کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

مشخصات بلاگ
کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

این وبلاگ متعلق به کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)می باشد، که اخبار و موضوعات وابسته به آن، در این وبلاگ درج میگردد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ساختن هر چه بهتر این وبلاگ یاری نمایید.
آدرس: صومعه سرا، خ. جعفری، داخل پارک کودک.
تلفن:44322161-013

بایگانی

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

مژده مژده


برابر با بخشنامه ارسالی از نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تمامی مراجعه کنندگانی که به علت تاخیر


در تحویل کتاب، مشمول دریافت جریمه شده اند، چنانچه تا پایان ماه مبارک رمضان نسبت به


بازگرداندن کتابها اقدام نمایند مورد بخشودگی قرار خواهند گرفت.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، در این نشست ویژه  که باحضور شاعران ونویسندگان بنام شهرستان صومعه سرا چون رضانیکوکار،محمدفارسی، حمیدرضا اقبالدوست، محسن آریاپاد، کوچکی زاد و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صومعه سرا برگزار شد، 9 نفر از شاعران، نویسندگان و اعضای فعال کتابخانه به معرفی آثار مکتوب و کتابهای خوانده شده خود با موضوع آثار مربوط به امام خمینی (ره) را با سایر شرکت کنندگان به اشتراک گذاشتند:

کتاب راهنمای کامل گردشگری در گیلان اثر فرامرز  کوچکی زاد ،ناشرحرف نو ،ارائه دهنده: فرامرز کوچکی زاد ( نویسنده  کتاب) 
این کتاب با هدف معرفی جاذبه های گردشگری استان گیلان و راهنمای گردشگران به این استان تالیف شده است ، در معرفی هر منطقه گردشگری سعی شده است تا تمامی اطلاعات لازم آورده شود از جمله : - مسافت - مدت زمان سفر به هر منطقه- نوع مسیر ها :آسفالت ،خاکی ، شیب دار ،حاشیه دره- نقشه : مسیر حرکت به هر منطقه ، نقشه برخی از شهرها ، نقشه برخی از مناطق از جمله دیلمان - اطلاعات عمومی هر شهرستان : اطلاعات مهم جهت معرفی هر شهرستان

کتاب آوا اثر طاهر شارمی ، ناشر  طاهره شارمی ،ارائه دهنده :طاهر شارمی (نویسنده کتاب)
طاهره شارمی شاعره فرهیخته و عضو فعال کانون های ادبی فرهنگی و معلم بازنشسته استان 
گیلان است که یکی از سروده های این کتاب چنین است :     
وقتی که بی تاب است آوای مردم/  فریاد غمگینش برد  هم  نای مردم 
آیینه‌ی دل هم ترک بردارد از غم/  هر ذره اش ریزد به زیر پای  مردم 
توی غبار سینه اش گم می شود او  /  در آن پریشان حالی غوغای مردم 
در ازدحام تیرگی های وجودش /   هرگز نخواهد بشنود بلوای مردم

 کتاب کجای دایره هستم که ساعتم خوابید ،اثر محسن آریا پاد ،ناشر بلور، ارائه دهنده : محسن آریاپاد(نویسنده کتاب)
 کتابی در مورد  غزل معاصر که قسمتی  از اشعار توسط شاعر خوانده شد:
 یکی از سروده‌های این کتاب چنین است: از چه با نظرهایم، بی‌ بهانه می‌جنگی!؟
 پشتِ لافِ بیجایت، گنگ و خسته و منگی/ دیدگان خودخواه‌ات، لنگرِ رکودت شد
 تو هنوز در خوابی!؛ زیرِ طوقه می‌لنگی!؟/ از گزندِ لغزش‌ها، توی عمقِ رگ‌هایت-
 گشته‌ای لبالب از لخته‌ی  نظر تنگی.

کتاب درس هایی از امام اثر رسول سعادتمند،ناشرتسنیم ،ارائه دهنده:رقیه درویش انوری (عضو فعال کتابخانه)
این کتاب، توصیف شخصیت امام خمینی است که در مجموعه‌ای کلّی با نام درس‌هایی از امام ارایه شده است. در ابتدای کتاب، کلام ایشان، در باب معرفی حضرت علی(ع) به عنوان الگوی صبر و مقاومت آمده است. آن‌گاه در چهار فصل بعدی در ضمن حدود سیصد حکایت، موضوعاتی چون اصرار امام بر انجام عمل به عنوان تکلیف الهی، شجاعت و سازش‌ناپذیری، تدبیر و قاطعیت، صلابت و وقار مطرح شده است. دو فصل پایانی کتاب بررسی بیانات امام در مورد مساله استقامت و پایداری در راه تحقق آرمان‌ها و لزوم هوشیاری مردم در برابر توطئه‌ها و تهدیدهاست.

کتاب منزل به منزل با خمینی اثر محمد جواد مرادی نیا ،ناشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ارائه دهنده:فاطمه محمودی(عضو فعال کتابخانه)
این کتاب حاوی مصاحبه‌های انجام شده، متن سخنرانی‌ها و زندگی‌نامه برخی بزرگانی است که در همایش شرکت داشته‌اند. برخی از این افراد عبارت‌اند از: آیت ا... العظمی مکارم شیرازی؛ غلامرضا اعوانی؛ اردشیر امیر ارجمند؛ آیت‌ا... عبدا... آملی؛ و فاطمه طباطبایی. موضوعات میزگردها عبارت‌اند از: مبانی فلسفی کرامت انسان؛ جایگاه کرامت در فقه؛ و کرامت انسان از نظر اسلام و صاحب‌نظران غرب.

کتاب نهضت علمی و فرهنگی از نگاه امام خمینی(ره) اثر گروه مولفان ، ناشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،ارائه دهنده آسیه روانبخش(عضو فعال کتابخانه)
بخش اول این اثر به محتوای نهضت علمی و فرهنگی پرداخته است. پس از تعریف تولید و توسعه علم ونهضت علمی وفرهنگی به ضرورت الگوی اسلامی برای مدیریت جامعه، جهان اسلام و نظام بین الملل می پردازد . بخش دوم به برنامه های نهضت علمی و فرهنگی چون تعیین مقدورات، شناسایی موانع و راه کارها، اختصاص یافته است.  بخش پایانی این کتاب به سازمان های علمی و فرهنگی پرداخته و نهاد حکومت، نهاد حوزه و نهاد دانشگاه را به عنوان سازمانهای علمی و فرهنگی معرفی کرده است.

کتاب دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی اثر جعفر شیر علی،ناشر سایان، ارائه دهنده :لیدا مغرور(عضو فعال کتابخانه)
این کتاب روایتی از سال های زندگی امام خمینی است. روایتی مصور از زندگی روح الله خمینی در یکی از پر فراز و نشیب ترین دوران تاریخ ایران. روایتی از فراز و فرود 86 سال زندگی ایشان از روز تولدش در اول مهرسال 1281 تا 14 خرداد 1368 روزی که از میان مردم ایران رفت.
یکی از ویژگیهای مهم این کتاب مصور بودن این کتاب است. در این کتاب بیش از 1200 تصویر از متن٬ حاشیه و زمانه ی سید روح الله خمینی می بینید که با هنرمندی سلمان رئیس عبداللهی مدیر هنری این اثر صفحات دیدینی و خواندنی فراهم آورده است که 300 تصویر آن از امام(ه) و سایر تصاویر مربوط به وقایع تاریخی این دوره از سال 1281 شمسی تا 1368 است. بسیاری از این تصاویر اغلب دیده نشده اند.  
کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات امام خمینی(س) در نجف اثر اکبر فلاحی، ناشر : موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ،ارائه دهنده :مریم حشمتیان(عضو فعال کتابخانه).
تاریخ انقلاب اسلامی را می‌توان به چند مقطع مشخص دوره‌بندی نمود: نخست دوره‌ی آغاز نهضت اسلامی از سال 1341 تا 1343؛ دوره‌ی دوم دوران تبعید حضرت امام از ایران از سال 1343 تا 1356؛ دوره¬ی سوم اوج‌گیری نهضت اسلامی از آبان 1356 تا شهریور 1357 و دوره‌ی چهارم دوران پیروزی انقلاب اسلامی در نیمه¬ی دوم سال 1357. دوره‌ی دوم تاریخ انقلاب اسلامی طولانی‌ترین مقطع آن است که رهبر کبیر انقلاب به مدت یک سال  در ترکیه و سپس در عراق در تبعید به سر بردند. این اثر می تواند در زمینه زندگی و مبارزات امام خمینی (ره)   به علاقه‌مندان مطالعات انقلاب اسلامی یاری رساند.
کتاب بررسی سیمای قرآن در اندیشه حضرت امام خمینی (س( اثر معصومه ریعان ، ناشر :پیام آزادی، ارائه دهنده: سمیه احراری (عضو فعال کتابخانه).
در اثر حاضر مفاهیم و جنبه‌های گوناگون قرآن در اندیشه امام خمینی (ره) طی دو فصل شرح و تبیین شده است .در ((مدخل)) کتاب مبحث ((ماهیت قرآن))، سپس در فصل اول آرا و اندیشه‌های امام (ره) درباره ((قرآن)) طی این مقولات تشریح شده است :مفهوم انسان کامل ;انسان کامل از دیدگاه مکاتب ;تعریف قرآن از دیدگاه امام (ره) ;مقاصد قرآن از نظر امام (ره) :لقاء‌الله، معرفت‌الله، اجرای عدالت اجتماعی، تهذیب نفوس ;قرآن کتاب انسان سازی ;مخالفت با قرآن‌از سوی استعمارگران ; تز جدایی قرآن و سیاست .در فصل دوم نیز دیدگاه‌ها و اندیشه‌های امام (ره) درباره ((تفسیر قرآن)) با این مباحث ذکر گردیده است :میزان شناخت قرآن ;مراتب فهم آیات الهی از دیدگاه امام (ره) ;مراتب فهم قرآن در مرتبه سوم :فهم ظاهر آیات، فهم بعدی از ابعاد قرآن، فهم متعمقین آخرالزمان ;شرایط فهم قرآن از دیدگاه حضرت امام (ره) :تطهیر باطن، تفکر و تدبر در آیات، موانع فهم قرآن، روش‌های تفسیر قرآن، روش تفسیری حضرت امام (ره)
درحاشیه این نشست آثار معرفی شده ماه های اردیبهشت و خرداد و جشنواره رضوی  جهت بهره برداری به حاضرین معرفی و به ارائه دهندگان نشست کتاب خوان به رسم یاد بود جوایزی اهدا شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، امیر محمدپور در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی صومعه سرا که عصر دوشنبه(10خرداد) و با حضور حسین اسماعیل پور، فرماندار شهرستان صومعه سرا، حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صدیقی امام جمعه صومعه سرا، تقی حقیقت رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان و نیز اعضای انجمن کتابخانه های عمومی صومعه سرا در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از موضوعاتی که در کشور بسیار چشمگیر و مهم بوده ویژگی های بارز شخصیتی و سلوک امام خمینی (ره) است.

وی با اشاره به نبود درک مناسب از ویژگی های شخصیتی و سیره امام راحل، افزود: استکبار جهانی و ایادی آن از روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی با ایران دچار چالش و جنگ بوده و با جنگ سرد، کودتا، ترور، توطئه و... تلاش کردند تا انقلاب اسلامی ایران را خدشه دار کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان رحلت جانگداز بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی را دومین مرحله از تاریخ انقلاب اسلامی دانست و گفت: بسیاری از دشمنان و استکبار تصویر می کردند که بعداز امام خمینی (ره) انقلاب ایران دچار مشکل می شود ولی آنها متوجه بعد معنوی انقلاب، نگاه و نشانه های خداوند در این نظام مقدس نبوده و اهداف بزرگ را درک نکرده اند.

محمدپور با بیان اینکه برای رسیدن به تمدن اسلامی باید ازپنج مرحله گذر کنیم، انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، دولت اسلامی، تحقق جامعه اسلامی و رسیدن به یک تمدن نوین اسلامی را از جمله این پنج مرحله اعلام کرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد سیره و سلوک امام رضا (ع)، تصریح کرد: ایشان می فرمایند زندگی این حضرت همراه با مبارزه دائمی خستگی ناپذیر بوده که این به معنی زندگی جهادی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان ادامه داد: در جامعه امروز ضرورت وجود و ترویج چنین زندگی احساس شده که متاسفانه شرایط و موانعی بر سر راه آن وجود دارد.

وی به وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا اشاره و گفت: دراین شهرستان پنج کتابخانه وجود داشته که به ازای هر شهروند صومعه سرا یک متر و ۵۳ سانتی متر فضای کتابخانه ای است.

امیر محمدپور با بیان اینکه امروز متاسفانه به ازای هر ۱۰۰ شهروند صومعه سرایی تنها دو نفر عضو کتابخانه هستند، اظهار کرد: خوشبختانه به ازای هر دو صومعه سرایی یک کتاب در کتابخانه این شهرستان موجود است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه ها امروز به عنوان یک مرکز صد درصد فرهنگی از به روزترین و غنی ترین حوزه های فرهنگی کشور محسوب می شوند، افزود: شعار امسال نهادکتابخانه عمومی کشور با عنوان «خواندن» نامگذاری شده که در آن به شاداب سازی کتابخانه ها توجه ویژه شده است.

به گفته این مسئول شهرستان صومعه سرا از نظر ادبی، تاریخی غنی داشته که باید از این پتانسیل و ظرفیت بالا برای پیشرفت در حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه از نظر ساختاری در حوزه کتابخانه های شهرستان صومعه سرا با وضعیت مطلوب فاصله داریم، افزود: مسئولان باید برای ارتقای سطح کیفی و ساختاری این نهاد در شهرستان تلاش کنند.

وی با اشاره به اولویت های نهاد کتابخانه های عمومی در سال جاری، اشاعه و معرفی سبک زندگی مطالعه محور را از جمله اولویت های این نهاد اعلام کرد.

محمدپور با بیان اینکه یک هزار کودک در شهرستان صومعه سرا عضو کتابخانه ها هستند، گفت: خوشبختانه امروز شاهد وجود برنامه های مناسب برای تمامی سنین در کتابخانه های استان هستیم.

وی با اشاره به حضور کتابداران ویژه سن کودکان در سطح کتابخانه، تصریح کرد: این نشان می دهد که تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا از سنین کودکی فرهنگ سبک زندگی مطالعه محور را ترویج دهیم.

برگزاری جشنواره کتابخوان رضوی در گیلان

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد کتابداران، یادآورشد: معظم له در دیدار تاریخی با کتابداران از ایشان به عنوان «مشاوران امین» یاد کردند و رسالت این قشر فرهیخته در گسترش فرهنگ مطالعه را بسیار پر اهمیت توصیف کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر اساس دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص توسعه کتاب خوانی در کشور اقدام به نامگذاری سال جاری به عنوان سال خواندن و ابلاغ سیاستهای سال خواندن نموده که بر اساس آن باید هر کتابدار ۶۰۰ عضو فعال را جذب کتابخانه های عمومی نماید.

محمدپور آباد بودن هر جامعه را منوط به داشتن جامعه ای کتابخوان دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به این مرتبه نیاز به همت والا و همکاری همه جانبه اعضای انجمن کتابخانه ها است.

وی با اشاره به برگزاری هرساله جشنواره رضوی در کشور، افزود: امسال استان گیلان با عنایت خداوند افتخار میزبانی «جشنواره کتابخوانی رضوی» را داشته و برهمین اساس سه کتاب برای قشرهای کودک، نوجوان، بزرگسال و جوان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

مدیرکل نهاد کتابخانه با بیان اینکه علاقه مندان برای حضور در این جشنواره می توانند کتاب های مذکور را هم از کتابخانه ها و هم فایل pdf آن را از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان دانلود کنند، افزود: اختتامیه این جشنواره نیز همزمان با دهه کرامت برگزار می شود.

وی در پایان کتاب "خط امام" گزیده بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شخصیت و زندگی سیاسی امام راحل(ره) از انتشارات معارف و نیز کتاب "بی قرار"که به زندگی شهید کوچک‌زاده از تولد در رشت تا شهادت در سوریه می پردازد، معرفی کرد.

 

منابع مربوط به مسابقه را از کتابخانه های عمومی تهیه نمایید.