت: رساندن پیام دوستی و انس باکتاب از طریق رسانه های جمعی خصوصا رسانه ملی می تواند زمینه ساز ایجاد علاقه آنها به مطالعه شود. پریسا کرمی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به ترویج فرهنگ مطالعه کتاب های خوب در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: معظم له به عنوان فردی کتابخوان و متخصص در حوزه کتاب، همواره در خصوص ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب توسط دستگاه ها تاکید داشته و آن را وظیفه ای شرعی دانسته اند و البته که رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما هم بنا به رسالت آگاهی بخشی خود به این موضوع مهم همواره توجه داشته است. کرمی در ادامه به اقدامات متنوع کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه امروز توجه به بحث کتابخوانی در حوزه کودکان یکی از سیاست های اصلی نهاد کتابخانه های عمومی است، ایجاد کتابخانه عمومی مستقل باران ویژه کودکان در شهر رشت و نیز اختصاص بخش های ویژه کودکان و نوجوانان در کلیه کتابخانه های عمومی استان گیلان را از دستاوردهای این مجموعه برشمرد. برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره کتابخوانی رضوی در5شهر استان گیلان وی در پایان این نشست برگزاری نهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی همزمان با سراسر کشور در استان گیلان را از مهمترین برنامه های مجموعه در سال جاری برشمرد و از برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره در سطح استانی و شهرستانی همزمان با دهه مبارک امامت و ولایت در 5 شهر استان خبرداد. باقرزاده: مقوله کتاب و کتابخوانی معیار و ملاک سنجش جوامع پیشرفته است مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان نیز در این دیدار مقوله کتاب و کتابخوانی را معیار و ملاک سنجش جوامع پیشرفته دانست و با بیان اینکه در یک جامعه پویا نشر کتاب، تعداد نویسندگان مطرح، مولفین، ناشرین و منابع مکتوب المان هایی هستند که طراز و مرتبه علمی یک جامعه را نشان میدهند گفت: خوشبختانه نهاد کتابخانه های عمومی در سالهای اخیر با اقدامات و برنامه های منسجم خود در حوزه کتاب توانسته است جایگاه و رتبه فرهنگی کشور را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد. توجه نهاد کتابخانه ها به حوزه کودکان از مهمترین نقاط قوت این مجموعه است محمدباقر باقرزاده توجه نهاد کتابخانه های عمومی به حوزه کودکان را یکی از مهمترین نقاط قوت این مجموعه فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه از اوان کودکی برشمرد و حمایت همه جانبه رسانه ملی از اقدامات این نهاد را وظیفه و رسالت اصلی صدا و سیمای مرکز گیلان عنوان کرد. باقرزاده فرهنگ سازی در حوزه هنجارهای اجتماعی با تولید مجموعه هایی با محتوای کودکانه را در سوق دادن این قشر به رعایت قوانین بسیار تاثیرگذار و دارای خروجی مثبت دانست. وی همچنین از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان دعوت کرد تا با حضور در برنامه هفت هنر به تبیین اقدامات و برنامه های آتی مجموعه کتابخانه های عمومی استان بپردازد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طبق سیاست‌گذاری اعلام شده از سوی دبیرخانه نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به دلیل استقبال و حجم زیاد شرکت کنندگان در این دوره، مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان در دو مرحله ملی و شهرستانی برگزار خواهد شد. مراسم اختتامیه جشنواره در سطح ملی روز پنجشنبه بیست و چهارم مردادماه با تقدیر از ۱۰۴ نفر از برگزیدگان آن (متشکل از ۸۰ نفر در بخش فردی، ۸ نفر بخش خانوادگی، ۸ نفر کتابداران و ۸ نفر از کارکنان ستادی کتابخانه‌های عمومی کشور) در شهرستان مشهد برگزار می‌شود. بر این اساس در سطح ملی از ۸۰ نفر به عنوان برگزیدگان فردی تجلیل می‌شود که به ترتیب در رده سنی «کودک» ده برگزیده در بخش نقاشی و ده برگزیده در بخش پویش مجازی(با اهدای ۲ میلیون ریال)، در رده سنی «نوجوان» ده برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۲ میلیون ریال)، ده برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال) و ده برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای ۳.۵ میلیون ریال) و همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» ده برگزیده در بخش مکتوب، ده برگزیده در بخش معرفی کتاب و ده برگزیده در بخش پویش کتابخوان(با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند. همچنین در این بخش؛ از هشت خانواده برتر با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تجلیل می‌شود که بر این اساس از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۶ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۹ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۱۲ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۱۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد. بخش اختتامیه‌های سطح شهرستان‌های نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی نیز پس از انجام قرعه‌کشی و اعلام فهرست برگزیدگان از سوی دبیرخانه مرکزی، استان‌ها بر اساس تاریخ اعلام شده از ابتدای مرداد تا پایان دهه ولایت برگزار خواهند شد. برگزیدگان سطح شهرستان متشکل از ۸ نفر در بخش فردی (به ازای هر رشته یک نفر) در هر کتابخانه به همراه دو خانواده و یک کتابدار در هر شهرستان خواهد بود. بر این اساس در سطح شهرستان‌ها؛ در رده سنی «کودک» یک برگزیده در بخش نقاشی و یک برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال)، در رده سنی «نوجوان» یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال)، یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۷۵۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای یک میلیون ریال) و همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۸۰۰ هزار ریال)، یک برگزیده در بخش معرفی کتاب و یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان(با اهدای ۱.۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند. همچنین در این بخش از ۲ خانواده برتر در هر شهرستان (فارغ از تعداد نفرات) با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تقدیر می‌شود که بر این اساس، از خانواده ۲نفره (با اهدای ۲ میلیون ریال)، خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۳ میلیون ریال)، خانواده ۴ نفره(با اهدای ۴ میلیون ریال) و خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد. گفتنی است اختتامیه‌ نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به جز سطح ملی، پس از انجام بررسی‌های دقیق و انتخاب مناطقی که توانایی برگزاری با کیفیت مراسم پایانی را داشتند، با هدف تقویت انگیزه فردی و منطقه‌ای، در ۲۳۷ شهرستان در سطح کشور نیز برگزار خواهد شد.