کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

مشخصات بلاگ
کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

این وبلاگ متعلق به کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)می باشد، که اخبار و موضوعات وابسته به آن، در این وبلاگ درج میگردد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ساختن هر چه بهتر این وبلاگ یاری نمایید.
آدرس: صومعه سرا، خ. جعفری، داخل پارک کودک.
تلفن:44322161-013

بایگانی

۱۸ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان ظهر امروز یکشنبه(26آبان) و با حضور مدیرکل نمایشگاه های کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ارسلان زارع، استاندار گیلان؛ پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان؛ ژاله حساس خواه، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان؛ محمد حسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز گیلان و عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ سرهنگ عباس بایرامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان؛ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان؛ شهردار رشت، مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری رشت، دوستداران کتاب و کتابخوانی و اصحاب رسانه در محل دائمی نمایشگاه های استان گیلان گشایش یافت.

همچنین پس از این مراسم که با سخنرانی ارسلان زارع، استاندار گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و مدیرکل نمایشگاه های کتاب وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور برگزار شد، غرفه اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با شعار "حال خوش خواندن" و با معرفی خدمات متنوع کتابخانه های عمومی، معرفی سامانه سامان و نیز برگزاری برنامه های متنوع در بخش جنبی این نمایشگاه با حضور استاندار گیلان و مسئولین استانی گشایش یافت.

همزمان با فرارسیدن بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مسئولین ستادی و کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت گلزار شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم شهرستان رشت گلباران شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با حضور در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان که روز پنجشنبه (23آبان) و در آستانه هفته کتاب صورت پذیرفت ضمن پاسخگویی به سوالات مجری این برنامه با اشاره به عدم کاهش سرانه مطالعه در استان گیلان، نسبت به سال های گذشته اظهار کرد: امروزه با استفاده از ابزارهای نوظهور دسترسی مخاطبان به اطلاعات مورد نیاز آسان شده است، اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری این ابزارهای نوظهور تنها به بازنشر محتوای کتاب ها کمک می کند و لذا باید توجه ویژه ای نسبت به امر کتاب و کتابخوانی داشته باشیم تا بتوانیم مفاهیم عمیق تر و اطلاعات مستندتری به دست آوریم.

پریسا کرمی با بیان اینکه جامعه برای ارتقای سطح دانش و اطلاعات خود نیازمند مراجعه به منابع مستند است، افزود: باید با برنامه ریزی های پژوهشی و کارشناسی کودکان و نوجوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی هدایت کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بخش عمده ای از فعالیت های کتابخانه های عمومی بر روی کودکان، نوجوانان و بانوان تمرکز دارد تا حال خوش خواندن و لذت تورق و خوانش کتاب را به جامعه منتقل کنیم و اگر یک بانوی خانه دار علاقمند به کتاب و کتابخوانی باشد، این امر به سایر اعضای خانواده تسری پیدا می کند.

کرمی با اشاره به تصویب سند نهضت مطالعه مفید از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۹، اضافه کرد: به دنبال تشکیل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1383 با کمک کارشناسان و متخصصین حوزه کتاب و کتابخوانی سعی شده شیوه های متفاوت فرهنگی و آموزشی برای جذب مخاطبان مورد استفاده قرار گیرد، زیرا همانگونه که رهبر انقلاب تاکید فرمودند، اگر یک کتاب خوب را به شیوه مناسب به مخاطب معرفی کنیم، نیمی از رسالت فرهنگی خود را انجام داده ایم.

وی برگزاری نشست های کتاب خوان، پاتوق های فرهنگی، رونمایی و نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... را از جمله برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی برای ترغیب مخاطبان در سنین مختلف به امر کتاب و کتابخوانی دانست و متذکر شد: براساس آمارهای ارائه شده توسط نرم افزار مدیریت کتابخانه های عمومی، شاخص امانت و گردش کتاب در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته و بالغ بر ۳۰ درصد مخاطبان با مراجعه به فضای کتابخانه های عمومی کتب غیر درسی به امانت برده اند که مسئولیت ما را در ایجاد فضاهای مناسب مطالعه مضاعف می کند.

فعالیت های کتابخانه های عمومی را محدود به فضای فیزیکی نمی دانیم

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان شاخص استاندارد فضای کتابخانه ای را هشت مترمربع و شاخص استاندارد منابع کتابخانه ای را چهار جلد به ازای هر یکصد نفر دانست و ادامه داد: استان گیلان بافت جغرافیایی و جمعیتی متراکم دارد و دچار محدودیت فضا هستیم لذا سعی کردیم با برگزاری برنامه های فرهنگی از فضاهای کتابخانه ای موجود استفاده بهینه کنیم و در واقع فعالیت های کتابخانه های عمومی را محدود به فضای فیزیکی نمی دانیم و این فعالیت ها را به دل مردم و بافت های جمعیتی برده ایم.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت جذب حداکثری مردم به فضاهای کتابخانه ای شهری و روستایی بدون تاکید بر فضای فیزیکی، یادآور شد: ۲۰ کتابخانه عمومی در سطح روستاهای گیلان داریم که این کتابخانه ها تنها مرکز فرهنگی در آن مناطق هستند و همچنین کتابخانه های عمومی سیار با حضور در مناطق کم برخوردار کوله های کتاب روستاهای ییلاقی و صعب العبور را پوشش می دهند.

لزوم ورود خیرین استان به امر کتابخانه سازی

وی با بیان اینکه گیلان 8 باب کتابخانه خیرساز دارد، عنوان کرد: کسانی که دغدغه فرهنگ دارند، علاوه بر مسجدسازی و مدرسه سازی به کتابخانه سازی توجه داشته باشند. البته صرفا نیازمند کتابخانه سازی نیستیم و برخی از کتابخانه های عمومی نیازمند منابع هستند، زیرا براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ نهاد کتابخانه های عمومی، باید بیش از چهار میلیون جلد کتاب در گیلان داشته باشیم.

کرمی از انعقاد تفاهم نامه همکاری با دستگاه های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی خبر داد و خاطرنشان کرد: باید اهدای کتاب از سوی مردم را ترویج کنیم و البته بسیاری از افراد کتاب های کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه های عمومی می بخشند که به مثابه سنت حسنه وقف است.

وی با بیان اینکه کتابخانه های اصلی گیلان بخش ویژه دیجیتال و کتاب های دیداری و شنیداری دارند، گفت: تنها کتابخانه گویا و بریل گیلان در کتابخانه عمومی رشت واقع شده و بالغ بر هفت هزار عنوان کتاب دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به راه اندازی سامانه «samanpl.ir» در کتابخانه های عمومی سراسر کشور و گیلان یادآور شد: اعضای کتابخانه های عمومی با عضویت در یکی از کتابخانه های عمومی می توانند از خدمات کتابخانه ای در کلیه کتابخانه های عمومی کشور بهره مند شوند و با دست خالی از کتابخانه نروند.

پدرام: کتابخانه مرکزی رشت نیازمند اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز در ارتباطی تلفنی از پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی پروژه کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و گفت: تکمیل پروژه مذکور به بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ماکان پدرام در گفتگو با مجری برنامه با بیان اینکه روند اجرای پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی شهر رشت از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است، اظهار کرد: این پروژه در زمینی به مساحت ۸۷۰۰ مترمربع در حال احداث است.

وی زیربنای کتابخانه مرکزی رشت را ۷۲۰۰ مترمربع در شش طبقه با بخش های مختلف دانست و افزود: در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی پروژه مذکور مواجه هستیم که در صورت تامین اعتبارات در یک بازه زمانی کوتاه تکمیل خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از هزینه کرد هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای پروژه کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و عنوان کرد: برای تکمیل پروژه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و البته سفت کاری سازه کتابخانه به اتمام رسیده و تاسیسات آب و برق اجرایی شده است.

پدرام با بیان اینکه نازک کاری و نمای ساختمان کتابخانه در صورت تامین اعتبار مناسب به زودی انجام می شود، خاطرنشان کرد: میزان پیشرفت پروژه های عمرانی وابسته به میزان تخصیص اعتبارات سالانه است که حجم کار اجرایی را برای پیمانکار تعریف می کند.

وی یکی از دلایل عقب ماندگی پروژه کتابخانه مرکزی رشت را عدم تخصیص اعتبارات سالانه مناسب دانست و یادآور شد: این پروژه برای استان مهم است و در صورت تامین اعتبار کار توسط کارفرما پیگیری شده و خیلی زود به نتیجه می رسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مراسم روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، پنجشنبه۲۳ آبان ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور،دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، معاونان و مدیران نهاد و مسئولان فرهنگی کشور، همچنین مسئولان استانی یزد و کتابداران سراسر کشور به میزبانی شهر یزد، پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۸، برگزار شد که طی آن برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی شامل، کتابداران، کتابخانه‌ها، انجمن‌ها، کتابخوانان، مروج خواندن، خیرین، پیشکسوتان و خدمتگذاران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر معرفی و تقدیر شدند.

در این مراسم که جمعی از کتابداران استان گیلان نیز در مراسم حضور داشتند در بخش خیرین کتابخانه ساز برگزیده خانم شمسی موسوی و همسر وی حمیدرضا صادق پور، از استان گیلان بعنوان خیرین برتر کشور حائز دریافت تندیس و لوح یادبود این مراسم شدند.

همچنین در این مراسم و در بخش کتابخانه های عمومی برگزیده کشور کتابخانه عمومی مشارکتی زنده‌یاد استاد سید رضا صدیق ضیابری استان گیلان با کسب بالاترین امتیاز به عنوان کتابخانه برتر مشارکتی کشور انتخاب و از  معصومه کریمی مسئول این کتابخانه تجلیل شد.

گفتنی است کتابخانه عمومی خیرساز شمسی موسوی واجارگاه همزمان با دهه فجر و در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب با حضور استاندار گیلان به بهره برداری رسیده بود.

کتابخانه عمومی خیرساز شمسی موسوی واجارگاه شهرستان رودسر به مساحت ۳۶۰ متر مربع در دو طبقه احداث شده است. زمین این کتابخانه عمومی به مساحت ۶۷۱ متر مربع از سوی شهرداری واجارگاه اهدا و با اختصاص اعتبار کامل از سوی حمیدرضا صادقی پور و همسر وی، شمسی موسوی از خیرین استان گیلان، احداث شد.

این کتابخانه عمومی با داشتن بخش های مختلفی نظیر بخش مخزن، مرجع، امانت کتاب، سالن اجتماعات سلمان فارسی، سالن مطالعه بانوان و آقایان، دارالقرآن خواهران و برادران، بخش مستقل کودک و نمازخانه در مدت کمتر از 2سال احداث و در اختیار مردم شهر واجارگاه گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار طی سخنانی گفت: برای بنده بسیار جای خوشحالی دارد، در روزی که به نام کتاب، کتابخوانی و کتابدار مزین است در شهر یزد حضور دارم و به سهم خودم از همه دست اندرکاران این اتفاق خوب تشکر می کنم. هم از مسئولان در نهاد کتابخانه های عمومی کشور و هم مسئولان استانی به خصوص استاندار محترم و شهردار محترم یزد.

وی ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت محمد(ص) و امام صادق(ع) و ایام هفته وحدت گفت: بعثت اتفاق بزرگی در حیات معنوی انسان است. اگر انفجار بزرگ، شروع حیات مادی انسان بود، بعثت به معنای انفجار و رستاخیز بزرگ در حیات معنوی انسان محسوب می شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهور پیامبر اعظم و مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را رستاخیز اعظم دانست و گفت: حضرت محمد(ص) پیامبری است که خداوند بر چیزی منت نگذاشت، اما بر حضور و وجود او بر بشر منت گذاشت. تفاوت این رستاخیز با رستاخیز و انفجار های بزرگ پیش از آن این بود که پیامبران دیگر،‌ حتی صاحبان شرایع، می‌آمدند و در ادامه نبوت و رسالت، کتابی هم با خود به همراه می آوردند؛ مانند حضرت موسی و عیسی. اما پیامبر اعظم ما که رستاخیز اعظم انسانی را رقم زد با کتاب آمد و این نقطه مزیت و تمایز او با سایر پیامبران پیش از خود بود.

 

صالحی تصریح کرد: همانطور که در مناسبت های متفاوت نیز عنوان کرده‌ام، برداشت من این است که جوهر تمدن اسلامی، جوهر کتاب و کتابخانه ای است. اگر ما بخواهیم نقاط آغاز و گسترش تمدن های مختلف را با هم مقایسه کنیم، تفاوت تمدن اسلامی با تمدن های پیشین و معاصر این است که تمدن اسلامی از دل کتاب متولد شد، با کتاب حرکت کرد، با گسترش کتاب و کتابخانه ها بال و پر پیدا کرد و به یک دوره طلایی تمدنی رسید. بر این اساس نوسازی تمدنی هم جز از این مسیر، میسر نیست.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابداران را ایستادگان در صف اول تمدن‌سازی دانست و گفت: امروز تغییرات قابل توجهی را در فضای زندگی معاصر می‌بینیم؛ تغییرات سریعی که در حوزه فناوری‌های اطلاعاتی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ربات ها و غیره باعث رقم خوردن اتفاقاتی در زندگی ما خواهند شد. در نظام دسترسی به اطلاعات تغییرات قابل توجهی در حال اتفاق است؛ هم افزایش حجم اطلاعات و هم گسترش دسترسی به اطلاعات و بیرون رفتن از مرزهای فیزیکی و  اتفاقات دیگر.

 

وی ادامه داد: همچنین در حوزه های اجتماعی اتفاقات قابل توجهی در حال رخ دادن است. محل های سوم غیر از خانه و محل کار قالب های جدیدی پیدا می کنند و طبعاً مکان هایی مانند مدرسه و کتابخانه و از این قبیل اماکن بازسازی و نوسازی های گسترده ای خواهند یافت.

 

صالحی با اشاره به رویکرد جدید نهاد در اداره کتابخانه‌های عمومی گفت: خوشبختانه نهاد کتابخانه های عمومی این نگاه را آغاز کرده است و اخیراً در جلسه‌ای که به مناسبت ارائه یک پژوهش در حوزه آینده نگاری کتابخانه های عمومی حضور داشتم به این موضوع و دغدغه پرداخته شد که در آینده کتابخانه های عمومی چه سرنوشتی خواهند داشت و اینکه ما باید خودمان را متناسب با تغییرات امروز و آینده هماهنگ تر و همراه تر کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: طبیعی است که اگر نهادهای اجتماعی خود را با تغییرات اجتماعی همراه و همگام نکنند و عقب بمانند، جبر تاریخی آنها را بیشتر به عقب خواهد راند. ما باید با این تغییرات رابطه برقرار کنیم اتفاقی که طی سه سال اخیر در مراوده با مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی بارها به عنوان یک دغدغه مطرح و بررسی می شد. نگاه اولیه و نگاه ما در این حرکت این است که به نظر می‌آید کتابخانه ها در دهه های آینده باید به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی چندمنظوره با محوریت کتاب تبدیل شوند. این موضوع می تواند چشم انداز اتفاقاتی مبتنی بر تغییرات در جریان باشد.

 

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره این چشم انداز پرداخت و گفت: در این رویکرد دارایی کتابخانه ها دیگر داده ها و اطلاعات ایستا نیستند. در گذشته وقتی وارد کتابخانه می‌شدیم سوال اول این بود که چقدر کتاب در مخزن این کتابخانه وجود دارد؛ اما با تغییرات جاری، داده های سیال به جای اطلاعات ایستا خواهند نشست. داده‌های سیالی که دیگر محدود به مخزن های کتابخانه نیست و بایستی با این نگاه به دارایی کتابخانه نگاه کرد.

 

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کتابخانه و مراجعه کننده به کتابخانه پرداخت و گفت: در کتابخانه های کلاسیک مراجعه کننده به کتابخانه برای کسب دانش و آگاهی به این مکان مراجعه می‌کرد. اما امروز با توجه به تغییرات جدید و چشم اندازی که در دهه های آینده پیش رو داریم اگر می خواهیم کتابخانه ها همچنان پابرجا بمانند مراجعه کننده باید به دنبال خلق دانش باشد و با این نگاه کتابخانه ها می توانند در آینده همچنان پابرجا بمانند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید بتوانیم مسائلی که مراجعه‌کننده دارد و یا مسائلی که ما کتابداران برای او می آفرینیم به خلق دانش منجر شود و جایگزینی خلق دانش به جای کسب دانش فضای کتابخانه ها را پر کند. همچنین هدف کتابخانه‌ها اجتماعی شدن و اجتماعی سازی بر مبنای کتاب شود که این دو هدف می‌تواند هدف گذاری جدی مراجعه کنندگان به کتابخانه ها باشد.

 

صالحی با بیان این نکته دیگری در این زمینه گفت: در نگاه کلاسیک سازمان کتابخانه‌ها و کتابداران مالک کتابخانه و خدمات بودند به این معنی که سرمایه ای به عنوان سرمایه زیرساختی فضا، مکان کتاب و همچنین خدمات و غیره داشتیم که سازمان کتابخانه‌ها و کتابداران خودشان را مالک این مجموعه می شناختند. اما در نگاه جدید ما تنها حلقه وصل هستیم و باید نقطه های اتصال را به هم متصل کنیم و کار اصلی ما این است که راه اتصال این نقاط را به آن مجموعه عظیم پیدا کنیم. این که بتوانیم با حلقه های مختلف خطوط ارتباطی برقرار کنیم و کتابخانه برای اجتماعی شدن و اجتماعی سازی بر محوریت کتاب، به یک باشگاه فرهنگی اجتماعی برای خلق دانش تبدیل شود.

 

گفتنی است در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که امروز (پنجشنبه ۲۳ آبان ماه) به میزبانی استان یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار یزد،‌ احمد ترحمی معاون سیاسی امنیتی استاندار، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی، علی غیاثی مدیرکل مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد، سیدمحمد رستگاری فرماندار یزد، عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش یزد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهری پریرخ عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور،‌ معاونین و مدیران نهاد، کتابداران برگزیده و منتخب سراسر کشور، مسئولان فرهنگی کشور و مسئولان استانی یزد حضور دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با تبریک میلاد با سعادت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام)، طی سخنانی گفت: از کتابداران و کتاب دوستان و مبلغان کتاب و کتابخوانی و مسئولین حوزه فرهنگی کشور مخصوصا برادر گرامی جناب آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، برادر عزیزم جناب آقای دکتر جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور تشکر می‌کنم. همچنین سپاس و قدردانی قلبی خود را تقدیم می کنم به مردم مومن و فرهنگ دوست استان یزد و مسئولین شایسته آن، مخصوصا برادر گرامی جناب آقای دکتر طالبی استاندار محترم، جناب آقای دکتر عزیزی شهردار یزد، اعضای محترم شورای شهر یزد و دیگر مسئولین و مدیران عزیز این استان که صمیمانه نهاد را در برگزاری برنامه تجلیل از کتابخانه‌ها و کتابداران برگزیده سال جاری در پایتخت کتاب کشور یاری دادند.

 

وی افزود: همچنین به صورت ویژه از همکارانم در اداره کل کتابخانه های یزد تقدیر می‌کنم که با مدیریت شایسته سرکار خانم دوست فاطمی‌ها نقشی اساسی در انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران و همچنین برگزاری مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و هفته کتاب، که فرصتی برای یادآوری اهمیت مطالعه و کتابخوانی است، داشتند.

 

مختارپور در ادامه با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: خوشبختانه در کشور ما در مناسبت های مختلف در اهمیت این موضوع سخنان فراوانی از سوی مسئولین و مدیران دستگاه‌های مختلف بیان می شود. اما متاسفانه این توجه در اغلب اوقات در همان محدوده بیان باقی می ماند و تاثیری در پشتیبانی ها و فراهم ساختن زمینه برای تحقق اهداف فرهنگی نظام و توصیه های مقام معظم رهبری که همواره از مبلغان و مروجان فرهنگ مطالعه بوده و خود بارها مردم عزیز کشور و مخصوصا جوانان و نوجوانان را به مطالعه کتاب های مفید دینی، سیاسی، اخلاقی تشویق کرده اند، نمی گذارد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به انتظارات موجود از نهاد در جامعه گفت: هفته‌ای بر نهاد کتابخانه های عمومی کشور نمی گذرد که تقاضای تاسیس،  توسعه یا تعمیر کتابخانه از سوی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران در شهرها و روستاها به ما نرسد. اما بودجه و امکانات لازم برای این مهم در اختیار قرار نمی گیرد.  البته این کم توجهی و گاه بی اعتنایی محدود به کتابخانه های عمومی نیست، بلکه مجموعه بودجه فرهنگی کشور پایین ترین سهم اعتبارات را در بودجه سالیانه کشور دارند.

 

مختارپور در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین دولتی کشور گفت: باور بفرمایید صدها برابر هزینه ای که امروز از بخش کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانی دریغ می شود در آینده ای نزدیک باید خرج بازداشتگاه ها و زندان ها و مبارزه با اعتیاد و نیز مقابله با آسیب های اجتماعی شود.  حتی از جنبه اقتصادی محض هم صرفه در توجه به امور فرهنگی و مصون سازی نوجوانان و جوانان و نسل آینده کشور با گسترش امور فرهنگی سالم و مروج اخلاق و معرفت دینی و بصیرت سیاسی است.

 

وی با تقدیر از نقش کتابداران در رخ دادن مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور طی یک سال اخیر گفت: کتابداران کتابخانه های عمومی سال گذشته از ۲۴ آبان ۹۷ تا ۲۴ آبان ۹۸ را همچون سالیان قبل با تلاش و همت و ابتکارات متعدد و متنوع فرهنگی در کتابخانه ها گذراندند و کارنامه درخشانی از خود پدید آوردند.  کافی است گزارش هایی که هر روزه از کتابخانه‌های مختلف شهری و روستایی و سیار در پایگاه اطلاع رسانی و فضای مجازی منعکس می شود مرور شود تا تنوع و خلاقیت این برنامه ها که در اقصی نقاط کشور توسط کتابداران تلاشگر نهاد صورت می گیرد آشکار گردد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: خوشبختانه در طول یکسال اخیر دو کتابخانه بزرگ به مجموعه کتابخانه های عمومی افزوده شد. اول کتابخانه مرکزی مشهد مقدس و دوم بازسازی و توسعه کتابخانه پارک شهر تهران.  تا چند ماه دیگر نیز کتابخانه مرکزی یزد پس از نزدیک به دو دهه به همت نهاد کتابخانه های عمومی به بهره برداری می رسد.  در همین هفته کتاب سال جاری ۲۶ کتابخانه اعم از تازه تاسیس یا بازسازی شده و سیار به بهره برداری می رسند.

 

علیرضا مختارپور با اشاره به محدودیت‌های موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آری مشکلات و تنگناها بسیار است اما با انگیزه و همت و تلاش کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی به لطف الهی بر آن مشکلات غلبه می کنیم.  این تلاش و همت خالصانه را بزرگ می دارم و بر دست همه همکاران و کتابدارانم با افتخار بوسه می زنم و از درگاه خداوند متعال برای آنان طلب سلامتی و سعادت دارم.

 

گفتنی است دبیرکل نهاد سخنان خود را با این شعر از سیده فرشته حسینی آغاز کرده بود:

 

پر است از احساس و داستان های عاشقانه

پر از طراوت و پر از ترنم پر از ترانه

 

شبیه پند پدر پر از قند و مهربانی

پر از صداقت پر از سخن های مادرانه

 

مرا کشانده به قرن های قدیم گاهی

گذشته از قید و بند و احوال این زمانه

 

همیشه از خانه می روم سمت خانه او

شبیه گنجشگکی به دنبال آب و دانه

 

دوباره با او نشسته ام پای قصه هایش

نهال خشکیده خیالم زده جوانه

 

من و کتاب و گل انار و دوشاخه مریم

چه دوستانه چه عاشقانه چه شاعرانه

 

ندیده ام چون کتاب یاری همیشه همراه

ندیده ام هیچ جا شبیه کتابخانه

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخلانه های عمومی استان گیلان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم گرامیداشت روز کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، پنجشنبه ۲۳ آبان ماه به میزبانی استان یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۸ و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار یزد،‌ احمد ترحمی معاون سیاسی امنیتی استاندار، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی، علی غیاثی مدیرکل مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد، سیدمحمد رستگاری فرماندار یزد، عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش یزد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهری پریرخ عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور،‌ معاونین و مدیران نهاد، کتابداران برگزیده و منتخب سراسر کشور، مسئولان فرهنگی کشور و مسئولان استانی یزد برگزار شد.

 

مهدی رمضانی در این مراسم با بیان تبریک به مناسبت میلاد پیامبر رحمت، و بنیان‌گذار مکتب تشیع، امام جعفر صادق (علیه‌السلام) و همچنین سالروز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار گفت: نام‌گذاری روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به نام علامه طباطبایی، عمق اهمیت این روز را می‌رساند. امیدوارم تقارن این ایام با یکدیگر، ‌بر تأثیر فعالیت‌های کتاب‌خوانی بیفزاید و همچون سال گذشته، در مسیر تحقق شعار «حال خوش خواندن» گام های بلندی برداریم.

 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های نهاد طی یکسال گذشته عنوان کرد: نهاد طی سال گذشته، در حوزه فعالیت‌های ترویجی، روزهای پُرکاری را سپری کرده است که برگزاری جشنواره قصه‌گویی، جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، جشنواره هدهد سفید و سومین جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران، از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

 

وی افزود: همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط کتابداران در مناطق سیل‌زده و توزیع کالاهای فرهنگی در این مناطق از اقدامات دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در این حوزه بود؛ تجربه‌ای کم‌نظیر از مهربانی و نوع‌دوستی که البته در طول سال نیز تکرار شد.

 

رمضانی با اشاره به برگزاری سومین دوره جشنواره خاطره‌نویسی در نهاد گفت: با توجه به ظرفیت عظیم فکری نیروی انسانی نهاد در توسعه دانش و بهره گیری از تجارب کتابداران محترم در زمینه های گوناگون علمی، پژوهشی و کاربردی؛ سومین دوره جشنواره خاطره نویسی میان کتابداران و اعضاء با اهدافی چون تقویت قدرت نگارش، شناسایی و پرورش استعداد نویسندگی، استفاده از آثار فاخر در تولید فیلمنامه و سایر محصولات فرهنگی و ...، برگزار شد.

 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی ادامه داد: در این جشنواره بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر، با ارائه ۷ هزار و ۲۷۲ خاطره در قالب های مکتوب و الکترونیک، شرکت کردند که از جمله موضوعات محوری این جشنواره «کتابدار و کودک»، «ارزشمندترین تجربه کاری»، «اهدای کتاب»، «کتابدار و دنیای مجازی»، «کتابدار و خانواده»، «نقش کتابدار در تغییر تصمیمات و سبک زندگی اعضاء» و «ارتباط با مخاطب» بودند.

 

وی با اشاره به معرفی و تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره خاطره‌نویسی نهاد در این مراسم، گفت: در این جشنواره ۷ نفر به عنوان برگزیدگان نهایی معرفی خواهند شد که از این میان ۵ نفر از کتابداران و ۲ نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند. همچنین ۳۸ نفر نیز به عنوان شایستگان تقدیر معرفی خواهند شد که از این تعداد نیز ۳۰ نفر کتابدار و ۸ نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند.

 

رمضانی در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه کتابخانه‌های عمومی پرداخت و گفت: در راستای خطی‌مشی نهاد مبنی بر تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌ کتابخانه‌های مرکزی، پروژه عظیم کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) در مشهد مقدس بعد از ۲۳ سال، و کتابخانه مرکزی بجنورد و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهر تهران، مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. پروژه مهم دیگر، کتابخانه مرکزی یزد است که با ورود جدی نهاد کتابخانه‌ها، ان‌شاءالله در سال جاری، شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: در خصوص پروژه‌های در دست‌ساخت کتابخانه‌های مرکزی استان‌های زنجان، گیلان، لرستان، کرمانشاه و مرکزی نیز امیدوارم اقدامات نتیجه بخشی را به سرانجام برسانیم. یادآور می‌شوم که در هفته کتاب جاری، از ۲۶ باب کتابخانه عمومی نیز بهره‌برداری خواهد شد.

 

وی ادامه داد: اقدام اساسی دیگر، آغاز بازطراحی نقشه ساختمان کتابخانه‌های مرکزی است. در این راستا بازطراحی کتابخانه‌های مرکزی ایلام و خوزستان و تبریز در دستور کار قرارگرفته است. همچنین فعالیت شاخص دیگر، بهره‌برداری از کتابخانه‌های سیار است. در حال حاضر ۲۹ باب کتابخانه سیار به ۲۴۰ منطقه شهری و روستایی خدمات‌رسانی می‌کنند. ان‌شاءالله در این ایام از سه باب کتابخانه سیار دیگر در استان‌های تهران و یزد بهره‌برداری خواهد شد.

 

رمضانی درباره سایر اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: تشکیل کارگروه تخصصی نابینایان، شناسایی منابع خطی، سنگی و سربی در کتابخانه‌ها و انجام اقدامات اولیه و زیرساختی برای توسعه خدمات به جامعه ناشنوایان، بازطراحی تجهیزات کتابخانه‌ها از دیگر اقدامات این حوزه بوده که در این راستا، آسیب‌شناسی تجهیزات فعلی کتابخانه‌ها، بررسی الگوهای متنوع تجهیزات و طراحی تجهیزات جدید انجام‌شده و ان‌شاءالله متناسب با کتابخانه‌هایِ در شُرف بهره‌برداری، از تجهیزات جدید استفاده خواهد شد.

 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ادامه داد: اجرای طرح سراسری شابک، اقدام اساسی دیگری بود که با تلاش کتابداران و مدیریت دو اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و فن‌آوری اطلاعات، مراحل نهایی خود را سپری می‌کند.

 

وی همچنین با اشاره به رویکرد جدید نهاد در اداره کتابخانه‌های عمومی گفت: از جمله دیگر رویکردهای جدید نهاد، تبدیل کتابخانه‌های عمومی به مراکز اجتماعی و فرهنگی جامعه است. تعامل با مخاطبان و اعضاء، بهره‌گیری حداکثری از فضای کتابخانه برای تقویت ارزش‌های اجتماعی، تعریف خدمات متنوع با محوریت مخاطبین، بهره‌گیری از شاخص‌های طراحی تعامل‌گرا در فضاهای داخلی و بیرونی کتابخانه‌های عمومی و تقویت اعتماد عمومی به کتابخانه‌ها، در راستای این رویکرد، صورت می‌گیرد.

 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص برنامه‌های استانی نهاد پرداخت و گفت: در هفته کتاب امسال ۱۸ هزار و ۴۵۰ برنامه در سراسر کشور خواهیم داشت. این برنامه‌ها از دوشنبه ۲۰ آبان ماه در دو استان گیلان و خراسان شمالی آغاز شده و در روز پنجشنبه ۳۰ آبان، در استان‌های خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و یزد به پایان خواهد رسید.

 

وی همچنین در خصوص انتخاب و تقدیر از برگزیدگان نهاد توضیح داد: فعالیت دیگر معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی (با همکاری سایر معاونت‌ها و واحدهای ستادی)، انتخاب برگزیدگان و تقدیر از آن‌ها بوده است. ما بر اساس سامانه و ساختاری که پیش‌بینی کردیم، برگزیدگان را در دو سطح ملی و استانی معرفی می‌کنیم. در این راستا قریب به ۵ هزار و ۵۰۰ پرونده کتابداران و پرونده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کتابخانه در «سامانه انتخاب  کتابدار برتر» ثبت‌شده است.

 

رمضانی ادامه داد: منتخبین کشوری در ۱۲ حوزه و در مجموع ۸۷ نفر انتخاب شده‌اند. از این تعداد ۶۳ نفر (۷۳ درصد) از طریق ارزیابی پرونده‌ها و داده‌های سامانه‌های مختلف نرم‌افزاری نهاد انتخاب شده‌اند. ۲۴ نفر (۲۷ درصد) نیز به روش غیر نرم‌افزاری انتخاب شده‌اند از جمله در حوزه‌های: مروجان کتابخوانی، خیرین و برگزیدگان سومین دوره جشنواره خاطره‌نویسی. ضمن اینکه در برنامه‌های استانی که از ۲۰ آبان شروع‌شده است، از برگزیدگان استانی نیز تقدیر خواهد شد.

 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به بیان نکاتی درباره رویکرد نهاد در حوزه خدمت‌رسانی بهتر و ارتقاء سطح خدمات کتابخانه‌ها در آینده پرداخت و گفت: از کتابداران و همکاران نمونه کشوری و استانی، انتظار داریم تجارب خود را با سایر همکاران به اشتراک بگذارند و الگویی برای پیشبرد فعالیت‌های ترویجی باشند؛ همکاران و کتابداران محترم از ظرفیت‌ فضای مجازی برای ترویج مطالعه و تعامل با اعضا و مراجعان بهره‌برداری کنند.

 

وی ادامه داد: از جامعه دانشگاهی و صاحب‌نظران محترم می‌خواهیم که بیش از گذشته، در تولید محتوای فکری و آموزشی در موضوعات مرتبط با کتابخانه عمومی، فعالیت کنند. قاطعانه اعلام می‌کنیم که نهاد کتابخانه‌های عمومی پذیرای نقدهای منصفانه و عالمانه است. انتقاد صحیح، هنر است. ارزیابی همه‌جانبه فعالیت‌های انجام‌شده در نهاد، پرهیز از نگاه تک‌بعدی، قضاوت عادلانه، تأکید هم‌زمان بر قوت‌ها و ضعف‌ها و ارائه راهکار برای رفع کاستی‌ها، از ویژگی‌های نقد سازنده است.

 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاددرباره برگزاری مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان یزد گفت: این مراسم برای اولین بار در یکی از استان‌های میهن عزیزمان به غیر از تهران، برگزار می‌شود. از دست‌اندرکاران این مراسم، استاندار محترم و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد که بانی اصلی برگزاری این مراسم در پایتخت کتاب ایران بودند و همه مسئولین استانی، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، مدیرکل محترم، همکاران محترم در ستاد مرکزی و ادارات فرهنگی، امور کتابخانه‌ها و روابط عمومی و بین‌الملل و به‌ویژه از جناب آقای مختارپور، دبیر کل محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تشکر می‌کنم.

 

رمضانی تصریح کرد: همه ما خانواده بزرگ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آماده‌ایم تا در آستانه گام دوم انقلاب و با زعامت خلف صالح خمینی کبیر، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه الله) تلاش کنیم مردم نجیب ایران در کنار ما «حال خوش خواندن» را تجربه کنند تا با جامعه‌ای آگاه و در تراز دینِ علم‌پرورِ اسلام، به سوی فرداهایی روشن‌تر پیش رویم. ان‌شاءالله.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، طرح «کوله کتاب» طی سه سال گذشته با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و انجمن حامی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های برخی نهادهای فرهنگی و نیروهای مردمی علاقه‌مند به فعالیت‌های فرهنگی در مناطق کوهستانی، روستایی و فاقد کتابخانه‌ بیش از ۵۰ منطقه در مناطق روستایی و ییلاقی برگزار شده است. با اجرای این طرح در این مدت،‌ بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در موضوعات متنوع در دسترس علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است. «کوله کتاب» به‌زودی در سایر مناطق استان گیلان از جمله مناطق روستایی شهرستان‌ های املش و تالش نیز اجرا خواهد شد.

 

*به مناسبت گرامیداشت  هفته کتاب ، کتابخوانی و کتابدار *

ازپنج شنبه  مورخ 23/8/98 لغایت پنجشنبه 30/8/98

بخشودگی جرایم دیر کردی در قبال عودت کتاب در کتابخانه در نظر گرفته شده است .

 

 بخشودگی جرایم دیر کردی  صرفا منوط به بازگرداندن همه کتاب ها توسط عضو می باشد.

و همچنین:

شنبه مورخ 25/8/98 درتمامی کتابخانه های عمومی کشور عضویت رایگان می باشد

شرایط ثبت نام برای عضویت رایگان

-تکمیل فرم تقاضای عضویت

-یک قطعه عکس 4×3

       -  فتوکپی کارت ملی   یا    شناسنامه دارای کد ملی

       -   مبلغ 1000  تومان   بابت هزینه  صدور کارت

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مراسم تجلیل از 18تن از کتابداران و کتابخوانان برتر استان گیلان پیش از ظهر امروز دوشنبه(20ابان) و با حضور مهدی صباغ، مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و نماینده این نهاد در مراسم تجلیل از کتابداران گیلان؛ پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ ژاله حساس خواه، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان؛ میرشمس مومنی زاده، فرماندار شهرستان رشت؛ سرهنگ کامیار مهدی پور، معاون فرهنگی و هنری سپاه قدس گیلان؛ محمدحسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان و عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ رضا نوزاد، غلامرضا مرادی، احمد خدادوست، علی اکبر مرادیان گروسی، شهرام دفاعی، پرویز فکر آزاد، از نویسندگان، پژوهشگران و شعرای مطرح استان گیلان، آرمین صافدل، موسس گروه کتابخوانی "تو هم بخوان" در شهرستان بندر انزلی، اکبر دهسرایی، مدیر انتشارات دهسرا،  شادی پیروزی، مدیر انتشارات ایلیا؛ حمید بلوری، مدیر انتشارات بلور، زهرا بدن آرا؛ معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ مجتبی رمضانی، معاون اداری و مالی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، کتابداران، اعضای کتابخانه های عمومی، چهره های فرهنگی استان، اصحاب رسانه و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در مجتمع پذیرایی پاسارگاد رشت برگزار شد.

صباغ: ۲ میلیون ایرانی در برنامه های فرهنگی نهاد کتابخانه ها در سال98 شرکت کردند

معاون منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان و همه دست اندرکاران حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه به وجود ۳ هزار و ۵۲۰ باب کتابخانه عمومی در سراسر کشور اشاره و اظهار کرد: ۷۵۰۰ نیروی انسانی متعهد و متخصص بنام کتابدار در سطح این کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند که بخش بزرگی از اقدامات فرهنگی نهاد کتابخانه بر دوش این عزیزان است.

مهدی صباغ با بیان اینکه وجود ۴۳ میلیون نسخه کتاب در کتابخانه ها این نهاد را به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار در جامعه تبدیل کرده است، گفت: یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌ها تلاش برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه و پرورش افراد کتابخوان و آگاه است.

نماینده نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان استان گیلان ادامه داد: این نهاد در کنار خدمات کتابخانه ای همانند امانت، عضویت و تامین منابع برای اعضا در ۸ ماهه نخست امسال ۱۰۲ هزار برنامه فرهنگی با مشارکت بیش از 2میلیون نفر از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در سطح کشور اجرایی کرده است.

وی در ادامه به برخی مواردی که باید از سوی کتابداران رعایت شود اشاره و تصریح کرد: رعایت تکریم ارباب رجوع، داشتن اطلاعات فرهنگی مناسب، شناخت تخصصی کتابداران، تسلط کامل نسبت به موضوعات روز، داشتن اطلاعات سازمانی برخی از مواردی است که باید توسط کتابداران مورد توجه قرار گیرد.

صباغ با اشاره به رویکردهاو سیاست های اصلی  نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تعامل سازنده با سایر سازمان‌های فرهنگی، اجرای برنامه‌ها و تبدیل این نهاد به یک پایگاه اجتماعی و فرهنگی، بالابردن حس مشارکت و تعلق به نسبت به کتابخانه‌ها، توجه ویژه به تحقیق، پژوهش و پشتوانه علمی در برنامه و فعالیت‌ها، توجه ویژه به ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش آسیب‌ها، توجه ویژه به فضای مجازی و اقتضائات حضور در کتابخانه ها، توجه ویژه به بخش کودک و موضوع قصه‌گویی توجه ویژه به طرح های کتابخانه ای اعم از مسابقات، نشست های کتابخوان و جلسات نقد و بررسی کتاب را از اولویت های این نهاد برشمرد.

کرمی: ملت ایران مفتخر به رهبری کتابدوست و کتابخوان هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در ابتدای این مراسم با بیان اینکه گیلان جزو استان‌های پیشرو در تکریم مقام کتاب و کتابدار و مروجان کتابخوانی و کتابخانه‌های فعال است، تصریح کرد: در هفته کتاب و کتابخوانی امسال ۴۵۴ برنامه در سطح ۸۲ باب کتابخانه عمومی استان برگزار می‌شود.

پریسا کرمی ضمن قدردانی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی جهت ارائه خدمات بهینه به مخاطبان، اظهار کرد: ملت ایران مفتخر به رهبری کتابدوست و کتابخوان هستند.

وی تبلیغ، ترویج و آشنایی جامعه با حوزه کتاب و کتابخوانی را ماموریت ذاتی نهاد کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، کتاب خوب باید به روش خوب و مناسب به مخاطب معرفی شود لذا بخش عمده این رسالت بر عهده کتابداران و مروجان کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به نامگذاری ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، تصریح کرد: وجه تسمیه این نامگذاری سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی، مفسر بزرگ دنیای اسلام است که اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی را نشان می‌دهد.

کرمی تقارن هفته کتاب و کتابخوانی با هفته وحدت را به فال نیک گرفت و یادآور شد: معجزه پیامبر گرامی اسلام(ص) کتاب مقدس قرآن است و لذا هر هفته برای ما باید هفته کتاب و کتابخوانی باشد.

وی همچنین با اشاره به برنامه های مختلف پیش بینی شده در هفته کتاب سال جاری تصریح کرد: در هفته کتاب و کتابخوانی امسال ۴۵۴ برنامه در سطح ۸۲ باب کتابخانه عمومی استان از جمله ۴۳ نشست کتابخوان دانش‌آموزی، ۳۷ نشست کتابخوانی، بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها، قصه‌خوانی، نشست کتابخوان اقشار و خانواده‌ها و فرزندان در فضای کتابخانه‌های عمومی، مسابقه نقاشی، کتابخوانی و خلاصه‌نویسی، نمایشنامه‌خوانی و ۱۵ جلسه نقد و بررسی کتاب برگزار می‌شود.

این مسئول فرهنگی از افتتاح دیوار کتاب در هفته کتاب گیلان خبر داد و افزود: یکی از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی گیلان طی یکسال گذشته ایجاد ارتباط با اقشار خاص جامعه به ویژه نابینایان و کم‌توانان جسمی از طریق پیک دانش بود که توسط تنها کتابخانه گویا و بریل گیلان و با ارسال منابع به درب منازل دوستداران کتاب فعالیت می کند.

کرمی با بیان اینکه بخش ویژه نسخ خطی در آینده نزدیک در یکی از کتابخانه‌های عمومی استان راه‌اندازی می‌شود، گفت: کتب و نسخ خطی سرمایه ارزشمند و معنوی استان ما را تشکیل می‌دهند و لذا به عنوان امانتدار باید به ارائه این منابع به نسل جوان بپردازیم.

وی اجرای طرح کوله کتاب را در راستای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مخاطبان روستایی و عشایری استان  دانست و اظهار کرد: با راه اندازی طرح کوله کتاب در مناطق ییلاقی گیلان، امروز کودکان در این مناطق لذت تورق و خوانش کتاب را می‌چشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به حضور ۴۰ هزار گیلانی در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در این جشنواره ملی که با معرفی منابعی با موضوع سبک و سیره زندگی ائمه معصومین(ع) برگزار شد ۶۷ درصد شرکت‌کنندگان در این جشنواره را جوانان تشکیل دادند. وی همچنین برگزاری جشنواره هدهد سفید با هدف برقراری ارتباط بین کودکان و نوجوانان با نویسندگان و برگزاری جشنواره منطقه‌ای قصه‌خوانی را از دیگر فعالیت‌های سال ۹۸ عنوان کرد.

کرمی به فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها عمومی با حضور و مشارکت دوستداران کتاب و کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست های شاهنامه خوانی، حافظ خوانی برای آشنایی نسل جوان با ادبیات کهن، بهره برداری از نخستین کتابخانه مدرسه کشور را در شهرستان بندر انزلی، و ایجاد بخش مستقل نوجوان و اتاق علم در طرح توسعه کتابخانه شهید باهنر لاهیجان جزو مهمترین برنامه‌های فرهنگی کتابخانه های عمومی در سال جاری بوده است.

کرمی از راه‌اندازی پویش "شهر می‌خواند" با همکاری سمن‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در این طرح با پیش بینی برنامه های متنوعی فرهنگی، کسانی که به کتاب و کتابخوانی علاقه ندارند، علاقمند خواهیم کرد و امیدواریم با حضور مردم در فضاهای کتابخانه‌ای شاهد رونق فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه و ارتقای دانش مخاطبان باشیم.

فاضلی: چاپ ۴۶۶ عنوان کتاب در گیلان تنها در8ماهه سال جاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز بعنوان آخرین سخنران مراسم تجلیل از کتابداران برتر گیلان، فرهنگ را مقوله‌ایی مهم در سلامت و رشد جامعه برشمرد و گفت: باید گفتمان‌سازی را در جامعه ترویج دهیم تا از آسیب های احتمالی بر اثر عدم برقراری دیالوگ های فردی و گروهی در آینده جلوگیری شود.

فیروز فاضلی با بیان اینکه فرهنگ جای گفتگو و چنین برنامه‌های فرصتی برای گفتگوست به گشایش پانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان امسال از ۲۶ آبان و با حضور بیش از ۴۰۰ ناشر داخلی اشاره کرد و گفت: گیلان دارای ۶۰ ناشر فعال است که در سال جاری ۴۶۶ عنوان کتاب در استان به چاپ رسیده و بدین لحاظ از استان‌های پیشرو کشور هستیم.

فاضلی با بیان اینکه سرانه مطالعه در گیلان خوب است از برخی اظهارنظرها در خصوص کاهش سرانه مطالعه انتقاد کرد و افزود: مطالعه در فضای مجازی نوعی مطالعه است که باید در سرانه افزوده شود.

وی با بیان اینکه می‌توان از فضای مجازی در راستای ارتقا دانش و مطالعه بهره برد تاکید کرد: امروز مطالعه در فضای مجازی گسترش یافته و باید به محتواسازی در این فضا پرداخت تا آسیب نبینیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر ترویج فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها خاطرنشان ساخت: انس با کتاب آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد که در این راستا باشگاه‌های کتابخوانی در ۱۶ شهرستان استان فعال شده است.

وی در پایان ضمن تبریک فرارسیدن هفته کتاب به اصحاب فرهنگی استان و همه تلاشگران این عرصه خصوصا کتابداران کتابخانه های عمومی از ایشان قدردانی کرد.

از گپ و گفت صمیمانه تا اجرای نمایشنامه خوانی گروهی

گفتنی است گپ و گفت صمیمانه با برخی از چهره های فرهنگی استان و فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی چون غلامرضا مرادی، علی اکبر مرادیان گروسی از نویسندگان و پژوهشگران مطرح استان گیلان؛ آرمین صافدل، موسس گروه کتابخوانی "تو هم بخوان" در شهرستان بندر انزلی و وحید فرحی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تالش بعنوان رئیس شهرستان فعال در زمینه اجرای طرح کوله کتاب در مناطق ییلاقی تالش و همچنین اجرای متن طنز توسط شهرام دفاعی از طنزپردازان برجسته گیلان، اجرای شاهنامه خوانی توسط اعضای کودک کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر و نمایشنامه خوانی از مهمترین برنامه های این مراسم بود.

معرفی 18برگزیده بیست و هفتمین دوره هفته کتاب در استان گیلان

همچنین در این مراسم ضمن تجلیل از خانواده معظم شهید پرافتخار مدافع حرم، سعید مسافر و خانواده معظم شهید ابوالحسن کریمی، خیرکتابخانه ساز کتابخانه عمومی شهید کریمی لاهیجان، 16برگزیده در بخش های خاطره نویسی، جایزه هدهد سفید، کتابخوان، کتابدار، مسئول کتابخانه برتر نهادی تقدیر و کتابخانه عمومی برتر استان گیلان در بیست و هفتمین دوره هفته کتاب معرفی شد.

برگزیدگان جشنواره  هدهد سفید

بر اساس اعلام دبیرخانه برگزاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در بخش تقدیر از برگزیدگان جشنواره کتاب هدهد سفید دلارام پرمونه، بعنوان داور در بخش کودک از شهرستان لاهیجان، نرگس صادقی بعنوان داور در بخش نوجوان از شهرستان بندر انزلی و سعیده شفیعی ثابت، بعنوان کارشناس برگزیده در اجرای جشنواره هدهد سفید در استان گیلان حائز کسب لوح یادبود این بخش شدند.

برگزیده سومین جشنواره خاطره نویسی

همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه برگزاری سومین دوره خاطره نویسی کتابداران، گیلان صفارنیا، کتابدار کتابخانه عمومی اهل البیت(ع) آستانه اشرفیه با کسب امتیاز حائز دریافت لوح تقدیر این بخش شد.

معرفی کتابخوانان برتر گیلان

در بخش انتخاب کتابخوانان برتر کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز آتنا بی حساب، عضو کتابخانه عمومی آیت الله شرفی ماسوله و زینب آفتابگرد عضو کتابخانه عمومی آیت الله حکیم احمد سرگوراب در رده سنی خردسال و کودک، مبینا شریفی، عضو کتابخانه عمومی آیت الله ربانی شهر املش و ستایش سلمانی، عضو کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) شهر رضوانشهر در بخش نوجوان و جلال واحد زاده، عضو کتابخانه عمومی شهید باهنر شهر لاهیجان و فیروز عبدالله زاده، عضو کتابخانه عمومی حاج سید علی اصغر شفیعی چابکسر در بخش بزرگسال لوح تقدیر این بخش را ازآن خود کردند.

معرفی کتابخانه های برتر استان گیلان

همچنین در ادامه این مراسم کتابخانه عمومی شهید هدایت درویشوند شهرستان رودبار و کتابخانه عمومی روستایی رسول اکرم (ص) پونل شهرستان رضوانشهر به ترتیب کتابخانه عمومی برتر شهری و روستایی گیلان انتخاب و از مسئولین این کتابخانه های تقدیر شد.

مسئولین برتر کتابخانه های عمومی گیلان

تقدیر از مریم فرزام جود، مسئول کتابخانه عمومی روستایی رسول اکرم (ص) پونل شهرستان رضوانشهر، محمد خوشخو شالدهی، مسئول کتابخانه عمومی شهید چمران شهر شفت و سیده مونا عظیمی، مسئول کتابخانه عمومی جوادالائمه طاهرگوراب صومعه سرا بعنوان مسئولین برتر کتابخانه های عمومی استان از دیگر بخش های این مراسم بود.

معرفی کتابدار برگزیده استان گیلان

همچنین در بخش این مراسم ریحانه قهری، کتابدار کتابخانه عمومی 17 شهریور شهر تالش با کسب بیشترین امتیاز از سوی دبیرخانه برگزاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور بعنوان کتابدار برتر کتابخانه های عمومی استان گیلان انتخاب و از وی تجلیل شد.