کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

مشخصات بلاگ
کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

این وبلاگ متعلق به کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)می باشد، که اخبار و موضوعات وابسته به آن، در این وبلاگ درج میگردد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ساختن هر چه بهتر این وبلاگ یاری نمایید.
آدرس: صومعه سرا، خ. جعفری، داخل پارک کودک.
تلفن:44322161-013

بایگانی

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از کتابداران برگزیده کشور با اشاره به قرار گرفتن روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار امسال در آستانه اربعین حسینی گفت: «در آستانه اربعین همه ما عاشقان کوی اباعبدالله هستیم و امیدواریم به حق خون شهدای کربلا رهروان حقیقی آن حضرت باشیم. هم در دنیا و هم در اخری مشمول شفاعت آن حضرت شویم. ایام عزیزی است و همه دل‌ها به سوی کربلا است و خوشا به حال آنهایی که زائران کوی حضرت هستند.»

صالحی امیری با تأکید بر اینکه امروز به عنوان یک کتابدار در جمع کتابداران سراسر کشور حاضر شده است افزود:‌ «امروز به اینجا آمده‌ام تا از نزدیک افتخار حضور چند ساله خودم را در این جامعه بزرگ اعلام کنم. من بزرگترین افتخار خودم را کتابداری می دانم. مطمئن هستم شما با من همنوا هستید که اگر چه ما در نگاه جامعه دیده نمی شویم اما در درون رضایت قلبی داریم که کتاب همیشه همراه ماست و ما منشأ ارتباط مردم با منابع بزرگ دینی، علمی و اخلاقی هستیم.»

وی تنها راه رسیدن به توسعه کشور را توسعه فرهنگ دانست و افزود: «جاده توسعه فرهنکی هم از کتاب آغاز می‌شود. بستر و جاده حرکت به سمت توسعه فرهنگی کتاب، کتابخوانی و کتابخانه است. توسعه فرهنگی زیرساخت توسعه ملی است.»

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: «همه بزرگان و اصحاب فرهنگ که در این جمع حاضر شدند به احترام کتابداران آمده‌اند و این بدان معنی است که بزرگان فرهنگ قدر کتابداران را می‌دانند. حضور من در مراسم بزرگداشت امسال به عنوان رییس هیئت امنا و سال‌های قبل به عنوای عضو هیئت امنا یک پیام دارد و آن اینکه خود را عضو کوچکی از خانواده بزرگ کتابداران سراسر کشور می‌دانم.»

صالحی امیری با اشاره به اینکه باید دنبال راهکارهای جدیدی برای توسعه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه باشیم، گفت: «برای این کار اولین اصل این است که باور کنیم کتابخانه محیطی بسته برای تحویل کتاب به متقاضیان نیست، بلکه کتابخانه باید یک مرکز فرهنگی باشد. آقای مختار پور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال گذشته عملکرد بسیار موفقی در نهاد کتابخانه‌های عمومی داشتند و به جرأت می گویم که ایشان از موفق‌ترین مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از انقلاب هستند. تقاضای من از ایشان و شما کتابداران خوب و دلسوز این است که حرکتی را آغاز کنید که کتابخانه در هر جایی که وجود دارد به کانون فرهنگی تبدیل شود طوری که هر کس نیاز به مصرف کالای فرهنگی دارد به کتابخانه مراجعه کند. کتابخانه در کنار مسجد و مدرسه مفهوم پیدا می کند و اینها باید در کنار هم تعریف شوند.»

وی توسعه کتابخانه‌های تخصصی را بسیار مهم دانست و افزود: «توسعه کتابخانه‌های تخصصی می‌تواند بخشی از نیازهای مخاطبان را برآورده کند. امروز، عصر تخصص‌هاست. درست است که نام این نهاد، کتابخانه عمومی است اما در دل خود می‌تواند مجموعه‌ای از کتابخانه‌های تخصصی را هم داشته باشد. کتابخانه‌ها نباید محل انباشت کتاب باشد. کتابخانه باید مرکز مصرف فرهنگی باشد و این جز با اجتماعی شدن کتابخانه‌ها، این مهم میسر نیست. دبیرکل نهاد گزارشی از منابع کتابخانه‌های در سال‌های گذشته دادند که بسیار نگران کننده بود. این آمار به ما نشان می‌داد درصد زیادی از کتاب‌ها در قفسه‌های کتابخانه بدون اینکه خوانده شوند خاک می خورد. این بدین معنی است که کتابخانه را اجتماعی نکردیم. باید نیاز سنجی فرهنگی منطبق با فرهنگ بومی و ملی شکل بگیرد و تأمین منابع بر اساس نیازها انجام شود.»

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از نیازهای مهم امروز را کتابداری الکترونیک معرفی کرد و گفت: «ما باید به سرعت به سمتی برویم که روش‌های تأمین منابع را تغییر بدهیم. در اجلاس ایفلا ۲۰۱۶ که من در آن شرکت کردم، مصوب شد که کتابخانه‌های موبایلی در ۲۰۲۰. یعنی سه سال آینده باید همه کتابخانه های جهان در یک سیستم مجازی به مشتریان خودشان خدمات بدهند. ما فاصله زیادی با این هدف داریم اما کتابخانه‌ها باید به این سمت بروند. هر کسی از هر نقطه کشور و هر زمان و مکانی که اراده کند وارد کتابخانه شود و از روی دستگاه خود کتاب‌های مورد نیازش را مطالعه کند. مطمئنم این مسئله از ظرفیت شما کتابداران و مدیریت این نهاد بر می‌آید.»

صالحی امیری، خلاقیت و نوآوری را در عملکرد کتابخانه‌های عمومی بسیار مهم دانست و افزود: «حرکت‌های خوبی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده که قابل تقدیر است، اما باید حرکت عظیمی در مجموعه نهاد شکل بگیرد که بتواند خلاقیت‌های بیشتری در توزیع، مصرف و دسترسی به منابع و تعامل با خوانندگان داشته باشد. امروز اینگونه مطرح است که کتابدار و کتابخانه باید به سمت مصرف کننده بروند این ممکن نیست مگر این که از فضای سنتی حرکت کنیم. تقاضای من از شما کتابداران بزرگوار این است که از شبکه های مجازی غافل نشوید. شبکه‌های اجتماعی فضای مناسبی برای شما فراهم می‌کنند که هم پیام‌های مناسبی را منتشر کنید و هم با مشتریان و اعضای کتابخانه ارتباط بگیرید.» 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به این نکته تأکید کرد که باید کرامت و منزلت کتابداران پاس داشته شود و گفت: «باید این قشر مظلوم و محروم و قانع را حمایت کنیم. ما باید منزلت کتابداران را در عرصه فرهنگی پاس بداریم. کتابداری باید به عنوان یک شغل با فضیلت دیده شود و مسئولان این شغل شریف را به رسمیت بشناسند. معیشت و امنیت شغلی درخواست اصلی کتابداران است که در مجموعه هیئت امنا برای ثبات و امنیت شغلی و برای توجه ویژه به آنها قدم‌هایی برداشته شده است. ما معتقدیم نقطه اتصال در حوزه فرهنگی با متن جامعه کتابخانه‌ها و کتابداران هستند. این جایگاه را ارج می نهیم و این قول را می‌دهم در جهت تعالی نهاد و توجه  به کرامت و منزلت شما انسان‌های بزرگوار قدم‌های موثرتری برداریم.» 

در صبجگاه ۱۸ آبان وقتی فرزندان ایران زمین به پیشواز هفته گرامیداشت «یار مهربان» آماده می‌شدند، خانه مهر و دوستی خود را سرد و بی‌روح یافتند. چرا که باد غمناک تقدیر الهی شروع به وزیدن کرده و روح ملکوتی مادر این سرزمین را به سوی وصال حق فرا خوانده بود و شمع وجود مادر مهربان کودکان ایران زمین خاموش شده بود. قانون طبیعت این است که وقتی شمعی خاموش شد، فقط شعله آن خاموش می‌گردد اما شمع همچنان پابرجاست و عصاره وجودی شمع که در اثر سوختن آن ذوب شده بود دور شمع جمع می‌گردد. اگر بار دیگر آتشی بر آن دمیده شود روشن شده و در ظلمات شب سینه تباهی و تاریکی را نشانه می‌گیرد.

کودکان ایران زمین گرچه خود را غمزده و داغدار می‌دانند و در این راه اشک افسوس و اندوه می‌ریزند، اما در دل آنان غوغایی طوفانی پابرجاست. آنان در لحظه لحظه زندگی شما  تلاش‌ برای روشن نگه‌داشتن شمع «عشق»،  «دوستی» و «مهر بر کودکان» را دیده بودند. مادری که گویی رسالت آن خدمت بر کودکان و فرزندان این سرزمین تعریف شده بود. چون از تحصیل فارغ شد تاسیس مدرسه کودکان را آغاز کرد. او از معلم و یار خود درس عشق و محبت را فراگرفته بود و خود را باغچه‌بان «مدرسه فرهاد» نام نهاد. مدرسه‌ای که در مثلث وجود آن سه ضلع «آموزش و تحصیل»،‌ «بازی و تفریح» و «خواندن  و مطالعه» در کنار هم خودنمایی می‌کرد.

مدرسه فرهاد یک مدرسه نبود، بلکه یک مکتب بود. مکتبی که به دانش‌آموزان پیک نوروزی داده نمی‌شد بلکه از  دانش‌آموزان خواسته می‌شد تا پیک نوروزی تولید کنند. و چه زیبا انواع میوه‌ها، حیوانات و پرندگان در بین دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تقسیم می‌شد تا هر یک بتوانند یک میوه، یک پرنده و یا یک حیوانی را به همسن و سالان خود معرفی کنند. اساس مدرسه فرهاد یا بهتر است بگویم «مکتب فرهاد» بر تولید استوار شده بود. اینک دختران و پسران مدرسه فرهاد قد کشده‌اند و هریک تخصصی را در دانشگاه فراگرفته‌اند و رسالت امروزی آنان نه تولید پیک دانش‌آموزی، بلکه تولید «فرهنگنامه کودکان و نوجوان» بود. در جایی که سایر مراکز تولید دایره‌المعارف به اتکای منابع مالی دولتی و غیر دولتی باز هم از کمبود محقق می‌نالیدند، این مادر با همان فرزندان جوان و به ظاهر کم‌تجربه و یا بی‌تجربه در امر دایره‌المعارف‌نویسی خود، بزرگترین دایره‌المعارف کشور را برای کودکان و نوجوانان تولید میکرد.

نیروی اتکای این مکتب، بودجه‌های مالی و حمایت‌های مراکز دولتی و غیر دولتی نبود بلکه خمیر مایه و هسته اصلی این مکتب را «عشق»، « فنا شدن» و اما «خاموش نشدن» تشکیل می‌دهد. این چنین بود که هر سال یک جلد این اثر عظیم امید خوانندگان بود. «عشق» ، «فنا و شدن» و «خاموش نماندن» درسی بود که تک تک فرزندان شورا و فرزندان ایران زمین از مام خود به ارث برده‌اند. آری مادر! ما درس «تلاش»، «تلاش» و «پشتکار» را در زنگ زنگ درس زندگی از تو آموختیم و اینک خاموشی شمع وجود تو را باور نداریم. چرا که شمع همچنان پابرجاست. گداخته‌های عشق در دور شمع همچنان پابرجاست. مادرم شمع وجود تو فقط در جسم فیزیکی تو خلاصه نشده بود که با رفتنت خاموش شود. شمع وجود تو «مدرسه فرهاد» با  تک تک دانش‌آموزانش، «شورای کتاب کودک» با تک تک اعضایش و  «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» با  تک تک خوانندگان آن هست که همچنان روشنی بخش آینده‌مان و تیر قلب تاریکی و جهالت دورانمان هست. مادرم می‌دانم این چند روز چشمانت را بستی و ما را نمی‌بینی. اما روح بلندت همیشه با ماست.

مادرم آسوده بخوابید که کانون گرم خانواده ادبیات کودکانمان هنوز گرم است. هنوز باغچه‌‌بان‌هایی چون نوش‌آفرین انصاری، ثریا قزل‌ایاغ و.... قصه‌های تلاش،  عشق و ایثار را برایمان می‌خوانند تا بیدار شویم. مادرم ما فرزندان ایران زمین امروز در درس ادبیاتمان، درسِ ناتمامِ شما را خوب یاد گرفتیم و همصدا با مولوی شیرین سخن میخوانیم که

«در این خاک  در این خاک در این مزرعه پاک

بجز مهر به جز عشق دگر تخم نکاریم.

مپرسید مپرسید ز احوال حقیقت

که ما باده پرستیم نه پیمانه شماریم

شما مست نگشتید وزآن باده نخوردید

چه دانید چه دانید که ما در چه شکاریم

ضایعه فقدان این مادر بزرگ را به تک تک فرزندان ایران زمین، خانواده بزرگ ادبیات کودکان و نوجوانان و تک تک اعضاء شورای کتاب کودک تسلیت عرض می‌کنم.

 پ.ن: این متن پیام تسلیت جناب آقای دکتر مهدی محمدی، ریاست محترم انجمن کتابداری شاخه قم می باشد که در لیزنا منتشر شد.

سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره، ضمن خوش آمد گویی به تمامی حضار، در مورد برگزاری اولین مرحله مسابقه «خواندن،‌ دانستن، توانستن» صحبت کرد و گفت این مسایقه ویژه دانشجویان کارشناسی بوده و مرحله دوم آن  در روز دوم کنگره برگزار خواهد شد. سپس از دکتر فریبرز خسروی دبیر علمی کنگره برای سخنرانی دعوت شد.

در ادامه  دکتر فریبرز خسروی رییس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران و دبیر علمی کنگره صحبت کرد و گفت: در جریان شکل گیری این کنگره شاهد زحمات بسیار زیاد دوستان در انجمن و در حواشی انجمن بودم. داوران و عزیرانی که وقت زیادی را صرف این کنگره کردند و بزرگورانی که در برگزاری این کنگره  حمایت کردند، امیدوارم تداوم این نشست‌ها باعث ارتقای سطح دانش و عملکرد این حرفه در حوزه اطلاعات و کتابداری باشد.

دکتر خسروی از دلیل برگزاری کنگره گفت و بیان کرد: علت اصلی تشکیل این کنگره  تقریب دو حوزه دانشگاهی و حوزه عملی است، افرادی که حرفه مند هستند و در مسیر سرویس دهی قرارد دارند. سال گذشته که کنگره برگزار شد سوال شد که چقدر موفق شدیم و طبق نظرسنجی ها مشخص شد کنگره در حوزه هایی به اهدافش دست یافته است. امیدوارم  امسال با  گفتگوهای پویا و خلاقی که  در این نشست ها پدید می آید، بشود جمع بندی مناسبی را برای عملکرد سالیانه کتابخانه ها فراهم آورد و بینش مثبت تری را نسبت به این حوزه فراهم آورد.

وی افزود: تعداد نشست‌ها را امسال افزایش دادیم و اینها بر اساس تقاضا بوده است. کمیته پژوهش انجمن پیشنهاداتی را ارائه کردند و در هیات مدیره مصوب شد و در سال جاری تعداد نشستها افزوده شد.

خسروی گفت: امسال جوایزی تعریف شد، سه جایزه  با عنوان بزرگترین اساتید حوزه علوم اطلاعات؛ جایزه پوراندخت سلطانی (در حوزه کاربردی)، عباس حری (در حوزه نظری) و نورالله مرادی (در حوزه آرشیو).

 

ویژگی مهم کنگره برقراری ارتباط بین عمل و نظر است

وی ادامه داد: مقالات برای کنگره وضع مطلوبی نداشت. وضع مطلوب مقالات برای کنگره، یعنی اول عملیاتی کردن آنچه را که در حوزه نظری در حال شکل گیری است و دیگر مستند کردن تجربیات مثبتی که دوستان حرفه مند در درون کتابخانه ها دارند.

خسروی ادامه داد: در هفته نامه علمی نیچر اعلام کرده بود که  ۵۸ مقاله به دلیل سرقت علمی از سایت برداشته شده  است. شاید این حاصل نوع نگاهی است که در آموزش عالی به کمیت می رود و از کیفیت فاصله گرفتیم. شاید مشکل اصلی این باشد که بین عمل و نظر نتوانستیم ارتباط خوبی را برقرار کنیم  و تاکید کرد ویژگی مهم کنگره برقراری ارتباط بین عمل و نظر است.

وی در پایان گفت: امیدوارم نشست ها و مجموعه برنامه هایی که در این دو روز برگزار می شود بتواند پاسخگوی این نیاز باتشد.

 

در ادامه عمرانی، توضیحاتی درباره روند برگزاری همایش داد و گفت  سال گذشته به گروههای کتابداری اعتمادی را برگرداندیم و کمک بسیار خوبی از آنها دریافت کردیم به طوری که گروههایی که در شهرهای دیگر بودند تمایل به همکاری در کارهای اجرایی داشتند و افزود از همه این گروهها تشکر میکنم.

عمرانی همچنین از نهادها و سازمانهایی که با حمایت های خود در برگزاری دومین کنگره متخصصان با انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران همکاری داشتند تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود شرکت های خارجی مثل الزویر، ناشر بین المللی، برای شروع آمده و در حال سنجش کنگره است که بتوانیم در سال آینده همایش را با بعد منطقه ای جلو ببریم و وایلی نیز قرار است از سال آینده کمک کند. ناشران بین المللی انتظار SLA را از ما دارند. SLA انجمن کتابخانه‌های تخصصی جهانی است.

وی در ادامه در مورد خدمات و فعالیت های پوراندخت سلطانی، بانوی کتابداری ایران صحبت کرد و گفت مراسم کوتاهی در اختتامیه به سالگرد ایشان اختصصاص داده خواهد شد.

سپس عمرانی از علیرضا مختارپور، دبیرکل کتابخانه ای عمومی کشور، برای سخنرانی دعوت به عمل آورد و گفت به شخصه از آقای مختارپور قدردانی میکنم. در مدتی که ایشان در نهاد بودند دیدم که آستین بالا زدند و دویدند. من از زبان کتابدارانی که روزگاری شاگرد من بودند و الان در کتابخانه ها هستند این قدردانی را تقدیم آقای مختارپور می کنم.

 

سپس علیرضا مختارپور سخنانی را در دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ارائه کرد.

در ادامه عبدالرضا کردی، مشاور محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری سخنرانی کرد.

 

بعد از آن دکتر رحمت الله فتاحی، بیرگر یورلند (Birger Hjørland) استاد ممتاز و نظریه پرداز معروف و عضو هیات علمی دانشکده کتابداری دانشگاه سلطنتی دانمارک را معرفی کرد و گفت: ایشان پر استنادترین فردی است که در رشته ما کار می کند و یک نظریه پرداز بی نظیر هست و حوزه علاقه وی سازماندهی دانش است. فتاحی در ادمه پیام یورلند را که برای کنگره ارسال کرده بود قرائت کرد.

در ادامه بخشی از سخنرانی پروفسور استوان هارناد (Stevan Harnad) درباره Open access (OA) که برای دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ارسال کرده بود به زیان اصلی پخش شد.

بعد از این مراسم، نشست افتتاحیه با عنوان «دسترسی آزاد به اطلاعات از شعار تا واقعیت» برگزار شد و کنگره در بعد از ظهر با ۶ نشست تخصصی دیگر در تالارهای سه گانه کتابخانه ملی ادامه یافت.

این همایش در روزهای شنبه، 15 و یکشنبه 16 آبان برگزار شد.

منبع خبر: لیزنا

مراجعین گرامی  :     به مناسبت  روز کتاب ، کتابخوانی و کتابدار  ثبت نام عضویت رایگان   از 


مراجعین حضوری به کتابخانه در روز 24 آبان ماه سال جاری  صورت  می گیرد. 


مدارک مورد نیاز جهت عضویت رایگان         

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

1-    تکمیل فرم تقاضای عضویت


2-   ارائه یک قطعه عکس  4*3


3-  ارائه کارت شناسایی معتبر 


4-  پرداخت هزینه  (500 تومان) بابت حق صدور کارت عضویت   .