کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

مشخصات بلاگ
کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان صومعه‌سرا

این وبلاگ متعلق به کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)می باشد، که اخبار و موضوعات وابسته به آن، در این وبلاگ درج میگردد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ساختن هر چه بهتر این وبلاگ یاری نمایید.
آدرس: صومعه سرا، خ. جعفری، داخل پارک کودک.
تلفن:44322161-013

بایگانی



























اردیبهشت95

*کتاب:روش جدید لاغری و تندرستی

 

*نویسنده:ل.استوارت   

*ناشر:ققنوس

*سال نشر:1389                                                                                

*موضوع:کم کردن وزن

*معرفی‌کننده:رقیه ایازی                                                                     

متن معرفی ...

در این‌ کتاب‌ روش‌ علمی دست یافتن  به‌ لاغری‌ و تناسب‌ اندام‌، حفظ‌ تندرستی‌، افزایش‌ طول‌ عمر و کاهش‌ خطرات‌ بیماری‌های‌ مختلف‌ با توجه‌ به‌ یافته‌های‌ جدید ارائه‌ شده‌ است‌. در این کتاب توصیه شده که  با روش‌های‌ صحیح‌ تغذیه‌ به‌ هدف‌های‌ ارزشمند مذکور به‌ ویژه‌ کاهش‌ خطرات‌ ابتلا به‌ بیماری‌های‌ قند، قلب‌ و عروِق، افسردگی‌ و...  می توان دست‌ یافت‌ همچنین  طرز تهیه‌ غذاهای‌ سالم‌ و مناسب‌ برای‌ لاغری‌ و تندرستی‌، و آثار سو مواد قندی‌ بیان‌ شده‌ است‌. بدون‌ شک  آشنایی‌ به‌ اصول‌ علمی‌ تغذیه‌ از نظر لاغری‌ و تندرستی‌ و سهل‌ بودن‌ پیروی‌ از روش‌های‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ خوانندگان‌ بسیار سودمند خواهد بود

*کتاب:من به مسافرت می روم

  * نویسنده:ناصر نادری        

*ناشر:مدرسه

*سال نشر:1393                       

*موضوع:داستان مذهبی

* معرفی‌کننده:سیده سما سادات مظلوم

متن معرفی....

این کتاب که برای گروه سنی ب و ج یعنی بچه های کلاس سوم و چهارم ابتدایی نوشته شده در مورد نحوه تعیین امام بعد از پیامبر توضیح داده و به این نکته اشاره شده که پیامبر اکرم (ص)در روزی معین حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی نمودند و همچنین در مورد ویژگی های امامان توضیحاتی داده است.

*کتاب:هنر عاشقی

* نویسنده:اسکات پک                  

*ناشر:دایره      

 *سال نشر:1381                      

 *موضوع:خودسازی

* معرفی‌کننده:سجاد قاسم زاده  

متن معرفی ...

این کتاب درباره خودسازی و روانشناسی بلوغ توضیحاتی داده که در فصل های مختلف درباره اخلاق و ارزش های انسانی به معرفی راهکار ها پرداخته و روش های موثری در زندگی حقیقی هر فرد ارائه می دهد .به گفته نویسنده کتاب اگر طالب زندگی سالم و بالندگی روحی باشیم باید به حقیقت عشق بورزیم زیرا حقیقت واقعیت است.


*کتاب:یک عاشقانه ی آرام

* نویسنده:نادر ابراهیمی         

*ناشر:روزبهان

*سال نشر:1390                     

*موضوع:داستان فارسی

* معرفی‌کننده:عبدالعلی رهبر           

متن معرفی...

یک عاشقانه ی آرام در مورد گیله مردی مبارز و سیاسی است که عاشق عسل دختر آذری زیبا و سیاسی می شود . کل کتاب در مورد برنامه ریزی های زندگی مبتنی بر عشق این دواست .  نویسنده با زبانی شاعرانه عشقی شاعرانه و زیبا .را ترسیم می نماید عاشقانی که سعی می کنند در لحظه لحظه با هم بودن عاشق هم باشند و نگذارند عشقشان به  عادت کشیده شود . عاشقانی که با زمان مبارزه می کنند .و یاد گرفته اند که بهانه ها جای حس عاشقانه را خوب می گیرند.

 


خرداد ماه 95

کتاب::نهضت علمی و فرهنگی از نگاه امام خمینی(ره)

           

   نویسنده: گروه مولفان *  

 *ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی                 

* سال نشر:1388                   

 *موضوع: نظریه درباره انقلاب

*معرفی‌کننده:آسیه روان بخش                

متن معرفی .......

این کتاب  با هدف ترسیم اندیشه تابناک معمار بزرگ انقلاب اسلامی در خصوص ضرورت، مفهوم، اهداف، مبانی، گستره، موانع و راه کارها و مخاطبان« نهضت علمی و فرهنگی» به چاپ رسیده است بخش اول به محتوای نهضت علمی و فرهنگی پرداخته است. پس از تعریف تولید و توسعه علم ونهضت علمی وفرهنگی به ضرورت الگوی اسلامی برای مدیریت جامعه، جهان اسلام و نظام بین الملل می پردازد در گزیده ای از این بخش ذیل عنوان«همراهی با اخلاق، تربیت و معنویت» آمده است:«مهم ترین مبنای معرفت شناختی امام(ره) درباره همه علوم، میزان سهم تاثیر آنها در انسان سازی و سعادت محوری است. در این نگاه، منشا علم حقیقی و انسان ساز، مکتب وحی است و ثمره چنین علمی، تربیت الهی و تادب به سنت های روحانی است بخش دوم به برنامه های نهضت علمی و فرهنگی چون تعیین مقدورات، شناسایی موانع و راه کارها، اختصاص یافته است بخش پایانی این کتاب به سازمان های علمی و فرهنگی پرداخته و نهاد حکومت، نهاد حوزه و نهاد دانشگاه را به عنوان سازمانهای علمی و فرهنگی معرفی کرده است.

 

 


: بررسی سیمای قرآن در اندیشه حضرت امام خمینی (ره)

*کتاب:

*نویسنده: معصومه ریعان                          

 *ناشر: پیام آزادی 

*سال نشر:1387                                        

*موضوع: نظریه در باره قرآن

*معرفی‌کننده:سمیه اخراری                         

متن معرفی .......

معرفی کوتاه:در اثر حاضر مفاهیم و جنبه‌های گوناگون قرآن در اندیشه امام خمینی (ره) طی دو فصل شرح و تبیین شده است .در ((مدخل)) کتاب مبحث ((ماهیت قرآن))، سپس در فصل اول آرا و اندیشه‌های امام (ره) درباره ((قرآن)) طی این مقولات تشریح شده است :مفهوم انسان کامل ;انسان کامل از دیدگاه مکاتب ;تعریف قرآن از دیدگاه امام (ره) ;مقاصد قرآن از نظر امام (ره) :لقاء‌الله، معرفت‌الله، اجرای عدالت اجتماعی، تهذیب نفوس ;قرآن کتاب انسان سازی ;مخالفت با قرآن‌از سوی استعمارگران ; تز جدایی قرآن و سیاست .در فصل دوم نیز دیدگاه‌ها و اندیشه‌های امام (ره) درباره ((تفسیر قرآن)) با این مباحث ذکر گردیده است :میزان شناخت قرآن ;مراتب فهم آیات الهی از دیدگاه امام (ره) ;مراتب فهم قرآن در مرتبه سوم :فهم ظاهر آیات، فهم بعدی از ابعاد قرآن، فهم متعمقین آخرالزمان ;شرایط فهم قرآن از دیدگاه حضرت امام (ره) :تطهیر باطن، تفکر و تدبر در آیات، موانع فهم قرآن، روش‌های تفسیر قرآن، روش تفسیری حضرت امام (ره(.

 

 

*کتاب: : تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات امام خمینی(س) در نجف

*نویسنده: اکبر فلاحی                 

*ناشر: : موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی          

* سال نشر:1390                      

 *موضوع:زندگی امام خمینی (ره) 

*معرفی کننده: مریم حشمتیان              

متن معرفی .......

تاریخ انقلاب اسلامی را می‌توان به چند مقطع مشخص دوره‌بندی نمود: نخست دوره‌ی آغاز نهضت اسلامی از سال 1341 تا 1343؛ دوره‌ی دوم دوران تبعید حضرت امام از ایران از سال 1343 تا 1356؛ دوره­ی سوم اوج‌گیری نهضت اسلامی از آبان 1356 تا شهریور 1357 و دوره‌ی چهارم دوران پیروزی انقلاب اسلامی در نیمه­ی دوم سال 1357. دوره‌ی دوم تاریخ انقلاب اسلامی طولانی‌ترین مقطع آن است که رهبر کبیر انقلاب به مدت یک سال  در ترکیه و سپس در عراق در تبعید به سر بردند. محدودیت‌هایی که در ترکیه وجود داشت امکان فعالیت‌های مبارزاتی را فراهم نمی‌کرد لیکن در نجف اشرف حضرت امام با استفاده از آزادی عمل بیشتر نسبت به ترکیه فعالیت‌های اساسی و اصولی خود را ادامه و گسترش دادند. انتخاب عراق به عنوان محل تبعید دوم امام از سوی رژیم پهلوی با اهداف خاصی صورت گرفت که از آن جمله می­توان به تحت‌الشعاع قرار گرفتن شخصیت و مبارزات امام خمینی در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف به دلیل جو غیرسیاسی حاکم بر آن حوزه ، انزوای علمی و اجتماعی امام خمینی در عراق با وجود مراجع عظام تقلید همانند آیت‌الله العظمی حکیم، آیت‌الله العظمی خویی و آیت‌الله العظمی شاهرودی و مراجع دیگر در آن حوزه­ی علمیه، رهایی رژیم پهلوی از فشار افکار عمومی مردم ناشی از تبعید امام خمینی به ترکیه اشاره کرد. تعامل و روابط حضرت امام با مراجع عظام تقلید، طلاب و روحانیون ایرانی، شیوه برخورد امام خمینی با  رژیم بعثی عراق و فعالیت‌های علمی و مبارزاتی حضرت امام در نجف از موضوعات مهم این مقطع تاریخی است. اما مهم‌ترین موضوع این دوره، تدریس «حکومت اسلامی یا ولایت فقیه» از سوی امام خمینی در سال 1348 در نجف اشرف است. طرح این بحث مهم در تاریخ انقلاب اسلامی نقطه‌ی تحول و سرنوشت‌سازی در اندیشه‌ی سیاسی و مبارزاتی به شمار می‌رود، زیرا اگر تا قبل از این مردم مبارز مسلمان ایران علیه حکومت پهلوی موضع گرفته و مبارزه می‌کردند، از این پس طرح حکومتِ مطلوب آنها نیز توسط رهبری انقلاب ارائه گردید و مشروعیت حکومت سلطنتی زیر سؤال رفت. مطالعه‌ی این مقطع تاریخی، مخصوصاً از زبان شاهدان نزدیک آن در فهم دقیق‌تر انقلاب اسلامی ایران مؤثر خوهد بود که امید است این اثر بتواند در این راستا به علاقه‌مندان مطالعات انقلاب اسلامی یاری رساند.

 

دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی *کتاب: 

 *نویسنده: جعفر شیر علی نی

* ناشر: سایان                

  *سال نشر:1388                            

   *موضوع:زندگینامه مصور امام خمینی(ره)

  *معرفی‌کننده:لیدا مغرور                           

متن معرفی .......

این کتاب روایتی از سال های زندگی امام خمینی است. روایتی مصور از زندگی روح الله خمینی در یکی از پر فراز و نشیب ترین دوران تاریخ ایران. روایتی از فراز و فرود 86 سال زندگی ایشان از روز تولدش در اول مهرسال 1281 تا 14 خرداد 1368 روزی که از میان مردم ایران رفت.
یکی از ویژگیهای مهم این کتاب مصور بودن این کتاب است. در این کتاب بیش از 1200 تصویر از متن٬ حاشیه و زمانه ی سید روح الله خمینی می بینید که با هنرمندی سلمان رئیس عبداللهی مدیر هنری این اثر صفحات دیدینی و خواندنی فراهم آورده است که 300 تصویر آن از امام(ه) و سایر تصاویر مربوط به وقایع تاریخی این دوره از سال 1281 شمسی تا 1368 است. بسیاری از این تصاویر اغلب دیده نشده اند. این عکس ها از آرشیوهای مختلفی خریداری شده است که منبع تهیه هر کدام از عکس ها و عکاسانش در پایان کتاب در بخش نمایه عکس‌ها آمده است. تمامی عکس‌های کتاب دارای شناسنامه و اطلاعاتی است که مخاطب را در جریان ارتباط این عکس با متن کتاب قرار می دهد.این کتاب روایتی از فراز و فرود 87 سال زندگی سید روح الله موسوی خمینی است. روایت هایی از تلخ و شیرین خمین در روزگار کودکی تا روزهای حوزه ی علمیه قم. روایت روزهای قیام ، بازداشت و تبعید. روایت روزگار طولانی زندگی سخت در نجف و پس از آن پیروزی انقلاب و در نهایت آخرین روزها و آخرین حرف های آیت الله سید روح الله خمینی(ره)
.

 

 :درس هایی از امام :شجاعت و پایدارکتاب             

نویسنده:رسول سعادتمند

*ناشر: نسیم                         

* سال نشر:1388                               

 *موضوع:توصیف شخصیت امام خمینی(ره)

 انوری *معرفی‌کننده:رقیه درویش 

متن معرفی .......

نوشتار حاضر، توصیف شخصیت امام خمینی است که در مجموعه‌ای کلّی با نام درس‌هایی از امام ارایه شده است. در ابتدای کتاب، کلام ایشان، در باب معرفی حضرت علی(ع) به عنوان الگوی صبر و مقاومت آمده است. آن‌گاه در چهار فصل بعدی در ضمن حدود سیصد حکایت، موضوعاتی چون اصرار امام بر انجام عمل به عنوان تکلیف الهی، شجاعت و سازش‌ناپذیری، تدبیر و قاطعیت، صلابت و وقار مطرح شده است. دو فصل پایانی کتاب بررسی بیانات امام در مورد مساله استقامت و پایداری در راه تحقق آرمان‌ها و لزوم هوشیاری مردم در برابر توطئه‌ها و تهدیدهاست."

 

*کتاب :منزل به منزل با خمینی (ره)

نویسنده: محمد جواد مرادی نیا  

  *ناشر:موسسه ‌تنظیم ‌و نشر آثار امام ‌خمینی‌(س)       

  * سال نشر:1388                            

  *موضوع:مصاحبه ها

  *معرفی‌کننده:فاطمه محمودی        

متن معرفی .......

امروزه سوالات و مباحث فراوانی درباره موضوع کرامت انسان و مقایسه این مفهوم در ادیان و مکاتب مختلف مطرح است؛ بسیاری از اندیشمندان رابطه این موضوع را با مفاهیمی چون آزادی، عدالت، امور سیاسی، مسائل فقهی، مباحث فلسفی و... بررسی می‌کنند. در همین راستا همایش بین‌المللی امام خمینی (ره( و کرامت انسانی در سال 1386 در تهران برگزار شد. از جمله موارد جنبی این همایش علاوه بر ارایه مقالات، می‌توان به میزگردها و مصاحبه‌ها اشاره کرد. مجموعه حاضر حاوی مصاحبه‌های انجام شده، متن سخنرانی‌ها و زندگی‌نامه برخی بزرگانی است که در همایش شرکت داشته‌اند. برخی از این افراد عبارت‌اند از: آیت ا... العظمی مکارم شیرازی؛ غلامرضا اعوانی؛ اردشیر امیر ارجمند؛ آیت‌ا... عبدا... آملی؛ و فاطمه طباطبایی. موضوعات میزگردها عبارت‌اند از: مبانی فلسفی کرامت انسان؛ جایگاه کرامت در فقه؛ و کرامت انسان از نظر اسلام و صاحب‌نظران غرب."

 

 تیرماه95

 

*کتاب:فرهنگ موضوعی امثال و حکم فارسی

*نویسنده:غلامرضا حیدری

*ناشر:محراب قلم

*سال نشر: 1390

*موضوع:300

*معرفی‌کننده:ریحانه پورمحمود

....متن معرفی

کتاب حاضر فرهنگ موضوعی امثال و حکم ادب فارسی است و با هدف دسترسی آسان‌تر به مثل‌ها و حکمت‌ها تدوین شده است. مثل‌ها در موضوعات گوناگون اخلاقی، اجتماعی، عرفانی و حکمی جمع‌آوری و به صورت مجموعه‌ای مرتبط ( از جنبه محتوایی) ذیل یک موضوع خاص تدوین شده‌اند. همچنین ریشة دینی هریک از مثل‌ها در آغاز ذکر شده و تا حد امکان داستان مرتبط با هر مثل نیز آورده شده است. نگارنده ذیل هر عنوان امثال و حکم فارسی را با معارف دینی تطبیق داده است

 

*کتاب:مردی که خواب نمیدید

*نویسنده:داوود بختیاری دانشور

*ناشر:سوره مهر

*سال نشر: 1387

*موضوع:900

*معرفی‌کننده:آذر زاهد

....متن معرفی

از صفحه اول که کتاب را می‌خوانی تو را پرت می‌کند به سال‌های دور و کوچه پس کوچه‌های قدیم تهران. از سر پل امیربهادر و بازارچه قوام الدوله و مدرسه هدایت با پسر بچه شیطانی همراه می‌شوی تا اردوگاه‌های صلیب ندیده. نویسنده با چنان ظرافتی جزئیات خاطرات کودکی اسدالله را توصیف کرده که گویی آن پسرک شرور و شیطان را جلو چشمانت می‌بینی و رژه شپش‌ها روی سرش را که «شاباجی» می‌کشت می‌شنوی. وسط کتک خوردن‌ها اسدالله که هستی ناگهان انگار دستی تو را بر می‌دارد و وسط اردوگاه اسرا در صف نان می‌گذارد. یا وسط تهران پیش از انقلابی یا در آلمان سیر می‌کنی و مهم‌تر از همه وقتی است که همراه اسدالله زیر شکنجه‌های عراقی‌ها درد می‌کشی. بختیاری دانشور آنقدر سحر قلم دارد که تمام زندگی اسدالله را مو به مو نوشته همانطور که خودش خواسته: «من می‌گویم تو بنویس»؛ انگار آمده بود تا بجنگد. کسی فکر نمی‌کرد آن پسرک سر به هوا روزی در آلمان انجمن اسلامی تاسیس کند و در کنارش بنشنید و با مسیحیان به بحث بپردازد تا یک دختر مسیحی مسلمان شود و پیوند زناشویی با او ببندد. اما در میان بحث‌ها هستی که ناگهان به اردوگاه می‌روی و وضو گرفتن با آب یخ حوض در زمستان و ....

 

 

*کتاب:101حکایت خواندنی

*نویسنده:مهدی حجوانی

*ناشر:افق

*سال نشر: 1380

*موضوع:200

*معرفی‌کننده:طهورا نافعی

متن معرفی ....

در مجموعه سه جلدی "هم قصه، هم پند "که اینک در یک مجلد به چاپ رسیده، 101حکایت اخلاقی و آموزنده کوتاه برای خوانندگان سال‌های پایانی دبستان و دوره راهنمایی فراهم آمده است .عناوین جداگانه هر جلد عبارت‌اند از1 : ـ کودک و دزدان، 2ـ عابد و دینارها 3ـ شبی در کنار چوپان .نخستین جلد کتاب حاوی 34داستان با مضمون‌های "امانت‌داری"، "حلم و بردباری"، "صبر"، "راستگوی"، "طاعت "و "عدل "است .جلد دوم نیز در بردارنده 34حکایت پندآموز است که در شش بخش موضوعی اخلاقی گنجانده شده‌اند" : وفاداری"، "شکر"، "توکل"، "مهرورزی"، "اخلاص ."در سومین جلد نیز 33حکایت با پیام‌ها و درون مایه‌های "ایثار"، "دوست داشتن"، "تواضع"، "نیکی"، "مشورت "و "شجاعت "فراهم آمده است

 

*کتاب:ملاقات موسی و خضر علیهاالسلام

*نویسنده:عبدالله مستحسن

*ناشر:مشهور

*سال نشر: 1380

*موضوع:200

*معرفی‌کننده:لیدا مغرور

متن معرفی ....

این کتاب به زندگی حضرت موسی و خضر اشاره نموده و داستان هایی در این زمینه بر اساس آیات قرآن اشاره کرده است

 

*کتاب:اندرز حاکمانه

*نویسنده:علی اکبر احمدی

*ناشر:اهل قلم

*سال نشر: 1381

*موضوع:200

*معرفی‌کننده:عبدالعلی رهبر

متن معرفی .... 

این مجموعه روایتی در باره فضایل و رذایل اخلاقی است.در این نوشتار برخی از احادیثی که جنبه اخلاقی و تربیتی به ویژه برای کودکان و نوجوانان داردو دانستن آنها برای آنان ضروری ست گرد آوری شدهو توضیحاتی اجمالی در باره این احادیث ارائه شده است.موضوعات مورد بحث در این روایات عبارتند از:عجب،حسد،خودپسندی ،تکبر ،غرور و ....نویسنده در قالب امر منکر و معروف دوبه دو به شرح مفاد این فضایل و رزایل اخلاقی پرداخته و دستورات معصومین در باره آنها را بیان کرده است.


 

مرداد95

*کتاب:پژوهشی دقیق در زندگانی امام علی بن موسی الرضا (ع)

*نویسنده:باقر شریف قریشی

*ناشر:دارالکتب الاسلامیه

*سال نشر:1382

*موضوع: زندگانی علی بن موسی الرضا

*معرفی‌کننده:اسماعیل پارسا ضیابری

متن معرفی ..

این تالیف شامل مطالب تاریخی از زندگانی امام رضا (ع)، مناظرات و مباحثات، نیز سخنان آن حضرت در فقه، تفسیر، کلام، اخلاق، طب و مانند آن است. در بخشی از کتاب روایاتی از فضایل امام رضا (ع) نقل شده است.

 

*کتاب:رضا نامه

*نویسنده:حسین محمدی

*ناشر:مشهور

*سال نشر:1392

*موضوع:200

*معرفی‌کننده:سیده سعیده برازش

متن معرفی ..

 

خلاصه ای از زندگی نامه امام رضا(ع) را بیان کنید این کتاب امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا (ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام (ص) است. بنابر نظر مشهور مورّخان وی در یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هـ. ق، در مدینه منوّره متولد شد. نام مبارکش، علی، کنیه آن حضرت، ابوالحسن و دارای القاب متعددی از جمله؛ رضا، صادق، ‏صابر، فاضل، قرة ‏اعین المؤمنین و... هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است.

پدر بزرگوار امام رضا، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند، و مادر گرامیشان نجمه (تکتم) نام داشت.

 

*کتاب:علی بن موسی (ع)، امام رضا

*نویسنده:مرضیه محمد زاده

*ناشر:دلیل ما

*سال نشر:1388

*موضوع:زندگانی علی بن موسی الرضا

*معرفی‌کننده:سیده زهرا خداپرست

....متن معرفی

"کتاب حاضر در چهار فصل تدوین یافته است: فصل نخست، نگاهی است گذرا به حکومت امویان از ظهور تا سقوط و سپس شکل‌گیری و تاسیس حکومت عباسیان و مواجهه‌ی امامان معصوم (ع) با حکومت عباسیان؛ فصل دوم به شرح زندگانی امام‌رضا (ع) از بعد تاریخی اختصاص دارد که زندگی آن امام را از تولد تا شهادت دربرمی‌گیرد؛ در فصل سوم، ضمن ارزیابی زندگی امام رضا (ع) از منظر علمی، به بررسی جایگاه فکری و معرفتی ایشان در مواجهه با دوران پرآشوب رشد کلامی و مکاتب فلسفی و تقابل آن حضرت با این مکاتب پرداخته شده است؛ و فصل چهارم نیز مشتمل است بر اشعار منسوب به آن حضرت و نمونه‌ای از سروده‌های شاعران عرب‌زبان و پارسی‌گوی در مدح و رثای آن امام."

 

*کتاب:فلسفه ی الهی از منظر امام رضا علیها السلام

*نویسنده:آیت الله جوادی آملی

*ناشر:اسراء

*سال نشر:1386

*موضوع:زندگانی امام رضا(ع)

*معرفی‌کننده:مریم فرزام جو

متن معرفی ....

این کتاب را در یک فصل به نام «بهشت» و چندین فصل دیگر به نام «بوستان» سامان داده شده و در «بهشت» به بیان معنای فلسفه الهی و ضرورت یادگیری این نوع فلسفه پرداخته می شود و بوستانهای متعدد به توضیح سخنان ولی رضوان، مولایمان حضرت رضا علیه السلام می پردازد.

 

*کتاب:کاش تو را می دیدم

*نویسنده:مژگان شیخی

*ناشر:قدیانی

*سال نشر:1390

*موضوع:حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

*معرفی‌کننده: نازنین زهرا صانعی

متن معرفی ...

کتاب " کاش تو را می دیدم " به صورت داستان وار به شرح زندگی حضرت معصومه(سلام الله علیها) پرداخته است که این امر باعث شده در این کتاب روایت زندگی و برخی از اتفاقات دوران امامت حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) نیز بیان شود.

درخشنده در ادامه با اشاره به پرداخت هنرمندانه نویسنده در کتاب، استفاده نویسنده از روایات و احادیث را قابل تحسین خواند و ادامه داد: هرچند از متن زندگی حضرت معصومه(سلام الله علیها)، اطلاعات چندانی در دسترس نیست ولی این کتاب به خوبی از همان اطلاعات موجود در جهت شناساندن این بانوی بزرگوار اسلام بهره برده است.

 

 

*کتاب:لذت دیدار ماه

*نویسنده:مهدی خدامیان آرانی

*ناشر:کتاب نشر

*سال نشر:1392

موضوع: علی بن موسی الرضا

*معرفی‌کننده:شعله جاهدی

متن معرفی....

وقتی به مشهد سفر میکنی و به حرم امام رضا (ع) میروی، آرامشی را که گمشده همه است در آغوش میکشی در حرم امام هشتم به تماشای خلاصه خوبی ها مینشینی و از چشمه آسمان سیراب میشوی.

شما در این کتاب با حدیثی آشنا میشوید که زیارت امام رضا (ع) را برتر از یک میلیون حج میداند و یک پیوست تحقیقی عربی در پایان کتاب آورده شده که اعتبار این حدیث را اثبات میکند.

 

شهریور95

*کتاب:پایی که جا ماند

*نویسنده:سید ناصر حسینی پور

*ناشر:سوره مهر

*سال نشر:1392

موضوع: دفاع مقدس

*معرفی‌کننده:ساناز منفرد

متن معرفی ..

 

کتاب «پایی که جا ماند» شامل 198 خاطره از سید ناصر حسینی پور است. او در این کتاب به خاطراتِ اسارتِ چندین‌ساله‌اش در اردوگاه‌های عراقی، پرداخته است.
نویسنده این کتاب در حالی به عنوان راهنمای گردان 18 شهدا، برای پشتیبانی از رزمندگان گردان قاسم ‌بن الحسن(ع) راهی جزیزه مجنون شده بود که در این عملیات از ناحیه پا زخمی و سپس به اسارت نیروهای بعثی درآمده بود.
 وی در دوران اسارت، خاطرات روزانه‌اش را در تکه‌های کاغذ روزنامه و پاکت سیگار مدون کرده و هم‌زمان با آزادی٬ آن‌ها را در عصای خود جاسازی کرده و با خود به ایران آورده بود.

*کتاب:در حسرت خوبان

*نویسنده:سید رحیم زارعی

*ناشر:روایت فتح

*سال نشر:1388

موضوع: دفاع مقدس

*معرفی‌کننده:سیده سعیده برازش

متن معرفی ..

معرفی کوتاه:در مجموعة حاضر، به بازنویسی خاطرات سرتیپ ۲ پاسدار «عبدالله ویسی» از دوران زندگی، به ویژه دوران حضورش در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پرداخته شده است. ویسی در سال 1338 در کرمانشاه متولد شد. با آغاز جنگ تحمیلی برای نخستین بار در کردستان حضور پیدا کرد و پس از آن در عملیات‌های مطلع‌الفجر؛ مسلم بن عقیل؛ والفجر۸؛ کربلای ۴ و ۵؛ مرصاد و... در سمت‌های مختلف حضور داشت. پس از پایان جنگ ایشان به فعالیت در حوزة فرهنگ پرداخته است. لازم به ذکر است در پایان این مجموعه، آلبوم تصاویری از ویسی و هم‌رزمانش، درج شده است.

 

 

*کتاب:یادداشتهای سوسنگرد

*نویسنده:غلامرضا صادق زاده

*ناشر:سوره مهر

*سال نشر:1387

*موضوع:دفاع مقدس

*معرفی‌کننده:سید علی ابوالقاسمی 

متن معرفی ..

این کتاب شامل نوشته‌های روزانه شهید غلامرضا صادق‌زاده در سال‌های 1360 و 1361 است.غلامرضا صادق‌زاده سال 1339 در تهران به‌دنیا آمد و سال 1358 در دانشگاه  صنعتی شریف پذیرفته شد.وی 16 فروردین سال 1361 در حضور امام خمینی(ره) با فهمیه‌ بابائیان‌پور پیمان ازدواج بست به گزارش سایت ساجد به نقل ازخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صادق‌زاده در واحد مهندسی رزمی ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران به عنوان تخریب‌چی و سپس با مسوولیت‌های فرماندهی واحد تخریب تیپ 46 فجر، فرماندهی واحد تخریب لشکر 5 نصر سپاه پاسداران و مسوولیت پاک‌سازی میدان‌های مین، پس از فتح خرمشهر حضوری فعال در دفاع مقدس داشت غلامرضا صادق‌زاده در تاریخ ششم تیر 1361 به شهادت رسید و تنها چیزی که از وی باقی ماند، حلقه ازدواجش بود که روی آن عبارت "ایمان، جهاد، شهادت ـ تنها ره سعادت" حک شده بود.

 

 

*کتاب:من در شلمچه بودم

*نویسنده:ثامر عبدالله

*ناشر:سوره مهر

*سال نشر:1390

موضوع: دفاع مقدس

*معرفی‌کننده:غزل گلناری

متن معرفی ..

این کتاب بر گرفته شده از خاطرات سرهنگ عراقی ثامر عبدالله است که در آن می توان به اسناد محرمانه، بسیار محرمانه و فوری ارتش عراق پی برد. اعتراض ادبی نظامیان عراق که سخت و گزنده است حاکی از آن است که نویسندگان این کتاب یا از اول میلی به برافروخته شدن آتش جنگ نداشته‏اند یا در نیمه راه دست حزب بعث عراق برای آنان رو شده است. در پایان کتاب نیز اسنادی حاوی اطلاعاتی درباره مصرف مشروب توسط درجه داران عراقی در جبهه های نبرد به چشم می‏خورد.

 

*کتاب:در مسیر تندباد

*نویسنده:محمد رضا سرشار

*ناشر:پیام آزادی

*سال نشر:1388

موضوع: ادبیات دفاع مقدس

*معرفی‌کننده:سهیلا ابراهیمی

متن معرفی ..

کتاب حاضر در قالب دو عنوان "جنگ یا صلح "و "نگاه واقعیت گرایانه" مشتمل است بر بررسی دیدگاهی، بررسی سال شماری، بررسی موضوعی (شهادت، آزادگی، بسیج، داستان‌هایی با قهرمانانی از اقلیت‌ها و...و بررسی شکلی (ادبیات ترجمه‌ای جنگ، قصه فرماندهان، داستان‌های طنزآمیز، آثار کودکان و نوجوانان و...که طی آن 20سال ادبیات داستانی دفاع مقدس، ویژه کودکان و نوجوانان بررسی می‌شود

 

*کتاب:سرباز سالهای ابری

*نویسنده:عبدالحسین بنادری

*ناشر:فاتحان

*سال نشر:1389

موضوع: دفاع مقدس

*معرفی‌کننده:نعیمه سادات نعیمی

متن معرفی ...

تدوین کتاب «سرباز سال های ابری» در قالب 13 فصل با عناوین «سال های خوش کودکی و نوجوانی»، «سال های تجربه»، «توفان انقلاب»، «در خدمت انقلاب»، «در جزیره مجنون»، «جنگ و دگر هیچ»، «آبادان در محاصره دشمن»، «چنگ در چنگ دشمن»، «شکست حصر آبادان»، «فتح الفتوح»، «سال های امتداد جنگ»، «لشکر انصار الحسین(ع)» و «پذیرش قطعنامه» صورت گرفته است. این اثر به صورت پرسش و پاسخ تدوین و از مصاحبه تا چاپ این کتاب حدود دو سال و نیم زمان صرف شده است.
عبدالحسین بنادری در عملیات های طریق القدس، ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، بدر، خیبر و والفجر8 شرکت داشته است. در انتهای کتاب «سرباز سال های ابری» عکس هایی از دوران حضور راوی در جبهه های جنگ آورده شده اند.
به گفته نویسنده این کتاب، آقای عبدالحسن بنادری، در طول مصاحبه ها، استوار و با صلابت تلخ و شیرین خاطرات زندگی اش را روایت کرده است. یکی دو بار صورتش قرمز شد و «نم اشکی» روی چشمانش نشست، اما بلافاصله بر خود مسلط شد. اجازه نداد احساساتی شود.
در انتهای کتاب، عکس هایی از دوران حضور راوی در جبهه های جنگ آورده شده اند.



 مهر ماه

 

*کتاب:دمع السجوم

*نویسنده:شیخ عباس قمی

*ناشر:سازمان چاپ و انتشارات

*سال نشر:1390

*موضوع:دین

*معرفی‌کننده:سیده فاطمه خلخال نژاد

 

متن معرفی ...


نفس المهموم کتابی است در مقتل حضرت اباعبدالله علیه السلام به عربی! این کتاب را مؤلف محترم آن در مصیبت حضرت سیدالشهداء نوشته و از بهترین و معتبرترین مقاتلی است که تاکنون به رشته تحریر درآمده است. کتاب از ولادت حضرت شروع شده، سپس در مناقب حضرت و آنگاه تمام وقایع بیعت تا مرحله شهادت حضرت از اول تا به آخر را شرح می دهد. کتاب را عالم بزرگوار "حاج میرزاابوالحسن شعرانی" از علمای بزرگ ترجمه نموده و با پاورقی ها و گاهی اضافاتی که در بعضی قسمت ها نموده، ارزش و اعتبار بیشتری به کتاب داده است.

 

 

*کتاب:ردپای خورشید

*نویسنده:مهدی محدثی

*ناشر:بوستان کتاب

*سال نشر:1390

*موضوع:دین

*معرفی‌کننده:مجید خسروی

 

متن معرفی ...

 

اثر حاضر، زندگانی سومین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) را از ولادت تا امامت و از امامت تا شهادت پی گیری کرده است.

امام حسین(ع) خورشیدی عالمتاب است که اندیشه، گفتار و رفتارش همه گیتی را چون روز، روشن کرده و راه را از بی راهه و حق را از باطل برای پیوندگان راه حق و حقیقت نمایانده است.

 

 

*کتاب:نقش معلم در تربیت دینی

*نویسنده:محمد داوودی

*ناشر:پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

*سال نشر:1390

*موضوع:دین

*معرفی‌کننده:سید نوید محمودی

 

متن معرفی ...

 

نویسنده کتاب نقش معلم در تربیت دینی محمد داوودی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. این کتاب شامل یک مقدمه و چهار بخش است. که در بخش اول کتاب به مفهوم شناسی و نقش معلم و تربیت دینی پرداخته است. در بخش دوم کتاب ساختار اسلام، دین‌داری مطلوب، مراتب و درجات آن، و ویژگی‌های دانش آموزان مسلمان را بیان کرده است. بخش سوم کتاب با عنوان مؤثر بر تربیت دینی و جایگاه معلم در این عرصه آمده است. فصل چهارم نیز به موضوع نقش‌های معلم در تربیت دینی پرداخته است. با توجه به نقش مهمی که معلم در تربیت دینی دانش آموزان می‌تواند داشته باشد، هرگاه از تربیت دینی دانش آموزان و کامروایی و ناکامی نظام آموزش و پرورش در این زمینه سخن به میان می‌آید، انگشت اشاره به سوی معلمان نشانه می‌رود. محمد داودی در کتاب «نقش معلم در تربیت دینی» انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه کوشیده است تا نقش معلمان را در تربیت دینی بررسی کند.

                        

*کتاب:درسی که حسین علیه السلام به انسانها آموخت

*نویسنده:سید عبدالکریم هاشمی نژاد

*ناشر:فراهانی

*سال نشر:1391

*موضوع:دین

*معرفی‌کننده:آزاده قاسم زاده

 

متن معرفی ...

 

در این کتاب شهید عبدالکریم هاشمی نژاد، نهضت مقدس امام حسین(علیه السلام) و جوانب مختلف آن بررسی شده و نویسنده بیش از آن که به قیام امام حسین(ع) بپردازد به بررسی حوادث پس از (رحلت پیامبر(ص) و دلایل قیام عاشورا می پردازد.از جمله سرفصل های این کتاب PDF می توان به عناوین عواملی که ضرورت نهضت حسین را ایجاب می نمود، تحقیقی درباره ی سیاست نهضت حسین از هنگام حرکت از مدینه تا زمان شهادت، نقش اسیران پیروز در بهره برداری از نهضت و به ثمر رساندن آن اشاره کرد..

 

*کتاب:مراقبه های عاشورایی

*نویسنده:سید منیرالدین حسینی الهاشمی

*ناشر:فجر ولایت

*سال نشر:1390

*موضوع:دین

*معرفی‌کننده:فاطمه کسمائی فر

 

متن معرفی ...

در مقدمه این کتاب به مبادی و مبانی تحلیل قیام عظیم عاشورا به عنوان یکی از مهم ترین وقایع تاریخ پرداخته شده و آمده است که مقدمه ضروری تفسیر عاشورا، یافتن نقشه آن حرکت جامعی است که عاشورا در درون آن و به خاطر تکمیل شدن آن رخ داده است. در بخش اول این کتاب با عنوان شناخت عاشورا به بررسی شخصیت تاریخی سیدالشهدا و تحریفات عاشورا پرداخته شده و آمده است که زبان سید الشهدا زبان سخن گفتن با عاطفه تاریخ است اینکه سیّدالشّهدا در میدان جنگ در شدیدترین مقاومت ها و ظلم ستیزی ها به عواطف انسانی کمال اهتمام را می ورزد و در کشاکش مقابله با ظلم در یک روز، دوازده بار از جنگ به خیمه بازمی گردد؛ به این دلیل است که باید عاشورا الگوی تکامل­ گرایی تاریخی باشد. بخش های دیگر این کتاب به مراقبه های عاشورا و مراقبه های عاشورایی هنرمندان اختصاص یافته است.

 

*کتاب:عرفان عاشورایی

*نویسنده:محمد جواد رودگر

*ناشر:پرستو

*سال نشر:1390

*موضوع:دین

*معرفی‌کننده:مهرک اندرز

 

متن معرفی ...

عرفان عاشورایی در حقیقت عرفان قرآن و عترت، عرفان وحیانی و سلوکِ ثَقَلینی است که همه ارزش های اخلاقی ـ سلوکی را درطی طریقت الهی بر پایه شریعت حقه محمدی (ص) برای نیل به حقیقت دربر دارد ، عرفان ِ عقلانی و خردپذیر ، عرفان هماهنگ با فطرت انسان ، عرفان زندگی ساز ، عرفان حماسه و شهود ، سجاده و سنگر و عرفان دردِ خدا و خلق است.


آبان 95

*کتاب:فهمیده رزمنده ی کوچک

*نویسنده:زیر نظر شورای نویسندگان

*ناشر:تاریخ و فرهنگ

*سال نشر:1380

*موضوع: تاریخ

*معرفی‌کننده: سیده سما سادات مظلوم

متن معرفی ...

کودکان و نوجوانان در پنجمین جلد از مجموعه((تاریخ انقلاب برای کودکان و نوجوانان))، ((حوادث تاریخ انقلاب اسلامی را در سال 1359پی می‌گیرند .مطالب کتاب در صفحات مصور و رنگی با تصاویر و عکس‌هایی از رویدادهای ذکر شده همراه است .عناوین برخی مطالب بدین قرار است : تلاش کارتر برای ارتباط با جمهوری اسلامی و عدم موفقیت او و قطع رابطه سیاسی آمریکا و ایران(فروردین 1359) ; درگذشت شاعر معاصر : سهراب سپهری در اردیبهشت ;1359انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها از 5مرداد ;1359عملیات سری آمریکا برای نجات گروگان‌های آمریکایی و ناکامی آن در واقعه صحرای طبس ;تشکیل نخستین مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد ;1359خنثی کردن ئوطئه پایگاه نوژه ;مرگ شاه ;چگونگی انتخاب اولین نخست وزیر : شهید رجایی در تابستان ;1359آغاز جنگ تحمیلی ;زمینه‌ها و عوامل وقوع آن ;سیر حوادث جنگ و مهم‌ترین وقایع ماه‌های نخست شروع جنگ ;حماسه شهادت شهید حسین فهمیده .در صفحات پایانی کتاب رویدادهای ورزشی سال 1359، سینمای کودک و نوجوان در این سال، تصویر و مشخصات تمبرهای چاپ شده و سکه‌ها و اسکناس‌های ضرب و توزیع شده در سال 1359، و سرانجام روز شمار وقایع سال 1359 به طبع رسیده است.

 

 

*کتاب:مهربان تر از نسیم 99قصه از زندگی امام خمینی(س)

*نویسنده:محمد رضا بایرامی

*ناشر:کتابهای قاصدک

*سال نشر:1389

*موضوع: تاریخ

*معرفی‌کننده: فاطمه علی پور

متن معرفی ...

نگارنده در کتاب حاضر، 99 داستان کوتاه از زندگانی امام خمینی (ره) را تحت عناوینی نظیر کوه مهربانی، عاشقان غریب، در نیمه‌های شب، زیر درخت سیب، بوی بهار، و مهربان‌تر از نسیم روایت می‌کند. در ذیل گذری کوتاه بر داستان «مهربان‌تر از نسیم» شده است: عده‌ای از دانش‌آموزان به همراه معلم خود به جماران می‌روند تا امام (ره) را ببینند. آنان پس از دیدار امام قصد خروج از جماران را دارند که برای دیدار مجدد امام پافشاری می‌کنند. امام (ره) با آگاهی از ماجرا، درخواست آنها را اجابت کرده و مجددا با آنها دیدار می‌کند، و بچه‌ها مبهوت جمال دلربای امام (ره) می‌شوند.

 

*کتاب:ورود به لانه ی عقاب روایتی نو از تسخیر لانه ی جاسوسی

*نویسنده:مهدی شریفی

*ناشر:تاویل

*سال نشر:1388

*موضوع: تاریخ

*معرفی‌کننده: هانیه کرباسی

متن معرفی ...

 

 "بدون تردید،   بررسی تاریخ روابط ایران و  آمریکا  در طی دو سده گذشته و به خصوص نیم‌قرن گذشته، نیاز به اسناد، خاطرات و تحقیقات وسیعی دارد. در این میان، خاطرات دانشجویان پیرو خط امام که با شناخت، آگاهی و هوشیاری ضرورت دوران انقلاب، این مرکز توطئه و پایگاه «سیا» را در ایران فتح و چنان ضربه‌ای بر اقتدار، موقعیت و توانمندی آمریکا وارد نمودند که پس از سه دهه امکان بازسازی، بازیابی و برنامه‌ریزی را از دست داده، نه تنها در ایران، در سطح جهان دچار معضل و مشکل شد. خاطرات جمع‌ زیادی از جوانان ایرانی در آن روزگار، می‌تواند راهگشای معضلات سیاسی تاریخی، به ویژه دریافت علل تسخیر لانه جاسوسی ـ سفارت آمریکا ـ در ایران باشد. کتاب حاضر، حاوی خاطراتی از خانم «معصومه ابتکار» برادران «اصغرزاده» و «سیف‌اللهی» درباره تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 است. در پایان کتاب، اعترافات مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا درباره تسخیر لانه جاسوسی به همراه تصاویری از مبارزات مردمی در آن دوران آورده شده است.

 

*کتاب:جوان  و نیروی چهارم زندگی

*نویسنده:محمد رضا شرفی

*ناشر:سروش

*سال نشر:1391

*موضوع: علوم اجتماعی

*معرفی‌کننده: عارف ناظمی

متن معرفی ...

مخاطب با خواندن این کتاب با زمینه‌های معرفتی در حوزه‌های مختلف زندگی جوانان آشنا می‌شود و با تقویت بینش و شناخت خویش بهره لازم را از دوره جوانی که بهار زندگی است می‌برد.منتقد این کتاب نیز با بیان اینکه این کتاب دارای چهار گفتار است تصریح کرد: نویسنده با انتخاب مهم‌ترین و ضروری‌ترین موضوعات مورد نیاز جوانان سعی دارد مطالب مفید و فشرده‌‌ای را در زمینه‌های مختلف جوانان ارائه دهد.عباس توکلی با اشاره به اینکه جوانان موضوع اصلی این کتاب است، بیان کرد: نویسنده در آغاز کتاب به معرفی سه نیروی دیگر زندگی جوانان «فطرت»، «خانواده» و «جامعه» پرداخته است.وی با بیان اینکه نیروی فطرت در گرایش به خیر و حقیقت‌جویی تجلی می‌کند گفت: نیروی «خانواده» یکی از جنبه‌های موروثی بوده و از طریق اجرای رویکردها و رفتارهای تربیتی خواهد بود، «جامعه» به عنوان سومین نیروی جوانان شامل دو نوع تربیت رسمی و غیررسمی است.

*کتاب:تالار گرگ

*نویسنده:هیلاری مانتل

*ناشر:کتابسرای تندیس

*سال نشر:1391

*موضوع: ادبیات

*معرفی‌کننده: شهین عسگریان

 

متن معرفی ...

در توصیف این کتاب آمده است: «این کتاب سرشار از وصف زندگی اجتماعی و اعتقادی مردم انگلستان قرن شانزدهم است. هم‌چشمی‌های سیاسی که دامنه آن به خیابان و محله‌ها و خانه‌ها هم کشیده می‌شود، درونمایه رمان تاریخی «تالار گرگ» است. زندگی هنری هشتم، تامس کرامول، آن بولین، تامسمور، کاردینال وولزی و دیگران دستمایه هیلاری مانتل برای ورود به درون زندگی و روان مردم پنج قرن پیش انگلستان است تا به این پرسش بپردازد که انسان در گیرودار حادثه‌ها تا چه حد میزان استعداد تباهی یا رستگاری دارد... تمام متن در واقع مرور بر یادگاران پر رنگ گذشته و عبور از یادمان و خاطره‌هاست، بی هیچ دقت یا اصرار بر دسته‌بندی و رعایت تقدم زمانی.
رمان «تالار گرگ‌» توانسته برنده جوایز ادبی «من بوکر» و «حلقه منتقدان ملی کتاب» شود. 

 

 

*کتاب:فرزند گیلان یاور بهشتی

*نویسنده:اسماعیل رفاهی

*ناشر:حرف نو

*سال نشر:1394

*موضوع: تاریخ

*معرفی‌کننده: سید رضا حسینی

متن معرفی ...

 

کتاب مذکور به همت سازمان بسیج اساتید گیلان و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان منتشر شده است که به زندگی نامه

شهید حسن عضدی اشاره نموده و خاطراتی از دوستان شهید را بیان نموده است.

 

�، عرفان وحیانی و سلوکِ ثَقَلینی است که همه ارزش های اخلاقی ـ سلوکی را درطی طریقت الهی بر پایه شریعت حقه محمدی (ص) برای نیل به حقیقت دربر دارد ، عرفان ِ عقلانی و خردپذیر ، عرفان هماهنگ با فطرت انسان ، عرفان زندگی ساز ، عرفان حماسه و شهود ، سجاده و سنگر و عرفان دردِ خدا و خلق است.


آذر95

*کتاب:مبانی جنگ نرم و ریشه یابی آن در تهاجم فرهنگی

*نویسنده:عباس فیروزی

*ناشر:شکوفه یاس

*سال نشر: 1389

*موضوع: علوم اجتماعی

*معرفی‌کننده: سودابه رفیعی

 

متن معرفی...

 

این کتاب به تعاریف تهاجم فرهنگی و مفاهیم وابسته به آن می پردازد و نظریات مطرح درباره تاریخچه تهاجم فرهنگی واهداف تهاجم فرهنگی را مورد بررسی قرار می دهد همچنین شیوه ها و روش تهاجم فرهنگی از منظر قرآن و و دیدگاه امام راحل و مقام معظم رهبری و صاحب نظران به بحث و بررسی گذاشته شده است.

 

*کتاب:درآمدی بر ادبیات گیلکی

*نویسنده:هوشنگ عباسی

*ناشر:فرهنگ ایلیا

*سال نشر: 1389

*موضوع: ادبیات

*معرفی‌کننده: محدثه فرخنده

متن معرفی...

نویسنده درکتاب "درآمدی بر ادبیات گیلکی" از قدیمی ترین شاعران و شعرهای گیلکی آغاز کرده و به سال 1385 رسیده ام. به طور نمونه "پیرشرف شاه" یکی از عارفان این خطه صحبت شده است و سپس به مرور به دوران مشروطه رسیده‌ایم.
وی بررسی تاثیر تحولات و اتفاقات دوران مشروطه بر شاعران گیلکی سرا را از دیگر مباحث کتاب دانست و عنوان کرد: بخشی از کتاب به بررسی ادبیات در دهه 20 و 30 اختصاص دارد و سپس به انقلاب و ادبیات گیلکی پس از انقلاب رسیده و تا زمان سفارش کتاب (1385) جلو می‌آییم.

 

*کتاب:روزگاران کتاب پرستاران

*نویسنده:جابر تواضعی

*ناشر:روایت فتح

*سال نشر: 1388

*موضوع: تاریخ

*معرفی‌کننده: سیده کبری سادات مظلوم

متن معرفی...

پرستاران هرچند اسلحه نداشتند و نجنگیدند ،خاطراتی از جنگ دارند که به خاطرات جنگ پهلو می زند در یکی از خاطرات آمده است ،شور و حالی داشتم که نگو فقط می خواستم یک نفر بیشتر زنده بمانددیگر مهم نبود هر مجروحی که شهید میشد را فوری بغل می زدیمو می بردیم سردخانه ،دکتر و پرستار و رئیس بیمارستان نداشت همه همین جوری بودند این مجموعه شامل صدخاطره از این دست است.

 

*کتاب:زلزله های لرزناک

*نویسنده:انیتا گانری

*ناشر:کتابهای بنفشه

سال نشر: 1391

*موضوع: علوم خالص

*معرفی‌کننده: سبحان پور اسدی

متن معرفی...

نوجوانان در این کتاب  از مجموعه جغرافیای ترسناک اطلاعاتی درباره زلزله ذیل عناوین مربوطه کسب می کنند : که یک داستان تکان دهنده واقعی ، شکاف روی سطح زمین ، این گسل مال کیه؟ ، موج های تکان دهنده،زندگی روی زمین های لرزان ، کارشناسان زمین لرزه،اخطارهای تکان دهنده ، جان به در بدن از زلزله، آیا آینده لرزان است،این اطلاعات که گاه با طنز در آمیخته با تصاویر سیاه و سفید همراه است.

 

*کتاب:بزبز قندی و ماجرای تازه

*نویسنده:شکوه قاسم نیا

*ناشر:پیدایش

سال نشر: 1391

*موضوع: علوم اجتماعی

*معرفی‌کننده: امیر علی نظری

متن معرفی...

در این کتاب  که تصاویر رنگی دارد رنگی  سه بزغاله به نام های شنگول و منگول و حبه انگور توانستند با همکاری  گرگ بدجنس را شکست دهند  این داستان به ما یاد می دهد که با همکاری می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.



فهرست کتب و ارائه دهندگان نشست کتابخوانی مدرسه ای

دی ماه 95

دبیرستان دخترانه نرجس

فرشته رضایی

دانش آموز

اول دبیرستان

بی نام

بهروز فمی تفرشی

گاج

تهران

1388

ملیکا راستکردار

دانش آموز

اول دبیرستان

500نکته درباره مطالعه

فیل ریس

مدرسه

تهران

1391

عاطفه باربر

دانش آموز

اول دبیرستان

شوخی های مدرسه ای

حسین ابراهیمی

گل آقا

تهران

1390

آرزو اجاقی

دانش آموز

اول دبیرستان

اردک سیاه

ژانت تیلور لایل

افق

تهران

1394

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست کتب و ارائه دهندگان نشست کتابخوانی مدرسه ای

بهمن ماه 95

دبیرستان دخترانه نرجس

زینب خداپرست

دانش آموز

اول دبیرستان

روح الله از تولد تا تبعید

محمد رضا شمس

لکلک

 

تهران

1387

عاطفه باربر

دانش آموز

اول دبیرستان

رضای کوچک :نگاهی به زندگی رضا پهلوی

قاسم یا حسینی

مدرسه

 

تهران

1384

فرشته رضایی

دانش آموز

اول دبیرستان

انقلاب اسلامی از دی 1356تا بهمن 1357

مجید رضا اقدسی

انقلاب اسلامی

 

تهران

1391

آرزو اجاقی

دانش آموز

اول دبیرستان

گلبانگ سربلندی

محبوبه معراجی پور

اسناد انقلاب اسلامی

 

تهران

1390

ملیکا راز کردار

دانش آموز

اول دبیرستان

دخترانه

سمیه سادات لوح موسوی

تبارک

تهران

1382

فاطمه جمالی

دانش آموز

ابتدایی

درسهایی از امام:مقام و شهرت طلبی

رسول سعاتمند

تسنیم

 

تهران

1389