کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

مشخصات بلاگ
کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

این وبلاگ متعلق به کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)می باشد، که اخبار و موضوعات وابسته به آن، در این وبلاگ درج میگردد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ساختن هر چه بهتر این وبلاگ یاری نمایید.
آدرس: صومعه سرا، خ. جعفری، داخل پارک کودک.
تلفن:44322161-013

بایگانی

۲۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نقل از مهر، علی جانفزا، نویسنده کتاب «مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا علیه‌السلام» که به عنوان یکی از منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش جوان و بزرگسال معرفی شده، درباره این کتاب توضیح داد: به طور کلی در این کتاب سعی شده پیش‌نیازهای ارتباط، عوامل برقراری ارتباط و موانع برقراری ارتباط موثر ناظر به احادیث امام رضا(ع) دسته بندی شود و با یک قلم روان در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی افزود: این کتاب حاصل یک کار پژوهشی بوده که پیش از تبدیل شدن به کتاب در قالب مقاله‌های علمی - پژوهشی و علمی- ترویجی منتشر شده بود و مباحث علمی دقیقی را در حوزه احادیث و علوم ارتباطات اجتماعی ارائه می‌داد که در این کتاب سعی شده با استفاده از زبانی ساده و روشن، برای همه مردم قابل استفاده باشد.

جانفزا درباره ساختار کتاب و برخی از مهم‌ترین مطالب ارائه شده در آن توضیح داد: «مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا علیه‌السلام» به موضوعاتی نظیر هنر یک پیام‌رسان ماهر، یادگیری مقدمات، روش‌ها، عوامل برقراری ارتباط اثربخش و شناسایی موانع و بازدارنده‌ها و استفاده بهینه از آن در زمان مناسب می پردازد. همچنین از دیگر موضوعات در این کتاب ارتباط بین اشخاص از جنبه‌های مذهبی اسلام، علی ‌بن‌موسی‌ الرضا(ع)، امام هشتم، اخلاق، جنبه‌های مذهبی اخلاق اجتماعی در اسلام است.

وی درباره گستره تحقیقات و پژوهش درباره نگارش این اثر عنوان کرد: معمولا در پژوهش‌هایی که با محوریت احادیث رضوی انجام می‌شود، بخشی از احادیث مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما من سعی کردم در این اثر تمام ۲۲۰۰ حدیثی که به امام رضا(ع) نسبت می‌دهند، همه را مطالعه کنم و تمام نکات ارتباطی آن را استخراج و ارائه کنم.

این نویسنده درباره تأثیر مطالعه این کتاب بر مخاطبان می‌گوید: پیش از هرچیز باید از تأثیری که انجام این تحقیق بر اخلاق و رفتار خودم داشته سخن بگویم. این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شد که طی مراحل پژوهش، تأثیرات حاصل از ارتباط با معارف رضوی، من را به شدت تحت تأثیر قرار داده بود.   از طرفی ما کتاب‌های غربی در حوزه ارتباطات بسیار داریم، اما به تولید کتاب در حوزه ارتباطات با نگاه اسلامی  و به خصوص از منظر امام رضا(ع) پرداخته نشده بود.

 علی جانفزا در ادامه با ابراز خرسندی از انتخاب کتاب «مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا علیه‌السلام» به عنوان یکی از منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، درباره برگزاری شایسته این جشنواره گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی اصلی بحث کتابخوانی در کشور است؛ این نهاد یک خانواده برزگ است که در نقاط مختلف کشور حضور دارد و مخاطبان بسیاری از همه اقشار و سنین دارد. از این جهت معتقدم که واگذاری جشنواره کتابخوانی رضوی به نهاد، سپردن کار به دست کاردان بوده است که روند افزایش مشارکت کنندگان در این جشنواره طی سال‌های اخیر مبین این موضوع است.

وی ضمن اشاره به ایجاد زمینه آگاهی از معارف رضوی در این جشنواره گفت: آمارهای قابل پایش از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی نشانی می‌دهد که طی برگزاری این جشنواره، میزان مراجعه مردم به کتاب و همچنین کتابخانه با افزایش همراه بوده است. این موضوع بسیار ارزشمند است که البته با مشارکت سایر دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند پربارتر نیز باشد. اما از طرفی دیگر این جشنواره نقش مهمی در تشویق اهالی قلم برای نگارش آثار کیفی بیشتر در این زمینه نیز دارد؛ اتفاقی که می‌تواند انتشار کتاب با محوریت ائمه اطهار را با افزایشی چشمگیر روبه‌رو کند.

 

 



زهرا عبدی، نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، اظهار داشت: مطالعه کتاب های مذهبی از علایق فردی من است که آن را با تمام وجود درک کرده‌ام. من بر این باورم که دین مبین اسلام همه زیبایی های دنیوی و اخروی را دارد ولی روایت گری این زیبایی باید به شیوه ای مطلوب باشد و این تصویری سازی، از وظایف هنرمندان و نویسندگان است تا با تلفیق ادبیات داستانی و دین، نسل امروز را به سمت توحید و شناخت هرچه بیشتر نسبت به معصومین علیهم السلام سوق دهند.

 

عبدی اظهار داشت: با مطالعه مقاله های متعدد و صحبت با اساتید مختلف حوزه و دانشگاه در قم و تهران به این نتیجه رسیدم که ادبیات داستانی با محوریت دین می تواند پاسخگوی نیاز مخاطب باشد و با توکل بر خدا در این حوزه گام برداشتم و دریافت بازخورد خوب از کودکان و نوجوانان و خانواده ها مشوقی برای خلق آثار بعدی من شد.

 

وی درباره این کتاب توضیح داد: کتاب «امام رضا علیه السلام» شامل دوازده داستان بسیار کوتاه است؛ داستان‌هایی از زمان تولد امام، دوران کودکی و بعد حکومت تا زمان شهادت ایشان. این کتاب در واقع کوتاه‌نوشت‌هایی شبیه به یک زندگینامه مختصر، بخش‌های گوناگونی از زندگی و شخصیت معنوی امام رضا(ع) را به مخاطب ارائه می‌کند.

 

عبدی درباره تأثیر مطالعه این کتاب بر کودکان نیز گفت: در نگارش این کتاب سعی کردم تا کودکان پس از مطالعه کتاب به امام رضا(ع) علاقه‌مند شوند و تشویق شوند تا با مراجعه به کتاب‌های دیگر با این موضوع، جزئیات بیشتری را از زندگی این امام عزیز جستجو کنند.

 

نویسنده کتاب «امام رضا علیه السلام» ضمن ابراز خرسندی از انتخاب این کتاب به عنوان یکی از منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: نوشتن درباره امام رضا(ع) با موضوعات دیگر کاملا متفاوت است و این لطف و عنایت امام معصوم علیهم السلام بوده که این کتاب برای جشنواره کتابخوانی رضوی انتخاب شده است. نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز به خوبی جامعه هدف و نیاز آینده سازان کشور را مورد بررسی قرار داده و برای تمامی گروه های سنی و اقشار مختلف با سلایق متفاوت، برنامه ریزی دقیقی داشته و با معرفی ۱۲ عنوان کتاب، هم سیره رضوی و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام را تبلیغ می کند و هم به معرفی نویسندگان و ترویج کتابخوانی می پردازد.

 

وی گفت: از آنجا که ایرانی ها از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، جشنواره ها می توانند عامل تاثیرگذاری برای ارتقای هوش افراد باشند؛ چراکه خواندن باعث فعال سازی سلوهای مغز، افزایش علم و دانش و وسعت گنجینه لغات می شود و جشنواره رضوی، فرصت خوبی است تا افراد بیگانه با کتاب هم با این یارمهربان انس بگیرند و در زمینه های مذهبی نیز اطلاعات و آگاهی های لازم را کسب کنند.

 

عبدی با اشاره به تنوع شیوه های شرکت در مسابقه همچون پویش مجازی، نقاشی، نوشتن خلاصه کتاب و بخش های الکترونیکی و مکتوب، گفت: مخاطب امروز جدیدترین رخدادها را از طریق شبکه ها و صفحات مجازی دنبال می کند، از این رو نقش این نوع رسانه ها برای دعوت از مردم و تشویق آنان برای شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی بسیار موثر و چشمگیر است. این نشان از آگاهی نهاد کتابخانه ها نسبت به مخاطب و تکنولوژی روز است که باعث شکوفایی و رونق و پیشرفت سایر شاخه های ادبی- هنری و پویایی جشنواره می شود.



معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری میان ارتش و نهاد، عنوان کرد: ارتش با هدف گسترش فرهنگ مطالعه و ترویج معارف رضوی، مشارکت گسترده‌ای در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به دنبال مشارکت گسترده عمومی و همچنین مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در برگزاری موفق دوره‌های پیشین جشنواره کتابخوانی رضوی، ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی از طریق ترویج سیره رضوی در خانواده ارتش، خواستار مشارکت در برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی کتابخوانی رضوی شد.

امیر سرتیپ دوم شاهین تقی خانی با اشاره به ضرورت گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه گفت: مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) فرمودند «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه ی خودمان می‌افتم، قلباً غمگین و متاسف می‌شوم... باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد.» بر این اساس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق منویات ایشان در خصوص اهمیت کتابخوانی و ایجاد بسترهای لازم برای مطالعه بیشتر کارکنان (پایور و وظیفه) و خانواده‌های آنان طرح «مصباح» را با عنوان «طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در ارتش» را تهیه و تنظیم کرده است.

وی با تقدیر از مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: یکی از بندهای این طرح فرهنگی عقد تفاهمنامه با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور استفاده از ظرفیت‌های این نهاد برای رشد فرهنگ کتابخوانی در خانواده ارتش است؛ خوشبختانه با اهتمام مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ترویج این امر مقدس، تفاهمنامه مورد نظر منعقد شد تا از این پس کتابخانه‌های ارتش نیز از ظرفیت‌های توسعه و ترویج کتابخوانی این نهاد بهره‌مند شوند.

معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در ادامه از جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان جشنواره‌ای با برکت یاد کرد و گفت: این جشنواره با ارائه آثار مکتوب با موضوع زندگی و سیره امام رضا(ع) از یک سو به توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه و از سوی دیگر به ترویج معارف رضوی منجر می‌شود که تجربیات و دستاوردهای خوبی در دوره‌های پیشین برگزاری به دست آورده است.

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشارکت گسترده ارتش در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: مجموعه ارتش با تبلیغات مناسب از طریق فضای مجازی، تبلیغات میدانی و با داشتن ۳۵۰ کتابخانه مستقر در مراکز اداری، آموزشی، مسکونی، با شرکت حداکثری کارکنان خود اعم از پایور و وظیفه و خانواده‌های محترم کارکنان، حضور پر رنگی در برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی خواهد داشت.

لازم به ذکر است نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۲۴۵۰ جلد کتاب از منابع این جشنواره (شامل ۳۵۰ سری از منابع)، ۱۰ هزار و پانصد برگه نقاشی، ۱۴ هزار برگ پاسخ‌نامه و قریب به ۳۵۰۰ فرم مشارکت به‌صورت خانوادگی در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار داد. همچنین مجموعه اقلام فرهنگی شامل پوستر، بنر و تیزر هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز به‌منظور اطلاع‌رسانی در اختیار ارتش قرار گرفته است.

 



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، رحیم مخدومی نویسنده و ناشر با اشاره به جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: باید برای این جشنواره تبلیغات گسترده صورت بگیرد تا هم برای قشر بی‌تفاوت به امر مطالعه ایجاد انگیزه شود و هم قشری که اهل مطالعه هستند اما موضوع خاص جشنواره خیلی مورد توجه شان نبوده است، ‌ لذا کار تبلیغات به نوعی هدایتگری به سمت مطالعه و سیره رضوی است که انتظار می‌رود نهاد کتابخانه‌ها در امر تبلیغات فعال عمل کند.

وی با اشاره به ترویج سیره رضوی از طریق این جشنواره بیان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی در افزایش نرخ کتابخوانی و افزایش مطالعه در باب سیره رضوی بسیار موثر است. آنقدر موضوعات مورد مطالعه متعدد و متکثر هستند که به طور طبیعی اکثر افراد جامعه این امکان را ندارند که موضوعات خاص مانند سیره رضوی را رصد کنند و بالطبع بر عهده خواص و ارگان ها است که موضوعات مورد نیاز جامعه را برجسته کنند تا دیده شود که نهاد کتابخانه‌های عمومی از طریق جشنواره‌ها این مهم را عملی کرده است.

مخدومی تصریح کرد: موضوع امام رضا(ع) در کشور ما جزو اولین اولویت‌هاست و از قرون گذشته مورد توجه مردم بوده و مردم در نظام‌های مختلف به آن توجه کرده‌اند، اما وقتی نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و قرار است این نظام مردم را به سمت اسلام ناب هدایت کند اهمیت موضوع رضوی بسیار بسیار جدی‌تر می‌شود.

وی افزود: یکی از فلسفه‌های ورود امام رضا(ع) به ایران زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) بوده است و این زمینه‌سازی با انقلاب اسلامی اوج گرفت و این امر با پرچمداری امام معصوم(ع) واقع می‌شود و لازمه این موضوع امام شناسی صحیح است. لذا جشنواره کتابخوانی رضوی از این جهت می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در امام شناسی صحیح داشته باشد.

این نویسنده با اشاره به توزیع رایگان کتاب‌های جشنواره رضوی در کتابخانه‌ها عنوان کرد: در کشوری که فرهنگ خرید کتاب و توجه ویژه به سبد کتاب در اقتصاد خانواده هنوز جا نیفتاده است باید یارانه داده شود و توزیع رایگان کتاب توسط نهاد کتابخانه‌ها برای جشنواره یکی از همین یارانه هاست. نمی‌توان انتظار داشت که چون کتاب مهم است همه باید این اهمیت را درک کنند و برای خرید کتاب دست به جیب شوند و اگر فرهنگسازی نشود، هرگز این اتفاق نمی‌افتد. یکی از راه‌های فرهنگسازی این است که شیرینی مطالعه و دانستن به ذائقه‌ها چشانده شود و افرادی که ذائقه‌ها شان تغییر کرده برای کتاب پول هم خرج می‌کنند که این امر توسط نهاد در حال تحقق است.

مخدومی تبلیغ از طریق افراد نخبه جامعه را از ضروریات جشنواره رضوی دانست و گفت: برای فرهنگسازی و تبلیغ کتاب و جشنواره رضوی باید بر روی نخبه‌ها سرمایه‌گذاری شود که خود جماعتی را همراه خود دارند. مثلا یک معلم وقتی در طول ۹ ماه با ۱۰ کلاس ۳۰ نفری در ارتباط است در حدود ۳۰۰ نفر مخاطب درجه یک دارد که اگر این معلم اهل مطالعه باشد، می‌تواند این جشنواره را در کلاس تبلیغ کند و کتابخوانی را به شاگردان خود انتقال دهد.

وی اضافه کرد: یا یک روحانی که به عنوان امام جماعت به یک مسجد خاص یا سخنرانی برای یک محفل خاص دعوت می‌شود، عده‌ای مخاطبش هستند و به همین نسبت اگر سرتیم‌ها را در نظر بگیریم و آنها را برای تبلیغات کتابها و جشنواره به خط کنیم کاری بزرگ به روشی ساده تر صورت می‌گیرد، همانطور که امام راحل برای وقوع انقلاب اسلامی این امر را محقق کردند.

مخدومی در پایان گفت: موضوع جشنواره رضوی موضوعی بسیار خوب و دوست داشتنی است و همه برای تبلیغ استقبال می کنند و معلم ها و روحانیون و سیاستمداران زیادی هستند که علاقه‌مندند خادم افتخاری امام رضا(ع) در زمینه تبلیغ جشنواره رضوی باشند.

 



پروانه معصومی بازیگر برجسته سینما و تلویزیون در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص کتاب و کتابخوانی گفت: کتاب خواندن یک عادت است که باید از سنین کودکی در افراد نهادینه شود. کودکان هنگامی که پدر و مادر خود را در حال مطالعه می بینند به سمت کتاب و کتابخوای جذب میشود.

وی ادامه داد: هیچکس را نمی توان با اجبار کتابخوان کرد اما هرکسی وقتی شروع به کتاب خواندن کند کم کم با کتاب انس می گیرد و کتاب تبدیل به دغدغه او می شود. همانطور که حضرت آقا فرمودند بهتر است کتاب خواندن را با رمان شروع کنیم چراکه جذابیت رمان ما را به کتابخوانی علاقمند می کند و کم کم عادت کتابخوانی در ما ایجاد می شود و بعد می توانیم سیستماتیک مطالعه کنیم و در یک مسیر مشخص مطالعه کنیم.

معصومی تصریح کرد: کتاب خواندن دانش انسان را افزایش می دهد و اگر قرار است در محفلی اظهار نظری کنیم کتاب باعث می شود که ذهن مان تو خالی نباشد و بر اساس دانش مان سخن بگوییم.

این بازیگر برجسته با اشاره به تاثیر کتابخانه ها در سطح مطالعه کودکان و نوجوانان عنوان کرد: عضویت در کتابخانه ها می تواند یکی از عوامل ترغیب کوکان و نوجوانان به سمت کتاب و کتابخوانی باشد. از این جهت که در بین آنها رقابت در امر مطالعه ایجاد می شود و به خواندن کتاب هایی که دوستان شان خوانده اند تشویق می شوند و همینطور می توانند کتاب های خوب را به یکدیگر معرفی کنند.

معصومی با تاکید بر اهمیت جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار داشت: جشنواره های کتابخوانی از جمله جشنواره کتابخوانی رضوی نیز می تواند در افزایش سطح مطالعه در جامعه و به خصوص در میان کودکان و نوجونان موثر باشد و همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی نسل اینده را با سیره امام رضا(ع) آشنا می کند.

وی در ادامه افزود: بهتر است که در این جشنواره تبلیغات گسترده و واقعی صورت بگیرد و افراد کتابخوان و اهالی کتاب پای کار باشند و برای این جشنواره تبلیغات کنند چراکه وقتی مردم تبلیغات را از جانب افراد کتابخوان دریافت کنند بیشتر به این جشنواره اقبال نشان می دهند. من در تهران زندگی نمی کنم و در یک روستا ساکن هستم اما اگر به شهر بیایم علاقمندم که یکی از مبلغان جشنواره کتابخوانی رضوی باشم و در آن شرکت کنم