کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

مشخصات بلاگ
کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

این وبلاگ متعلق به کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)می باشد، که اخبار و موضوعات وابسته به آن، در این وبلاگ درج میگردد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ساختن هر چه بهتر این وبلاگ یاری نمایید.
آدرس: صومعه سرا، خ. جعفری، داخل پارک کودک.
تلفن:44322161-013

بایگانی

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

http://www.lisna.ir/images/cache/5ed789bbffca818ad7d5b238769af803_w300_h200_cp.jpg

دکتر مهردخت وزیرپور در برنامه «ملاقات» شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت کتابداری یک علم است و در بسیاری از دانشگاه های دنیا بسیار مهم شمرده می شود.

  دکتر مهردخت وزیرپور، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برنامه ملاقات به جاذبه های رشته کتابداری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما رشته کتابداری و اطلاع رسانی را آن طور که باید نمی شناسند و در طرف دیگر هیچ کدام از رسانه ها در جهت تسهیل این موضوع فعالیت خاصی ندارند، برای یک کتابدار همه چیز کتاب است از سازماندهی گرفته تا ارائه ی آن، در حالت کلی باید گفت که کتاب یکی از مهم ترین شاخص های توسعه فرهنگی ما است که در این مورد بسیار غفلت شده است.

وی در تعریف خود از کتابداری بیان کرد: کتابداری یک علم است و در بسیاری از دانشگاه های دنیا بسیار مهم شمرده می شود، به طوری که دانشجوی این رشته با اکثر علوم در خصوص کتاب آشنا شده و اطلاع رسانی جامع و دقیق از کتاب را به مردم می آموزد.

دکتر وزیرپور ضمن اشاره به یکی از جاذبه های رشته ی کتابداری گفت: روانشناسی اجتماعی و کارهایی از این دست یکی از جاذبه های این رشته به حساب می آید، چرا که با این کار می توان افراد بیشتری را به کتاب و کتاب خوانی تشویق کرد.

وی در مورد اوضاع و احوال کتابخوانی در کشور بیان داشت: همواره دغدغه ی افراد در این خصوص بسیار است، اما نکته اصلی این است که اوضاع و احوال کتاب خوانی در کشور به مسائل زیر بنایی مربوط می شود، یعنی این کار باید از کودکی انسان، در وجود او نهادینه شده و راه های  کتاب خوانی را از والدین خود بیاموزد؛ در حالی که امروزه نظام آموزشی ما به این گونه عمل نکرده و در جهت عکس گام برمی دارد.

دکتر وزیرپور در مورد دوران کودکی خود گفت: به واسطه ی تحصیلات پدرم، جو خانواده با کتاب و کتابخوانی آشنا بود و علاوه بر آن پدر همیشه در خانه کتاب در دست داشتند، از این رو با تاثیر از فضای خانواده، به کتابخوانی علاقه مند شدم و بعد از آن به یادگیری زبان های مختلف دنیا پرداختم؛ از طرف دیگر به دلیل علاقه شدید پدرم به ادبیات، از حدود ۸ سالگی با شعر آشنا بودم و مشاعره می کردم.

وی در ادامه افزود: مقطع ابتدایی و دبیرستان را در سه دیپلم علمی، ادبی و طبیعی در کرمانشاه سپری کردم و بعد از آن در دانشگاه تهران در رشته ی ادبیات انگیلسی مشغول به تحصیل شدم، سپس در کنار تدریس زبان انگلیسی تحصیلات خود را در رشته ی کتابداری ادامه دادم. بازی های دوران ما با بازی های امروزی بسیار فرق دارد، بازی های آن دوران به تناسب آداب و رسوم محل زندگی و بسیار ساده بود.

دکتر مهردخت وزیرپور از دوران مدرسه و خاطرات و معلمان خود گفت و اظهار داشت: معلمان زمان ما با عشق کار می کردند و زمانی که می دیدند دانش آموزی تشنه ی کسب علم است، بیشتر وقت گذاشته و راهنمایی می کردند، با توجه به این که امکانات خوبی هم در اختیار معلمان نبود اما علم را فقط به خاطر علم نشر می دادند.

 

وزیرپور درباره آغاز تدریس زبان انگیلسی و استاد تاثیرگذار در زندگی خود گفت: در زمان تحصیل در دانشگاه تهران در برخی از مدارس به عنوان سرپرست مشغول به کار و تدریس بودم. مرحوم دکتر لطفعلی صورتگر را بیشتر دوست داشتم و تاثیر زیادی از ایشان گرفتم و در کنار ایشان، چند تن از اساتید دانشگاه کمبریج هم از استادان تاثیرگذار من بودند.

مهردخت وزیرپور به علاقه به تحصیل در رشته کتابداری اشاره کرد و بیان کرد: علاقه ی شخصی خودم به کتاب و تشویق های پدرم بسیار در این انتخاب تاثیرگذار بود، به طوری که همواره با کتاب عاشقانه زندگی می کردم.

وی در ادامه به نقش همسرش در فعالیت ها و تحصیل اشاره کرد و بیان کرد: همسرم در این روند بسیار تاثیر خوبی داشت، چراکه ما همواره برای یکدیگر همکارهای خوبی بودیم، زمانی که در انگلیس مشغول تحصیل بودیم به خاطر علاقه شدیدی که همسرم به وطن داشت به ایران بازگشتیم.

دکتر وزیرپور درباره مرز بین مادر بودن و پیشرفت شخصی گفت: نقش و رسالت مادر در جامعه بسیار مهم و پر رنگ است، همیشه سعی داشتم که در کنار کار و تحصیل، زمان کافی در اختیار فرزند خودم باشم، به اختصار باید گفت که یک مادر اگر در زندگی خود برنامه ریزی داشته باشد حتما به تمام امور زندگی رسیدگی خواهد کرد.

گفتنی است برنامه "ملاقات"هر جمعه ساعت ۸ صبح از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شده و فایل صوتی این برنامه از وبگاه شبکه قابل دریافت است.

منبع: لیزنا

 

داستان بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

ماجرای بعثت حضرت پیامبر، با نقل های متفاوتی روایت شده است. چه سخنی رساتر و شیرین تر از بیان امام هادی علیه السلام که می فرماید: «هنگامی که محمد صلی الله علیه و آله ترک تجارت شام گفت و آنچه خدا از آن راه به وی بخشیده بودبه مستمندان بخشید، هر روز به کوه حراء می رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می نگریست، و شگفتی های رحمت و بدایع حکمت الهی را مورد مطالعه قرار می داد.

به اطراف آسمان ها نظر می دوخت، و کرانه های زمینو دریاها و دره ها و دشت ها و بیابان ها را از نظر می گذرانید، و از مشاهده آن همه آثار قدرت و رحمت الهی، درس عبرت می آموخت.

ازآنچه می دید، به یاد عظمت خدای آفریننده می افتاد. آن گاه با روشن بینی خاصی به عبادت خداوند اشتغال می وزید. چون به سن چهل سالگی رسید خداوند نظر به قلبوی نمود، دل او را بهترین و روشنترین و نرمترین دلها یافت.

در آن لحظه خداوند فرمان داد درهای آسمان ها گشوده گردد. محمد صلی الله علیه و آله از آنجا به آسمان ها می نگریست، سپس خدا به فرشتگان امر کرد فرود آیند، و آنها نیز فرود آمدند، و محمد صلی الله علیه و آله آنها را می دید. خداوند رحمت و توجه مخصوص خود را از اعماق آسمان ها به سر محمد صلی الله علیه و آله و چهره او معطوف داشت.

در آن لحظه محمد صلی الله علیه و آله به جبرئیل که در هاله ای از نور قرار داشت نظر دوخت. جبرئیل به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و سخت تکان داد و گفت: ای محمد! بخوان. گفت چه بخوانم؟

جبرئیل گفت: «نام خدایت را بخوان که جهان و جهانیان را آفرید. خدائی که انسان را از ماده پست (نطفه) آفرید. بخوان که خدایت بزرگ است. خدائی که با قلم دانش آموخت و به انسان چیزهائی یاد داد که نمی دانست»

تاریخ و زمان بعثت

درباره تاریخ بعثت رسول خدا (ص) در روایات و احادیث شیعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور میان علماء ودانشمندان شیعه آن است که بعثت آنحضرت در بیست وهفتم رجب سال چهلم عام الفیل بوده، چنانچه مشهور میان علماء و محدثین اهل سنت آن است که این ماجرا در ماه مبارک رمضان آن سال انجام شده که در شب و روز آن نیزاختلاف دارند، که برخی هفده رمضان و برخی هیجدهم و جمعی نیز تاریخ آنرا بیست و چهارم آن ماه دانسته اند.

 

فلسفه و اهداف بعثت

جهان در آستانه بعثت حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله در انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق ضعیفان و محرومان، فساد و بی بند و باری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره، دوری از اخلاق و انسانیت، تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفته بود.

در این میان منطقة جزیرة العرب و به ویژه شهر مکه از منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، پایین ترین و بدترین وضع را تحمل می کرد. خضوع اعراب جاهل در مقابل چوبهای خشکی که به صورت بت درست شده بود و اهالی مکه در مقابل آن اجسام بی جان قربانیها کرده و استمداد می طلبیدند، هر انسان فهمیده و عاقلی را به تعجب و تأسف وا می داشت. زنان نه تنها از حقوق اساسی خود محروم بودند، بلکه همانند کالای بی جان خرید و فروش می شدند و... .

بعثت در کلام معصومین علیهم السلام

در بحار الانوار از زبان حضرت علی علیه السلام می خوانیم «وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه وَخَدِیجَةَ وَاَنَا ثَالِثُهُمَا اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ وَلَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطَانِ حِیْنَ نَزلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ صلی الله علیه و آله فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الرَّنَّةُ فَقَالَ هَذَا الشَّیْطَانُ قَدْ اَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ اِنَّکَ تَسْمَعُ مَا اَسْمَعُ وَتَرَی مَا اَرَی اِلاَّ اَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ وَلَکِنَّکَ لَوَزِیرٌ وَاِنَّکَ لَعَلَی خَیْرٍ؛ [در آن روزها] در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول خدا (ص) و خدیجه. و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم. هنگامی که وحی بر پیامبر فرود آمد، ناله شیطان را شنیدم. گفتم: ای رسول خدا! این ناله کیست؟ گفت: شیطان است که از پرستش خویش مأیوس شد و فرمود: علی! تو آنچه را من می شنوم، می شنوی و آنچه را که من می بینم، می بینی؛ جز اینکه تو پیامبر نیستی؛ بلکه وزیر من هستی و به راه خیر می روی.» (بحار الانوار، محمّد باقر مجلسی، بیروت، مؤسسة الوفا، ج 18، ص 223، ینابیع المودّة، قندوزی، دار الاسوة، ج 1، ص 208)

بعثت در کلام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری

غایت بعثت همان است که خدای تبارک و تعالی در سوره جمعه فرموده است: «هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلالٍ مبین» غایت بعثت اینهایی است که در این آیه شریفه ذکر می فرماید. می فرماید که: «خدای تبارک و تعالی آن خدایی است که مبعوث کرده است در بین شما از خود شما یک رسولی، یک فرستاده ای و این فرستاده این چند امر را از طرف خدا باید انجام بدهد «یتلوا علیهم آیاته» آیات خدا را بر مردم قرائت کند. قرآن آیات الهی است و انگیزه بعثت، آوردن این کتاب بزرگ است و تلاوت کردن این کتاب بزرگ و آیه عظیم الهی است.گرچه همه عالم آیات حق تعالی هستند لکن قرآن کریم فشرده از تمام خلقت و تمام چیزهایی که در بعثت باید انجام بگیرد، قرآن کریم یک سفره ای است که خدای تبارک و تعالی به وسیله پیغمبر اکرم در بین بشر گسترده است که تمام بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خودش استفاده کند.

بعثت پیامبر اعظم در شعر و ادب

اشرف مخلوق ربّ العالمین

آن چهل ساله نگار نازنین

در میان اوّلین و آخرین

یافت او را حقتعالی اینچنین

قلب او را بهترین قلبها

عاشق و خاشعترین قلبها

دل مطیع و اوسع اندر ظرفیت

منشرح آن سینه با عافیت

روز مبعث طالع از ربّ الفلق

دیده اش را نور دیگر داد حقّ

 

 منبع: شیعه نت